Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avlägsna ett icke existerande Apple-id från en iPhone 5


han5

Rekommendera Poster

Hej!

 

Övertagande av en iPhone från en tidigare anställd som hade ett Apple-id/e-postadress som inte finns längre. Den anställde som slutat har via sin nya iPhone-5 ändrat sitt Apple-id till en gmail-adress.

 

Alltså hur får man bort ett Apple-id som telefonen tror finns och som den är kopplad till?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ telefonen utan att ladda i en gammal säkerhetskopia. Då blir telefonen som ny igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ telefonen utan att ladda i en gammal säkerhetskopia. Då blir telefonen som ny igen.

Fungerar bara i äldre OS. Typ version 6 och bakåt. Från iOS7 är de tyvärr toklåsta och inte ens Apple vill befatta sig med en telefon som är aktiveringslåst. http://support.apple.com/kb/PH13695?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den låst med Activation lock?

Stäng av telefonen och be tidigare användare att logga in på sitt Apple-ID på www.icloud.com och se om telefonen finns med under spårbara enheter under Hitta min iPhone

 

http://support.apple.com/kb/PH2702?viewlocale=sv_SE

 

Nej den är inte låst med Aktiveringslås. Man ser den från "Hitta min iPhone" men den sägs vara "Nedkopplad" trots den är ansluten till WiFi. Den reagerar inte på "Radera". Kanske för att vi försökte radera den men då var det antagligen redan för sent i och med att Apple-id:et hade ändrats till ett nytt namn (e-postadressen skulle stängas och då var det tvunget att den anställde som slutade och skaffade ny mobil ändrade sitt Apple-id). Situationen är alltså den att iPhonen har ett Apple-id i sig som inte längre finns vilket antagligen gjorde den oåtkomligt från "Hitta min iPhone".

Vi har nu tagit bort den från "Hitta min iPhone" men det gör ingen skillnad.

 

Alla ändringar i Apple-id ska ju bekräftas via e-postadressen med samma namn så det verkar lite hopplöst...

 

Tack i alla fall för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den hitta min iPhone aktiverad så har den även Activation lock när den nollställs.

Så vad händer när du återställer telefonen? Ber den om lösen till tidigare brukares Apple-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när det nya Simkortet sätts i vill den sedan ha lösen till det Apple-id som den har sedan tidigare brukare, men som ju inte finns längre. Och det fungerar inte att ge det gamla lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar bara i äldre OS. Typ version 6 och bakåt. Från iOS7 är de tyvärr toklåsta och inte ens Apple vill befatta sig med en telefon som är aktiveringslåst. http://support.apple.com/kb/PH13695?viewlocale=sv_SE

 

Men aktiveringslås är inte obligatoriskt, utan det är en funktion som användaren ställer in. Och har användaren inte valt att ställa in aktiveringslås, så fungerar det jag skrev. Även på iOS7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men aktiveringslås är inte obligatoriskt, utan det är en funktion som användaren ställer in. Och har användaren inte valt att ställa in aktiveringslås, så fungerar det jag skrev. Även på iOS7.

Aktiveras ihop med "Hitta min iPhone"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiveras ihop med "Hitta min iPhone"

Ja, men "Hitta min iPhone" är fortfarande ett frivilligt val. Som användare kan man slå på eller av "Hitta min iPhone" och därmed även slå på eller av aktiveringslåset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...