Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari och meddelanden kraschar


khunponta

Rekommendera Poster

Hej Forumet!

 

Min 10 månader gamla Macbook Air fick plötsligt krascher vid användning av safari. Efter ca 2 veckor med mer frekventa krascher och även tillfällen då den startade om av sig själv ringde jag supporten på Apple care.

 

Efter flera försök från deras sida sa en senior apple care handläggare "jag tror det är ett hårdvarufel, du måste lämna in din data"

 

Sagt och gjort och 2 veckor senare kom den tillbaka från Digital In verkstaden i Stockholm.

 

De hade lagat HD från system, men det hade redan apple care supporten gjort............

 

Safari fortsatte att krascha, via apple care rensades datan och OS installerades om, fortsatta krascher och nu även krascher i meddelanden.

 

Apple care har fått en rapport som hämtades med ett av deras program, inga fel enligt teknikerna.

 

Nu ska jag köra ett bakrundsprogram som samlar uppgifter när jag använder datan och invänta en krasch och sen sända in den filen till Apple care.

 

Trodde att den 1 åriga garantin gällde........nu får jag sitta och jobba för att skicka in uppgifter och jag fick betala 595 kronor för ingenting hos Digital in.

 

Vad ska jag göra, är detta normalt? Har aldrig förut haft problem med en appleprodukt och så får man det och vad händer. totalt mess.

 

Kan någon klok person hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin gäller, men om verkstaden inte hittar ett fel så tar de betalt för sin undersökning, därför att de får inte betalt av Apple om de inte hittar ett fel som de kan rapportera in. En verkstad måste kunna reproducera felet, dvs få samma fel som du har. Och om datorn fungerar för verkstaden även om den inte fungerar för dig, då är det mindre lätt för en verkstad att göra något. Som jag förstår av din beskrivning gjorde de bara en skivreparation genom Skivverktyg, och det är ju något man kan göra själv.. Något annat fel verkar de inte ha hittat. En verkstad gör olika typer av tester för att leta fel. Din dator verkar ha ett fel som inte syns i dessa tester.

 

Anledningen till att du ombeds köra ett diagnosprogram som kollar din dators användning och vad som händer och skickar in uppgifter till Apple, det är troligen för att verkstaden inte kan reproducera det feltillstånd du upplever. Dvs Safari kraschar hos dig, men inte när verkstaden kör din dator. Och om verkstaden inte kan framkalla felet, dvs den fungerar som den ska när verkstaden använder den, då hjälper det inte att lämna in den till dem.

Du skriver att de hade datorn i två veckor, ja det borde vara tillräcklig tid för att framkalla ett sådant feltillstånd som du rapporterar. Så jag tycker det verkar som att verkstaden har gjort vad de kunnat. Verkstaden får inte betalt av Apple om de byter ut en dator som fungerar, därför måste de kunna reproducera felet - det räcker alltså inte med ditt ord på att den kraschar, den behöver krascha när verkstaden kör den också.

Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, jag tycker det hela verkar väldigt skumt, men jag tycker förslaget om att köra ett program som kollar datorn och skickar in felrapport verkar vara det bästa i den situation som finns.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin gäller, men om verkstaden inte hittar ett fel så tar de betalt för sin undersökning, därför att de får inte betalt av Apple om de inte hittar ett fel som de kan rapportera in. En verkstad måste kunna reproducera felet, dvs få samma fel som du har. Och om datorn fungerar för verkstaden även om den inte fungerar för dig, då är det mindre lätt för en verkstad att göra något. Som jag förstår av din beskrivning gjorde de bara en skivreparation genom Skivverktyg, och det är ju något man kan göra själv.. Något annat fel verkar de inte ha hittat. En verkstad gör olika typer av tester för att leta fel. Din dator verkar ha ett fel som inte syns i dessa tester.

 

Anledningen till att du ombeds köra ett diagnosprogram som kollar din dators användning och vad som händer och skickar in uppgifter till Apple, det är troligen för att verkstaden inte kan reproducera det feltillstånd du upplever. Dvs Safari kraschar hos dig, men inte när verkstaden kör din dator. Och om verkstaden inte kan framkalla felet, dvs den fungerar som den ska när verkstaden använder den, då hjälper det inte att lämna in den till dem.

 

Du skriver att de hade datorn i två veckor, ja det borde vara tillräcklig tid för att framkalla ett sådant feltillstånd som du rapporterar. Så jag tycker det verkar som att verkstaden har gjort vad de kunnat. Verkstaden får inte betalt av Apple om de byter ut en dator som fungerar, därför måste de kunna reproducera felet - det räcker alltså inte med ditt ord på att den kraschar, den behöver krascha när verkstaden kör den också.

 

Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, jag tycker det hela verkar väldigt skumt, men jag tycker förslaget om att köra ett program som kollar datorn och skickar in felrapport verkar vara det bästa i den situation som finns.

 

 

 

 

Lyckades få med en Safarikrasch och har skickat in det till apple care helt enligt deras instruktioner så nu får vi se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer i alla fall några enkla tips att ta till.

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sista från Apple Care är att det ska vara fel på nätverkskortet och jag måste lämna in den........igen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fått tillbaka macen från Applebutiken i Täby. Nytt moderkort och det verkar fungera.

 

Dock så hade jag instant hotspot som fungerade innan inlämning och den får jag inte igång igen.

 

Det gamla talesättet att en mac bara funkar verkar va något som inte gäller längre.

 

Fan va tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Apple kan gå sönder precis som andra datorer kan gå sönder, det är bara inte lika vanligt att en Mac går sönder som en PC med Windows, men det innebär inte att det aldrig kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Dock så hade jag instant hotspot som fungerade innan inlämning och den får jag inte igång igen.

 

Det gamla talesättet att en mac bara funkar verkar va något som inte gäller längre.

 

Precis vad jag har tänkt om det gamla talesättet, men jag tror Apple har slutat använda det. Av förklarliga skäl verkar det som.

 

Jag hade stora problem att få de nya continuity-funktionerna att fungera. Nästan ingen av de funktionerna fungerade för mig, inte heller instant hotspot. Jag provade en massa olika förslag från andra som hade liknande problem, t.ex. logga ut från iCloud på alla enheter och nollställa nätverksinställningar.

 

Till slut fick jag allt att fungera, inklusive instant hotspot. Efter några dagar slutade dock instant hotspot att fungera igen och jag har inte lyckats få igång den efter det. Jag tycker inte att det är värt att lägga en massa timmar på att göra samma saker som förra gången, om den bara fungerar ett par dagar efter det. Dessutom blir det en massa krångel att ställa in nätverk m.m., så nu struntar jag i det.

 

Alltså tror jag inte att ditt problem med instant hotspot är ett hårdvaruproblem, utan funktionen verkar inte fungera för alla.

 

Att en dator går sönder har jag inget problem med, men att det ska vara så förbaskat svårt att få vissa funktioner att fungera tycker jag är dåligt, trots att jag gillar Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...