Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkert Läge


Ninjanen

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mac Book sedan 5 mån. Jag fick tvångs stänga av datorn en kväll. Nästa dag när jag startade den så gick det inte. Först kommer äpplet o under indikations sak och sen kommer administratör o logga in. Uppe i högra hörnet står Säkert läge. Det ända sättet jag får igång den på är att starta i säkert läge dvs skift o start. Men det fungerar inte att skriva små bokstäver eller siffror.

Min fråga är. Hur får jag tillbaka den i normalt läge? Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något har ju hänt.

 

När du skriver siffror, blir det !"#¤%& ? Vad händer om du aktiverar Caps Lock? Blir allt normalt då?

 

Blir det det så talar det för att shift-tangenten är påverkad. Har den tidigare utsatts för spill eller blivit tappad eller fått sig någon smäll?

 

Kan du logga in? Dubbelkolla under Hjälpmedel i systeminställningar så att inte flertangentslås eller tröga tangenter är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något har ju hänt.

 

När du skriver siffror, blir det !"#¤%& ? Vad händer om du aktiverar Caps Lock? Blir allt normalt då?

 

Blir det det så talar det för att shift-tangenten är påverkad. Har den tidigare utsatts för spill eller blivit tappad eller fått sig någon smäll?

 

Kan du logga in? Dubbelkolla under Hjälpmedel i systeminställningar så att inte flertangentslås eller tröga tangenter är aktiverat.

 

Fråga 1 ja. Blir inte normalt. Och jag kan inte få igång den på lösenord för jag har inget. Startar den cmd R säkert läge. Hittar inte något om tröga Tage ter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "cmd R säkert läge"?

Kan du starta den från recovery partionen? Om, får du stora bokstäver om du startar terminalen och skriver lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag startar datorn normalt med startknappen får jag upp äpplet mitt namn o lösenord. Jag har inget lösenord. I rutan finns inget frågetecken. Uppe i högra hörnet står det med rött Säker start.

Jag kan starta datorn med shift men då fungerar inte allt som det ska.

 

Hej!

Har en Mac Book sedan 5 mån. Jag fick tvångs stänga av datorn en kväll. Nästa dag när jag startade den så gick det inte. Först kommer äpplet o under indikations sak och sen kommer administratör o logga in. Uppe i högra hörnet står Säkert läge. Det ända sättet jag får igång den på är att starta i säkert läge dvs skift o start. Men det fungerar inte att skriva små bokstäver eller siffror.

Min fråga är. Hur får jag tillbaka den i normalt läge? Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag startar datorn normalt med startknappen får jag upp äpplet mitt namn o lösenord. Jag har inget lösenord. I rutan finns inget frågetecken. Uppe i högra hörnet står det med rött Säker start.

Jag kan starta datorn med shift men då fungerar inte allt som det ska.

 

Och om du nu bara trycker enter loggas du då inte in? Skakar rutan precis som om du skrivit fel lösen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn tror att shift är nedtryckt och enter-tangenten ger fel tecken... mer och mer talar för att tangentbordet är defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in ett externt tangentbord och se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in ett externt tangentbord och se hur det fungerar.

Det hjälper nog inte, datorn tror ändå att skift är nedtryckt och startar i säkert läge.

 

Eftersom datorn bara är fem månader så är det bara att lämna in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper nog inte, datorn tror ändå att skift är nedtryckt och startar i säkert läge.

 

Eftersom datorn bara är fem månader så är det bara att lämna in den.

 

Mja, det var länge sedan MacBook salufördes ny över disk om det inte handlar om ett gammalt restlager. MacBook som modell gick i graven juli 2011. Om det inte är så att det gäller en MacBook Pro, men det framgår inte i inlägget eller trådskaparens profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mja, det var länge sedan MacBook salufördes ny över disk om det inte handlar om ett gammalt restlager. MacBook som modell gick i graven juli 2011. Om det inte är så att det gäller en MacBook Pro, men det framgår inte i inlägget eller trådskaparens profil.

Nä, inte med någon önskvärd tydlighet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...