Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa till Mavericks från Yosemite Beta


aradsson

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder önskar jag hjälp med hur jag kan återställa min mac till Mavericks efter att installerat Yosemite Betan

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en installationspinne med Maveriks samt en backup på dina filer, gärna från tiden innan du körde in Yosemite. iTunes-databasen går t ex inte att konvertera tillbaka från iTunes 12-formatet.

 

Starta från installationspinnen och radera hårddisken (krävs) och fortsätt sen installationen. När den är färdig så återläser du dina filer, antingen från TM eller Flyttassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en installationspinne med Maveriks samt en backup på dina filer, gärna från tiden innan du körde in Yosemite. iTunes-databasen går t ex inte att konvertera tillbaka från iTunes 12-formatet.

 

Starta från installationspinnen och radera hårddisken (krävs) och fortsätt sen installationen. När den är färdig så återläser du dina filer, antingen från TM eller Flyttassistenten.

Hur får jag tag i en USB sticka med Mavericks nu då? Jag kan ju inte ladda hem det från App Store längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ska du kunna göra. Det ska ligga som valbar nedladdning under fliken "köpt" i App Store. Sen behöver du en 8 GB USB-sticka (eller större) samt DiskMaker X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att göra USB/OSX i skrivverktyg som med Lion längre ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag tag i en USB sticka med Mavericks nu då? Jag kan ju inte ladda hem det från App Store längre?

Du har ingen klon kvar av den gamla installationen, typ som backup? En beta är alltid en beta, så det är bra om man installerar en sån på en egen disk el partition, så man kan köra den parallellt och inte istället för s a s.

 

Du kan ju installera från Recovery-partitionen med: https://www.apple.com/osx/recovery/. Borde väl bli den versionen som kom med datorn. Är datorn rel ny så ligger väl den installationen direkt i hårdvaran idag annars laddas den ner från A-Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att göra USB/OSX i skrivverktyg som med Lion längre ?

 

Jodå, det gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen klon kvar av den gamla installationen, typ som backup? En beta är alltid en beta, så det är bra om man installerar en sån på en egen disk el partition, så man kan köra den parallellt och inte istället för s a s.

 

Du kan ju installera från Recovery-partitionen med: https://www.apple.com/osx/recovery/. Borde väl bli den versionen som kom med datorn. Är datorn rel ny så ligger väl den installationen direkt i hårdvaran idag annars laddas den ner från A-Store.

 

Nej, Recovery innehåller enbart den senaste installerade OS X, dvs levererades den med 10.7 och du nu ha 10.9 så är det den som ligger på återställningen. Likså om om du kör in betan på 10.10 så är det den som ligger där.

 

Recovery-installationen samt OS X ligger aldrig i hårdvaran, däremot så ligger funktionen för att skapa den på en tom/ny hårddisk samt ansluta om Apple för att ladda ner programvaran för återställningspartitonen i EFI. Har man inte installationen på ett USB så hämtas alltid den senaste patchade versionen av tidigare installerad OS X direkt från Apple, därav kravet på internetåtkomst via kabel eller trådlöst för att installera OS X via recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...