Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

802.11ac accesspunkt?


daboo

Rekommendera Poster

Vad finns egentligen? Söker på prisjakt och hittar bara sex alternativ. (Se bild) Vill ha unifi från ubiquiti men kostar ju multum. Hittar några fler, men alternativen är få och priserna höga. 802.11ac har väl funnits ett tag nu, varför är inte utbudet större? Ens för företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, pinfärskt är det inte, men det har inte heller fått någon större spridning. Är ett fåtal produkter som har stöd för AC-standarden och oftast i det dyraste produktsegmentet. Utöver Apple så är det ju PC i "highend-segmentet" som kan tänkas stödja 802.11ac. Konsumentprodukterna på köpladorna gör det verkligen inte.

 

Många konsumentprodukter stöder ju i dagens läge enbart 2.4 GHz N-standard, gissningsvis för att det ger bäst signalstyrka. Sen att det i dagens mått mätt ger dålig hastighet spelar ingen roll. Detta är ändå ca sex år efter att 5 GHz N blev standard i Apples datorer och routers.

 

Lång utläggning, det korta svaret är att vill du ha det senaste och bästa så får du betala. Marknaden och utbudet är liten, väldigt liten, både för konsumenter och för företag. Unifi är dyra, det är ingen billig konsumentprdukt och är gissningsvis än dyrare om du ska ha med 802.11ac. Det kostar att ligga på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att bilden inte kom med. Det var en skärmdump på accesspunkter med ac från prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=l=s181860055.

 

Jag känner bara att när jag nu ska planera upp nätverket i ett nytt hus så lär jag ju inte köpa en ny ap om ett år bara för att det blivit bredare spritt på konsumentmarknaden då.

 

Eller kommer jag nöja mig med en n-ap och vad köper man i så fall? Gärna snygg takmonterad som unifi:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar i som att huset ska byggas eller det är redan färdigt?

 

Ska det byggas, planera då att det dras fysiskt nätverk i alla rum, gärna med flera utplacerade uttag i varje rum.

 

Sitter du med ett befintligt hus så får du ta dig en funderare på hur mycket du är beredd att investera, som du skriver, det lär bestå i många år innan det uppdateras. Beroende på husets storlek och planlösning så behövs det kanske inte så många AP.

 

Du vet att för att det ska bli en Accesspunkt så behövs trådad koppling fram till varje AP. Annars blir de bara repeaters och det är något helt annat som inte är lika bra som vad en AP är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huset är obyggt och jag planerar att dra kablar helvilt i väggarna. Gillar dock fenomenet poe som gör att jag inte behöver sätta el överallt.

 

Och jag är helt medveten om skillnaden mellan ap och repeater och tänker att jag ska ha en bra ap mitt huset och eventuellt en på fasaden för wifi i trädgården på den ganska stora tomten. Vill helst inte ha den på väggen utan hellre takmonterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra att det verkar bli ordentligt gjort i alla fall :ThumbsUp:

 

Hur många AP tror du dig behöva och vad är merkostnaden om du satar på 802.11ac rakt över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tänker att det borde räcka med en AP. Kanske täcker in hela huset med den, eller så placerar jag den och befintlig airport extreme (ac) så de täcker in hela huset. Huset är 125 m2 i vinkel så en central AP borde väl räcka? Sedan har jag ganska stor trädgård och drömmen vore väl en Ubiquiti där också. http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-outdoor/ Men den rackarn kostar 4700 :- ...

 

Täcker en takmonterad AP även övervåningen? Annars kommer jag behövs en till där sen.

 

Har inte räknat på skillnaden mellan n och ac. Kollade lite snabbt nu på Ubiquitis n-AP:s. Den billigaste kostar bara en sjuhundring, men då har den "bara" 2,4 GHz. Vill jag ha 2,4 och 5 GHz så kostar den över tvåtusen och då ligger ju priset för ac-AP:n plötsligt ganska nära. Borde jag ta en sjuhundringsvariant i väntan på att ac-AP:s sjunker i pris?

 

(Har förresten bloggat lite om det här: http://lungebo.blogspot.se )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar just nu åt att köpa Ubiquitis n-AP som bara har 2,4 Ghz för att vänta in mer humana priser på AP:s med 802.11ac. Är det vettigt tycker ni?

 

Kommer ha 100/10-fiber. Och räknar väl då kanske inte med mer än vadå? 20-30 Mbit trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...