Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes filstystem måste bantas ner


Minkowski

Rekommendera Poster

iTunes har en komplicerad filstruktur t ex mapp på mapp

iTunes

iTunes Media

iTunes Media

iTunes Media

Unknown Artist

osv

Jag har funnit att det finns massor av dubletter och tripletter i systemet men som inte visas i iTunes fönstret för användaren. En körning med Show Duplicate Items hittar inte alla dessa dubletter'

En del filer visas inte alls in iTunes fönstret. De finns bara i filsystemet som alltså skulle kunna bantas ordentligt

Men hur ? filsystemet ser väldigt komplicerad ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU ska inte vara i filsystemet och labborera får det är då du får dessa dubbletter.

Anledningen till att du har en kategori som heter Unknown Artist är just för att artisten är okänd.

Du har helt enkelt inte taggat din media korrekt i Itunes eller med ett tredjeparts program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystemet i iTunes är en databas. Det innehåller information som databasen behöver för att fungera. iTunes Media är alltså ingen vanlig mapp, utan en databas. Om du går in och laborerar i iTunes databas så kommer du att råka ut för att iTunes inte längre fungerar optimalt. Låt bli att gå in där! Om du går in och stökar till i iTunes databas för att "banta" så förlorar du iTunes funktionalitet.

Du får helt enkelt lita på att skaparna av iTunes har vetat vad de gjort när de har skapat sin databas och den strukturen som iTunes behöver för att fungera... Det är inte en bra idé att ändra iTunes databas i efterhand bara för att du tycker att den ska fungera och vara på ett annat sätt. Återigen - det är ingen vanlig mapp, utan en databas.

iTunes listar inte filer efter filnamn, utan efter den information som filen innehåller. Om du har två filer med precis samma filnamn men som har olika innehåll i de så kallade ID och Meta-taggarna, så kommer de att listas som två olika filer och inte som dubletter. Itunes listar enbart dubletter som dubletter när de innehåller samma information plus är lika långa.

När du listar filer i Finders filsystem så ser du inte filernas ID och Meta-taggar, men det är den informationen som iTunes går efter när den sorterar filer.

Detta visar än en gång vikten av att "tagga" filerna rätt, dvs att de innehåller rätt ID och Meta-information - för det är den informationen som iTunes går efter.

Om du importerar filer skapade från andra program in i iTunes, så kan du räkna med att dessa filer har stora brister när det gäller taggningen, därför bör man åtgärda detta - alltså öppna filen i iTunes och välja "Visa info" och där fylla i informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara "tagga", finns detta förklarad i help dokumentationen ?
(Jag sökte efter ett musikstycke med iFileX och den hittar "dubletter", dvs de filer som du inte anser är dubletter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis samma som med iPhoto. Iphoto arbetar också mot en databas och inte mot en vanlig mapp. Att gå in där och ändra grejer, det är att be om problem. Varken iTunes eller iPhotos interna struktur är viktig för användaren, för den interna strukturen speglar på intet vis den struktur och ordning som visas på skärmen inuti iTunes och iPhoto. Man justerar sortering och ordning på informationen som visas i iTunes och iPhoto, inuti programmen iTunes och iPhoto - inte genom att gå in i deras databaser via Finder och justera.

Som jag tidigare har förklarat - detta är inte Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara "tagga", finns detta förklarad i help dokumentationen ?

"tagga" är en term inom datorvärlden som betyder "märka med information". En ljudfil innehåller inte bara ett ljud, utan den innehåller även information om filen.

 

Om du markerar en fil inuti iTunes och högerklickar / sekundärklickar på den, så kan du välja "Visa info". Under "Sammanfattning", "Info", "Video" och "Sortering", "Alternativ", "Texter" och "Bildmaterial" så finns den informationen som filen är "taggad" med (märkt med). Detta kallas även för filens ID-taggning.

 

Principen är samma med bilder, fast för bilder är det då annan information som bilden är märkt med... Information som kamera, exponeringsvärden och massa annat...

 

I Finder i OS X Mavericks kan man tagga filer för filsystemet, alltså man kan lägga in ord och beteckningar och sorteringar för filer som filerna är märkta med och som visas i filsystemet, man kan även tagga filer med olika färger...

 

Så det finns olika taggningssystem beroende på program / applikation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funnit att det finns massor av dubletter och tripletter i systemet

Så här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, iTunes "visa dubletter" visar det som innehåller samma information. Som i Apples exempel här så har vi två låtar som har samma namn, samma artist och samma album. Då listas de också som dublett.

http://support.apple.com/kb/HT2905

Men om de skulle ha olika information, alltså vara märkta på olika sätt, fast det ändå vore samma låt, så skulle de inte listas som dublett. iTunes dublett-funktion går alltså inte igenom ljudfilens ljud och jämför, utan jämför bara en del av taggningsinformationen med varandra.

