Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivbordsbildens namn (vad heter den)


cgx

Rekommendera Poster

I den mapp som jag använder för skrivbordsbilder finns det många, ca 7500 st.

Jag kör iMac 27" OSX 10.9.4.

 

Inga problem finns egentligen, bildväxling efter 1 minut.

Men ibland dyker en bild upp som jag vill ta bort.

Hur kan jag i ögonblicket få reda på bildens namn (.jpg, .jpeg eller .png)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag i ögonblicket få reda på bildens namn (.jpg, .jpeg eller .png)?

Öppna Systeminställningar. Håll nere: ⌥⌘ och klicka på Skrivbord/Skärmsläckare. Klicka på knappen: “Debug window”. :yeahbaby:

 

post-64246-0-31115100-1406449058_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anteckna tidpunkt och kolla om det loggas i Systemmeddelanden.

Tyvärr finns ingewt i loggen om detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Systeminställningar. Håll nere: ⌥⌘ och klicka på Skrivbord/Skärmsläckare. Klicka på knappen: “Debug window”. :yeahbaby:

 

attachicon.gifdt_debug.jpg

Tyvärr visas bara mappen för bilderna men inte namnet på bilden,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr visas bara mappen för bilderna men inte namnet på bilden,

Jag glömde att tacka Dig för svaret jag fick, Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns ingewt i loggen om detta!

Jag glömde att tacka Dig för svaret jag fick, Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr visas bara mappen för bilderna men inte namnet på bilden,

Kanske är annorlunda mellan olika versioner då. Jag ser både mapp och sen hela sökvägen till bilden. Hur der debug fönstret ut hos dig?

 

Det finns ett sätt till, men det känns lite krångligare om det skall vara ofta. I Terminal kör:

# Visa
defaults write com.apple.dock desktop-picture-show-debug-text -bool true; killall Dock

#Ta bort:
defaults delete com.apple.dock desktop-picture-show-debug-text; killall Dock
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är annorlunda mellan olika versioner då. Jag ser både mapp och sen hela sökvägen till bilden. Hur der debug fönstret ut hos dig?

 

Det finns ett sätt till, men det känns lite krångligare om det skall vara ofta. I Terminal kör:

# Visa
defaults write com.apple.dock desktop-picture-show-debug-text -bool true; killall Dock

#Ta bort:
defaults delete com.apple.dock desktop-picture-show-debug-text; killall Dock

Tack för svar, men Terminal blir för svårt för mig.

Försöker bifoga bild av debugfönstret men hittar ingen bifogasymbol?

Sökvägen redovisas till min bildmapp och inte längre, samt konstigt nog till en enda av Apples egna bilder som jag alltså inte använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns ingewt i loggen om detta!

 

Jag glömde att tacka Dig för svaret jag fick, Tack!

Det var synd. Hoppas det löser sig ändå. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är annorlunda mellan olika versioner då. Jag ser både mapp och sen hela sökvägen till bilden. Hur der debug fönstret ut hos dig? ...

I Mavericks ser det ut som nedan. Vilken bild som för tillfället visas redovisas tyvärr inte.

 

post-28798-0-51846800-1406547185_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men Terminal blir för svårt för mig.

Försöker bifoga bild av debugfönstret men hittar ingen bifogasymbol?

Sökvägen redovisas till min bildmapp och inte längre, samt konstigt nog till en enda av Apples egna bilder som jag alltså inte använder.

Kika på bilden ovanför, du kanske missade raden i debugfönstret. :crossfingers::yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte den som visas, det var den bilden jag hade valt innan jag valde slumpmässig bildvisning. För tydlighets skull:

 

attachicon.gifbild.jpg

 

 

Men vad konstigt? Jag har ju Mavericks, version 10.9.4.

 

Mitt Systeminställningar -> Skrivbord, Skärmsläckare, ser inte likadant ut som ditt Alix?

 

Du har ytterligare två funktioner i fönstret än vad jag har, däremot visar mitt fönster vad den valda bilden heter. Det gör den inte hos dig?

