Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera switchar efter varandra, router med många portar?


martin991

Rekommendera Poster

Jag har följande config:

Mediacentralen - Telia fiber in huset - Airport Extreme(2009?) som DHCP-server och delar USB-skrivare - D-link 8-portars switch som ansluts till uttagen i mediaskåpet som sedan går vidare till -> uttagen i huset.

 

På vissa ställen har jag behov av fler uttag än de två som mitt uttag i väggen har(tex TV-bänken) Jag har testat att stoppa en Netgear 5-portars switch där men om den är kopplad efter D-link så får jag ingen IP-adress till enheterna jag kopplar in. Lösningen har varit att dra direkt från Airport Extremen till uttagen i mediaskåpet som sedan går vidare till -> uttagen i huset. På så sätt blir det bara en switch efter Airport Extreme och då funkar det superbra.

 

Nu funkar det inte längre eftersom jag är i behov av minst två switchar till ute i huset och det finns inte uttag på Airport Extreme i mediaskåpet att både försörja D-link 8-portars samt "direkt-tråd" till alla ställen som ska ha en switch ute i huset.

 

Lite svårt att förklara utan en bild. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det men det förvånar mig att den inte kan dela ut IP-adresser när den är kopplad flera switchar efter varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla en switch till Airporten i mediaskåpet som du sen kopplar övriga switchar till.

Det är precis det jag gjort och det fungerar inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att stänga av strömsparfunktionen i dLinken?Har du provat att sätta dlinken sist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update!

Nu fick jag det att fungera utan att göra något annat än att testa koppla in igen. Mycket märkligt eftersom jag testade detta förut och då fick jag ingen IP-adress, eller den blev gul och det stod typ "egen ip-adress" eller liknande. Nu verkar det fungera :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ny fråga!

Ska köpa en ny switch till mediaskåpet som är på 24 portar. Har en ReadyNAS som har dubbla Gigabit-portar och tänkte köpa en switch som stödjer det. Kallas det Link Aggregation eller Trunking? Vad ska jag leta efter för egenskaper hos switchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att switcharna fick kontakt till slut. För att koppla två switchar efter varandra, så kan man antingen använda en speciell kabel där mottagande och sändande ledare är korsade, eller en switch med funktionen Auto-MDI-X som automatiskt känner av detta. Alla nya switchar brukar ha stöd för funktionen, men det skadar aldrig att dubbelkolla i databladet innan köp.

Link aggregation och trunking är samlingsnamn som även omfattar andra typer av sammankoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...