Så om taggningen är fel eller bristfällig så hittas inte dubletter av iTunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes har en komplicerad filstruktur t ex mapp på mapp

iTunes

iTunes Media

iTunes Media

iTunes Media

Unknown Artist

osv

Jag har funnit att det finns massor av dubletter och tripletter i systemet men som inte visas i iTunes fönstret för användaren. En körning med Show Duplicate Items hittar inte alla dessa dubletter'

En del filer visas inte alls in iTunes fönstret. De finns bara i filsystemet som alltså skulle kunna bantas ordentligt

Men hur ? filsystemet ser väldigt komplicerad ut

Som Raphael brev där så är det taggarna (mp3taggarna) som styr innehållet och har inte låten (tillräcklig) information så kan det t ex bli så att foldern får namnet Unknown album/artist/song osv. Det är (förvånandsvärt) många skivor/låtar/album man köper som kommer mer rätt tveksam taggning. Men det är lätt att fixa själv så de hamnar rätt och snyggt sen i sina foldrar. Om du har visningen i iTunes ställd till att visa artister/genre/låtar så kommer du se din/dina album med “unknown” där.

 

post-64246-0-70206200-1407330405.jpg

 

Markerar du en låt och tar upp en inforuta kan du fixa med den där. Man kan också markera flera låtar eller klicka på hela albumet och editera alla på en gång (batch).

 

post-64246-0-39866800-1407329953.pngpost-64246-0-35283500-1407329960.png

 

När/om du skal digitalisera alla dina skivor/CD du har finns en bra funktion uppe i menyerna, där du där iTunes kan söka efter skivan du stoppat in. Så får den in all info, låtnamnosv innan du konverterar den till mp3. Spar man en hel del tid på. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag köper inga skivor. Men jag har Spotify. Och ibland rippar jag skivor som jag lånat.
Men köpa skivor, det är passé ! då samlar man på sig en massa skräp som bara samlar dam.

Så vem köper skivor idag ?

 

Nu har jag rensat foldern iTunesMedia så att det finns inga folders där, bara en lång lista med filer

Det känns mycket "renare". Jag kontrollerar också om antalet filer är samma som de som visas i iTunes Windows

Finns någon funktion som visar detta automatiskt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha inte undra på att du ställer så många frågor när du inte lyssnar på vad vi säger.

Du ska INTE vara och ändra i mappstrukturen för då kommer iTunes inte att fungera korrekt.

Inte undra på att du startar en ny tråd där du har problem med dubbletter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, iTunes fungerar korrekt nu när jag har möblerat om i mappstrukturen ! det är klart att man får ändra i mappstrukturen och därmed få bättre kontroll över alla filer

Det låg en massa filer som aldrig spelades upp av iTUnes.

Haha, Lappen och hans gelikar är ute och cyklar. Som vanligt.

Dubletterna kan jag också ta bort manuellt.

Det är dags att Lappen och hans gelikar lär sig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok du vet bäst så det kanske är dags att du slutar ställa frågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan om vem som köper skivor idag, så är svaret - jag köper skivor. Jag köper både CD:s och LP:s, för det ger överlägsen ljudkvalitet. Jag köper även musik via iTunes Store. Jag tycker inte att det är att samla skärp och samla damm. Jag köper för jag anser att det finns ett mervärde i det fysiska formatet, både med omslaget, ljudkvaliteten och kvaliteten på min avspelningsutrustning.

Om detta nu är passé och jag är ensam i hela världen om att köpa musik, så är frågan om varför skivbolagen släpper skivor. Bara för att de tycker det är roligt att samla dem i lager? Nej, jag tror faktiskt det fortfarande är många som köper, tror faktiskt att det inte bara är jag som köper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper också skivor. Förutom den bättre ljudkvaliteten så är det en särskilt känsla att äga en skiva med omslag och ask. Det ger en helt annan känsla av ägande än en fil på en hårddisk.

 

Har aldrig köpt en låt eller film elektroniskt. Har aldrig fultankat heller, för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att det är enklare att lägga en skiva i CD-spelaren eller en LP på skivspelaren och köra igång än att köra det via datorn. Jag har ju datorn på mitt kontor. Nu kan jag köra ut musiken via nätverket - jag har HomePlug, nätverk via elnätet - till Airport Express i vardagsrummet där jag kan köra kabel från den optiska utgången till min D/A-omvandlare och den vägen in i stereon, men då måste jag ju in i kontoret för att pyssla med låtarna istället för att sköta det enkelt från soffan i vardagsrummet...

Musik jag köper iTunes store bränner jag till CD:s som jag spelar.

Men när jag är i bilen och på resa så fungerar det bra med musiken i min iPod. Så alla lösningar har sitt syfte och sin funktionalitet. Jag skulle inte vilja vara utan något av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper inga skivor. Men jag har Spotify. Och ibland rippar jag skivor som jag lånat.

Men köpa skivor, det är passé ! då samlar man på sig en massa skräp som bara samlar dam.

Så vem köper skivor idag ?

Jag köper gärna skivor både fysiskt och digitalt. Vill ha min musik i datorn, så därav inget Spotify (el likn). Och är det ngn artist/grupp man vet säljer sin skiva via deras webplats el nåt, så brukar jag köpa där. Antar att de får X kronor mer i betalt då, än via iTunes Store el andra stora marknadsplatser för musik. Spotify ger ≈ $0,007 till artisten (»»). :ThumbsDown:

 

Fast alla skivor jag köper/skaffar kör jag in i datorn och har de där sen. Skivorna avyttrar jag, och jag har nog inte många kvar nu. Är en del som jag skall importera om till bättre kvalitet, sen åker de med. Har bättre ljud ut i datorn än från min gamla stereo (bra slutsteg och (anpassade) högtalare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...