 

post-67957-0-05850900-1406550317_thumb.png

 

För skojs skull så sökte jag på Death Valley i spotlight och i Finder, men det ger inget. Söker jag på Desktop så....:

post-67957-0-44574200-1406550535_thumb.png

..... kan man tro man hamnat rätt, men där finns inte heller bilderna.

Men någonstans i systemet så måste ju bilderna finnas, för att kunna väljas i Inställningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men vad konstigt? Jag har ju Mavericks, version 10.9.4.

 

Mitt Systeminställningar -> Skrivbord, Skärmsläckare, ser inte likadant ut som ditt Alix?

 

Du har ytterligare två funktioner i fönstret än vad jag har, däremot visar mitt fönster vad den valda bilden heter. Det gör den inte hos dig?

 

Skärmavbild 2014-07-28 kl. 14.20.16.png

 

För skojs skull så sökte jag på Death Valley i spotlight och i Finder, men det ger inget. Söker jag på Desktop så....:

Skärmavbild 2014-07-28 kl. 14.28.25.png

..... kan man tro man hamnat rätt, men där finns inte heller bilderna.

Men någonstans i systemet så måste ju bilderna finnas, för att kunna väljas i Inställningarna?

Se inlägg tre ovan hur du får fram det. Bilderna hittar du i Bibliotek > Desktop Pictures.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se inlägg tre ovan hur du får fram det. Bilderna hittar du i Bibliotek > Desktop Pictures.

Okej, då är jag med. Du vet, jag läser trådarna ibland på diagonalen... då missar man. På samma sätt som jag ibland läser bruksanvisningarna på - inte bra :D

 

Men jag har iaf namnet på bilden i mitt fönster, dvs det står Death Valley

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att vald/slumpad bild ur Apples Skrivbordsbilder visas i debugfönstret.

MEN om jag väljer en annan (egen) mapp att slumpvis visa bilder ifrån, så ser man bara mappen och inte den aktuella slumpvis valda bilden som just visas.

Där är jag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, efter lite pill o fix... Hittade en sida med just det här.

Getting the Current Desktop Background in OS X - joshmadison.com

Kan inte få det att funka själv, för jag har flera skrivbord (spaces) och då hamnar de inom just spaces: och inte under default:. Men har du bara 1 skrivbord så borde det funka. Jag fick allt att funka inkl foldern, men bara värden ur default:. Men kör man i Terminal:

defaults read com.apple.Desktop

...så syns i a f namnet (på de roterande bilderna).


Men i a f... Gjorde en färdig scriptfil åt dig med rätt textkodning/radbryt (Mac).

CurrentBackground.scpt.zip

Packa upp den och lägg den i: ~/Library/Scripts (Hem->Bibliotek->Scripts)

Dubbelklicka på den så skall den öppnas med AppleScript editor, dels så du kan se scriptfilen, men f f a så di i det programmet kan öppna inställningarna där och kryssa i att visa i menyraden.

post-64246-0-32930300-1406566855.png

Sen ligger den uppe ii menyraden och du kan välja scriptet CurrentBackground. Döp om filen till något annat om du vill ha ett annat namn där.


:crossfingers:


---
Om det funkar bra, skulle du kunna lägga in som näst sista rad och/eller istället för sista raden:

do shell script "open -R " & theResult

så går Finder direkt till filen (-R = reveal)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, verkar för krångligt för mig, men tack för Din insats!

Trodde det skulle gå med ett vanligt applekommando från skrivbordet, vågar inte köra script.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, verkar för krångligt för mig, men tack för Din insats!

Trodde det skulle gå med ett vanligt applekommando från skrivbordet, vågar inte köra script.

Ja, det blir väl ett par tre moment. Men i princip är det ju bara att stoppa scriptet i den folden och se till att scriptmenyn finns uppe i menyraden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=gaawJhrkXXY

 

Sen går det säkert att koppla just det till ett kortkommando - så blir det som du tänkt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...