Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var ser man återställningsnyckeln efter kryptering m FileVault


Gäst

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett nytt problem. Jag gjorde efter mycket övertalning en kryptering med "FileVault" idag för att inte känsliga filer skall hamna i fel händer. Jag har ju mitt admin lösenord såklart och det lär jag inte glömma men enligt Apples hemsida så skall man erhålla en återställningsnyckel? (se nedan) Men jag fick definitivt inget sådant. Mina systeminställningar ser ut såhär. Var är nyckeln? post-25423-0-53152300-1413746750_thumb.png

 

 

"Om du använder FileVaults hårddiskkryptering går det inte att komma åt din information utan att först logga in med ditt lösenord. När du slår på FileVault skapas det en återställningsnyckel som du kan använda till att nollställa ditt inloggningslösenord. Detta skyddar dig mot dataförlust om du skulle glömma ditt inloggningslösenord."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade det här:

 

Om det finns flera användare på datorn visas en lista över användarna. Du kan tillåta användare att logga in när datorn har startat. Om du inte gör det måste en administratör logga in före användaren.

För varje användare du vill aktivera klickar du på Aktivera användare och anger (eller låter användaren ange) användarens inloggningslösenord. Klicka sedan på OK.

Om återställningsnyckeln är gömd klickar du på triangeln bredvid Visa återställningsnyckel.

Kopiera återställningsnyckeln och förvara den på en säker plats. Klicka sedan på Fortsätt.

Välj om du vill öka säkerheten ytterligare genom att lagra återställningsnyckeln hos Apple.

Om du vill lagra återställningsnyckeln hos Apple: Klicka på ”Lagra återställningsnyckeln hos Apple” och välj och besvara frågorna. Svaren krävs för att låsa upp återställningsnyckeln som är krypterad och inte går att läsa. Se till att det är svar du enkelt kan komma ihåg.

Om du inte vill lagra återställningsnyckeln hos Apple: Klicka på ”Lagra inte återställningsnyckeln hos Apple”.

Klicka på Fortsätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade det här:

 

Om det finns flera användare på datorn visas en lista över användarna. Du kan tillåta användare att logga in när datorn har startat. Om du inte gör det måste en administratör logga in före användaren.

För varje användare du vill aktivera klickar du på Aktivera användare och anger (eller låter användaren ange) användarens inloggningslösenord. Klicka sedan på OK.

Om återställningsnyckeln är gömd klickar du på triangeln bredvid Visa återställningsnyckel.

Kopiera återställningsnyckeln och förvara den på en säker plats. Klicka sedan på Fortsätt.

Välj om du vill öka säkerheten ytterligare genom att lagra återställningsnyckeln hos Apple.

Om du vill lagra återställningsnyckeln hos Apple: Klicka på ”Lagra återställningsnyckeln hos Apple” och välj och besvara frågorna. Svaren krävs för att låsa upp återställningsnyckeln som är krypterad och inte går att läsa. Se till att det är svar du enkelt kan komma ihåg.

Om du inte vill lagra återställningsnyckeln hos Apple: Klicka på ”Lagra inte återställningsnyckeln hos Apple”.

Klicka på Fortsätt.

Så jag skall göra om processen då?

dvs avaktivera filevault och aktivera den igen?

 

Sorry men jag fattar inte :(

Förstod ingenting av det ovanför heller, jätteledsen för det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag skall göra om processen då?

dvs avaktivera filevault och aktivera den igen?

 

Sorry men jag fattar inte :(

Förstod ingenting av det ovanför heller, jätteledsen för det

fungerar inte detta ? Om återställningsnyckeln är gömd klickar du på triangeln bredvid Visa återställningsnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fungerar inte detta ? Om återställningsnyckeln är gömd klickar du på triangeln bredvid Visa återställningsnyckel.

vet inte :) var tvungen att vara säker på att jag skall avaktivera och sen aktivera igen

jag gör detta och återkommer ronny ... tack sålänge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ronny, det funkade perfekt. fick ett stort fint lösenord som jag skall spara

Jag hade klickat i "tillåt iCloud att öppna..." Och då får man tydligen inget sånt!

Allt lugnt nu.

 

Tack

 

PS är det vanligt att datorn kräver lösen till lite olika grejer första ggn efter filevault? Jag fick uppdatera nyckelringen på en massa lösenord igen men nu funkar det som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...