Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentspråk


Helgeelg6804

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en fråga angående en MacBook pro. Jag har både engelskt och svenskt språk i den. Men jag skulle vilja att svenska skall vara standard och att man måste ändra till engelska om/när man själv vill. Som det är nu så slår datorn om till engelsk tangentbord när man växlar mellan olika program. Främst när man använder Word men även annars.

Med vänlig hälsning

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har svenska först, se dump. ...

PS. Det är bara att hålla nere, dra och släppa språken i den ordning du vill ha dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har kollat av detta och jo svenska ligger först som primärt språk. Är det någon som har en annan fundering eller tips på vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du växlar språk korrekt innan du öppnar program, se dump. En annan sak kan vara att du behöver reparera skivbehörigheter i Skivverktyg.

 

post-28798-0-23471400-1409831732_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska inte växla tangentbord mellan program, däremot kan den växla mellan ordlistan för olika språk. Om vi tar Word exempelvis så växlar den till den ordlista som är vald för det dokument som är igång.

Det ska alltså vara fullt möjligt att ha svenskt tangentbord och ändå ha engelska som språkinställning... de är i sig inte relaterade till varandra utan är olika inställningar.

Men om den växlar tangentbord utan att du aktivt gör något val, så testa en säker start. (håll ner shift-tangenten vid uppstart av datorn några sekunder, logga in och sedan starta om datorn).

Jag förutsätter att du har svenskt MS Office 2011?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...