Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

dags att skippa safari?


Gäst baconatte

Rekommendera Poster

Gäst baconatte

Med nya safari kan jag inte se filmerna på Facebook. Lika illa är det på firefox. Men på chrome funkar det. Finns det ngn som kan förklara eller har Apple fått en bugg när man uppdaterat safari?

Om inte så ,ajö safari och firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari och Firefox kräver att du har Adobe Flash installerat (och uppdaterat). Google Chrome har en egen inbyggd flash-spelare och därför behovs det inte installeras någon separat i operativsystemet.

 

Eftersom Adobe Flash är en stor källa till buggar, säkerhetsrisker och varvande fläktar på en dator anser jag att man inte ska ha det installerat. Själv så kör jag allt där jag behöver flash i Google Chrome och har då alltså en säkerhetsrisk mindre installerad på min dator.

 

Sen är det en tidsfråga innan även Facebook dumpar flash helt och hållet. Deras App till mobilen kör redan med html5-kodning för filmer och det lär snart webb-varianten också göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Flash så fungerar det i alla 3 läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tvärstopp" är det felmeddelandet du får?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nya safari kan jag inte se filmerna på Facebook. Lika illa är det på firefox. Men på chrome funkar det. Finns det ngn som kan förklara eller har Apple fått en bugg när man uppdaterat safari?

Om inte så ,ajö safari och firefox.

Nya Safari? Menar du i Yosemite Beta? Safari 7.0.5 i Mavericks känns väl måttligt ny. Beta är beta, du kan inte förvänta dig att något funkar som det skall där. I Safari 7.0.5 på Mavericks 10.9.4 funkar det utmärkt med filmer på Facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Version 7.0.5 Och inte funkar det heller. Tror att det är flash som är boven i dramat. Har prövat med både äldre och den senaste versionen av flash player. Felet kom dessutom helt plötsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en säker start... (shift nertryckt när du startar datorn, logga in och sedan starta om).

Jag har Mavericks och senaste Safari, fungerar utmärkt på FB med filmer...
Men Flash behövs inte på filmer på FB... om det är Youtube-länkar. För de visas som HTML 5 och inte Flash, och Safari har inbyggt stöd för HTML 5 sedan länge..

Jag har även Flash, men använder det med "click to Flash" i Safari för jag vill inte köra det i onödan utan bara ibland...

Kolla under Tillägg... i Safari och se så det inte ligger ngt märkligt där och blockar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga som helst problem med att köra filmer i Safari 7.0.5, vare sig på FB eller något annat ställe på nätet (mestadels Netflix). Har du provat att nollställa Safari? Reparerat behörigheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

safari nollställt, flash uppdaterat, tillägg kollat, inställningar i FB kollade och behörigheter reparerade. ska testa säker start också. Eftersom varken Safari eller Firefox funkar så måste felet troligen ligga i flash player eller hos Facebook.. Ska också testa säker start. Annars blir det nog click to Flash i fortsättningen på Facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst baconatte

Jaha nu kom det en uppdatering av flash. Och vips så funkar det igen. Alltså en jättebugg i den näst sista uppdateringen. Och det ville självklart adobe inte säga något om. När kan man slippa adobe flash player?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Det höll i en timme. Sedan är det samma sak igen. Måste vara en bugg hos flash. Och det är väl inte första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det höll i en timme. Sedan är det samma sak igen. Måste vara en bugg hos flash. Och det är väl inte första gången.

Har du ngn bild på “felet”. Ta gärna en skärmdump, och högerklicka gärna i filmrutan innan så man ser (får med) högerklicksmenyn med.

 

Ex:

post-64246-0-46210100-1408547081.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen kan väl inte vara svart om du högerklickar????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen kan väl inte vara svart om du högerklickar????

Det är förmodligen rutan där filmen är. Han har inte sagt att skärmen är svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen bild på felet. rutan är bara svart.

Ja, högerklicka i det svarta så menyn kommer fram och ta en bild på det...

 

Passa på att kolla runt lite där i menyvalen och se om det kan finnas ngn info/ledtrådar där med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen rutan där filmen är. Han har inte sagt att skärmen är svart.

Jo, det har han faktiskt. Han blev uppmanad att högerklicka och ta en bild där kontextmenyn är med och postade då svaret att det är svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari stödjer video genom HTML 5, finns det inga ställen att se video i det formatet på? Jag vet Youtube funkar, jag tittar på videor där i HTML 5 och inte Flash... men andra ställen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...