Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yosemite på en dator som hela familjen använder?


dabjork

Rekommendera Poster

Har precis installerat Yosemite på min Imac. Handoff, meddelanden m.m. funkar utmärkt mot iPhonen.

 

Men hur gör man när man är flera på samma dator? Vill inte att min fru ska få upp mina meddelanden, handoff, samtal m.m. när hon använder macen.

 

Provade att skapa fler användare, men då blir Iphoto, itunes m.m. ett nytt bibliotek för varje användare.

Vill köra samma för alla, bara integrationen mot iPhones (icloud) som jag skulle vilja skilja åt för olika användare.

 

Några tips på hur man smidigast och snyggast får till det när man har en "familjedator"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det låter sig göras. Ett iCloud-konto är knutit till en användare.

För att få det som du vill tror jag att du är tvungen att skapa olika konton.

Med lite trixande kan du dela dina iTunes- och iPhoto-bibliotek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är flera på samma dator så skapar man flera användarkonton på datorn. Ja det innebär då även att varje användare får sina egna bibliotek, dokument och filer. Nu finns funktionen "familjedelning" för iTunes, det innebär att även om man har olika iTunes så kan man dela data mellan familjer - som musik, applikationer, filmer, och så vidare...

Här är information om familjedelning med iTunes, iOS 8 och Yosemite.
http://support.apple.com/kb/HT201085?viewlocale=sv_SE

Familjedelning förutsätter att man på Macen och i sina enheter har olika Apple ID och iCloud-konton, som sedan läggs till en "familjedelnings-grupp" där familjens medlemmar själva väljer vad som ska delas med andra och inte. Och detta förutsätter då att om man har en Mac och delar den så har alla familjemedlemmar olika användarkonton på den därför att varje användarkonto kan ha sitt eget Apple ID och iCloud-konto.

När det gäller iPhoto och familjedelning, ja iPhoto är ju nedlagt av Apple och istället arbetar Apple på funktionen Bilder, detta för både iOS och Mac. Den Bilder som idag finns för iOS 8 är rätt enkel och ingen riktig ersättare till iPhoto, men efter årsskiftet - alltså någon gång under våren - så kommer Bilder i en version som verkligen ersätter iPhoto. Det är rätt troligt att den också får familjedelning, då det är en funktion som Apple nu bygger in i allt mer.

Nu är det möjligt att dela iPhoto-bibliotek med flera användare, men inte så jättesmidigt men det är möjligt. Här är instruktioner om hur man gör detta:
http://support.apple.com/kb/HT1198?viewlocale=sv_SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...