Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digital bildbearbetning for a dummy?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Har börjat experimentera med bearbetning av foton i Photoshop men tror att jag skulle behöva lära mig grunderna på "rätt" sätt.

 

Någon som har tips på en nybörjarguide?

 

Det jag är intresserad av är efterbearbetning av bilder samt RAW format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du kan också testa den här som gör det mesta av jobbet åt dig:

http://www.colorconsult.se/organic-imaging.html

 

Tackar, men jag är liksom sugen på att lära mig göra jobbet själv.

 

Då tror jag Moderskeppets videos är något för dig. http://www.moderskeppet.se/

 

Finns en hel del att hitta på youtube

 

Tackar! Med risk för att vara besvärlig, är det någon som vet motsvarigheter i text? Föredrar att läsa mig fram istället för videokurser. Kan inte komma på en enda videokurs jag tagit mig igenom mer än de fem första minutrarna av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar, men jag är liksom sugen på att lära mig göra jobbet själv.

 

 

 

Tackar! Med risk för att vara besvärlig, är det någon som vet motsvarigheter i text? Föredrar att läsa mig fram istället för videokurser. Kan inte komma på en enda videokurs jag tagit mig igenom mer än de fem första minutrarna av...

Moderskeppet ger också ut böcker. Kolla på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kollade lite på Moderskeppet. Bra videos men jag inser att jag måste betala månadsavgift för att se alla. Betalningen i sig är inga problem, men om jag om ett halvår tänker "hur var det nu med den där grejen igen" så kommer jag inte åt informationen utan att betala. Då får man rippa alla deras videos och spara. Bökigt.

 

Böcker is the shit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar, men jag är liksom sugen på att lära mig göra jobbet själv.

 

 

Jo jag förstår det men det här programmet hjälper dig på vägen och ger dig ett bra utgångsmaterial direkt från RAW-filen. Dessutom kan du processa de första 250 bilderna gratis för att känna på programmet.

 

Att hitta vit och svartpunkt är inte helt enkelt med en manuell process, automatik gör det mera exakt.

 

Det är värt ett försök i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på Moderskeppet. Bra videos men jag inser att jag måste betala månadsavgift för att se alla. Betalningen i sig är inga problem, men om jag om ett halvår tänker "hur var det nu med den där grejen igen" så kommer jag inte åt informationen utan att betala. Då får man rippa alla deras videos och spara. Bökigt.

 

Böcker is the shit :)

Du kan köpa deras videos på DVD. http://www.bokus.com/bok/B000275021/allt-om-raw/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag förstår det men det här programmet hjälper dig på vägen och ger dig ett bra utgångsmaterial direkt från RAW-filen. Dessutom kan du processa de första 250 bilderna gratis för att känna på programmet.

 

Att hitta vit och svartpunkt är inte helt enkelt med en manuell process, automatik gör det mera exakt.

 

Det är värt ett försök i alla fall.

 

Eftersom du så oblygt gör reklam för ditt företag hoppas jag att du tål lite kritik. Den sida du länkar till har ett av de sämre före-efter-exempel jag sett på väldigt länge. Så ett tips till Ollie är väl att leta på något annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Jo jag förstår det men det här programmet hjälper dig på vägen och ger dig ett bra utgångsmaterial direkt från RAW-filen. Dessutom kan du processa de första 250 bilderna gratis för att känna på programmet.

 

Att hitta vit och svartpunkt är inte helt enkelt med en manuell process, automatik gör det mera exakt.

 

Det är värt ett försök i alla fall.

 

 

 

Eftersom du så oblygt gör reklam för ditt företag hoppas jag att du tål lite kritik. Den sida du länkar till har ett av de sämre före-efter-exempel jag sett på väldigt länge. Så ett tips till Ollie är väl att leta på något annat ställe.

 

Jag har inga problem med att någon gör reklam för sitt eget företag här. Däremot kan jag tipsa om att vara ärlig från början med att det är ens eget företag man tipsar om. Det ger mer förtroende än om man får reda på det längre ner i kommentarstråden av en annan användare.

 

Tackar för tipset Janne, men jag vill fortfarande ge mig på det själv och ser inte hur jag ska lära mig av att någon annan gör jobbet åt mig. Hade jag t.ex. villat lära mig mecka med bilar så hade jag inte börjat med att lämna dem på verkstad.

 

Du kan köpa deras videos på DVD. http://www.bokus.com/bok/B000275021/allt-om-raw/

 

Bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat experimentera med bearbetning av foton i Photoshop men tror att jag skulle behöva lära mig grunderna på "rätt" sätt.

 

Någon som har tips på en nybörjarguide?

 

Det jag är intresserad av är efterbearbetning av bilder samt RAW format.

Via Photoshops inbyggda hjälpknapp hittar man länkar till deras guider mm. Jag kan inte utgå ifrån att du kikat där. Även Elements-versionen har en hel del inbyggd hjälp och en länk förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Med tanke på trådens titel och att du helst vill ha infon i text ligger väl det här nära till hands:

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=photoshop+for+dummies

 

De finns både i papper och som e-bok. Bara att välja rätt version av Photoshop och beställa.

 

Tja, det funkar ju faktiskt. Det jag letar efter är ju egentligen lite smalare, enbart just den biten som rör efterbearbetning av foton. Photoshop kan man ju göra rätt mycket med och jag antar att det är en rätt tjock bok. Men visst, jag kan ju välja ut de avsnitt som är intressanta.

 

Via Photoshops inbyggda hjälpknapp hittar man länkar till deras guider mm. Jag kan inte utgå ifrån att du kikat där. Även Elements-versionen har en hel del inbyggd hjälp och en länk förstås.

 

Du har rätt, jag har inte kollat där. Utgick nog från att hjälp avsnittet inte skulle ge mig något :blushing: Fel uppenbarligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...