Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är tillräckligt bra wifi signa?


Matsaki

Rekommendera Poster

Jag har en signalstyrka på ca: 75% nu. Ska man vara nöjd med det eller ska man sträva efter högre?

 

(Två väggar & 25-20 meter mellan router och mät-datordator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant skulle jag säga att det låter bra med tanke på avstånd och två väggar som dämpar signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på 2.4GHz bandet från min Asus RT-N66U. Jag kör inte så mycket media streaming så jag har förstått att 2.4 ska passa mig bäst.

 

Men om det gör stor skillnad på 75% och t.e.x. 95% i signal kan man alltid skaffa en repeater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på 2.4GHz bandet från min Asus RT-N66U. Jag kör inte så mycket media streaming så jag har förstått att 2.4 ska passa mig bäst. ...

Ja, det är ju mer kompatibelt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men ska jag nöja mig med 75% i signal? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.4 GHz har starkare signal än 5 GHz och därmed bättre räckvidd, betydligt bättre. Dock är det ofta trångt i utrymmet för 2.4 GHz eftersom mycket utrustning och de flesta routers kör det bandet som standard, just på grund av dess styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och man kan använda ett program som KisMac (funkar i Mavericks) att ta reda på hur omgivande WiFi sänder på för kanaler, för att få ut så mycket av 2,4 GHz-bandet. Jag valde kanal 13, som synes. Man ska lägga sig så långt som möjligt från andra starka kanaler.

 

post-28798-0-76562800-1405972798_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå jag har kollat och lagt "oviktiga" saker på udda kanaler som 2-3 osv. De kanaler som lirar bäst ska vara 6 och 11, så på de kanalerna har jag de viktigare prylarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej Alix

 

Vet du om det programmet fungerar på Yosemite?

Jag får det inte att fungera.

 

Tack för svar

//z

Tyvärr, jag har inte Yosemite, så jag kan inte testa. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Alix

 

tack för snabbt svar. Det finns ingenting om man googlar detta heller så man får nog utgå från att det inte fungerar. Kanske skall starta en egen tråd om det istället. Programmet ser bra ut och påminner om iSSIDer som jag gillade mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Alix

 

tack för snabbt svar. Det finns ingenting om man googlar detta heller så man får nog utgå från att det inte fungerar. Kanske skall starta en egen tråd om det istället. Programmet ser bra ut och påminner om iSSIDer som jag gillade mycket

 

Man kanske skulle installera en partition med Yosemite bara för att ha som testbänk. B)

Dessvärre får jag det inte heller att funka i Yosemite. Jag har testat att öppna KisMac i 32-bitars läge och att byta drivrutiner i inställningar. Ingen lycka. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag brukar aldrig gå efter något som anger "signalstyrka". Ganska ofta är det underliga värden i färggranna staplar som inte stämmer med verkligheten. T.ex. är OsX egna idikator på signalstyrka på wifi symbolen i Finder fältet helt åt helsike missvisande.

 

Under mappen Utilities/Verktygsprogram i programmappen hittar du Systeminformation. I den appen går du till wifi i listan och kan se specifikationer för varje nät.

 

Du kan då se signal och noise (brus). Skillnaden mellen dem är signal-noise ratio (SNR) och det är vad som är intressant.

 

T.ex.

 

Signal -60

Noise - 80

 

Ju högre siffra är mindre styrka eftersom det är minus. Dra bort noise från signal och du får skillnaden. I exemplet 20.

 

20-25 i ratio är minimum och riktigt kalasbra är >40.

 

Macen är såklart inget proffsinstrument, men detta ger så bra bild som möjligt av läget från din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dessvärre får jag det inte heller att funka i Yosemite. Jag har testat att öppna KisMac i 32-bitars läge och att byta drivrutiner i inställningar. Ingen lycka. :(

Misstänkte det (sk*t också)

 

Tack ändå Alix för att du testade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte heller KisMac att fungera i OS X 10.10. Konstaterar att det uppdaterades senast 2011 och att deras sida fungerar allt annat än bra. Så det är väl en kvalificerad gissning att det inte kommer någon uppdaterad version.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en "fork" av KisMac, via Wikipedia, som heter KisMac2, och den får jag att fungera i Yosemite, efter lite pill. Först laddar den ingen drivrutin, men om man tar bort drivrutinen, startar om programmet, lägger till den igen och sedan trycker cmd + N, så laddas den och man får man upp alla val. Funktionen verkar ändå lite osäker, det är en alpha-version, eventuellt tvingas man göra om proceduren.

 

post-28798-0-37810500-1414960080_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där cmd+n var (är) ett genidrag Alix. Jag hittar massor med wifi nu

 

Visserligen är den versionen buggig som bara den och avslutar sig själv lite hur som helst men det är inte ditt fel :D . Jag visste inte om cmd+n. Tror du 3.3 versionen funkar om man gör så? (jag slämgde min .dmg fil när det inte funkade och ville bara höra om du kollade det) I övrigt får man nog lite runt efter en mer stabil version el ett annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där cmd+n var (är) ett genidrag Alix. Jag hittar massor med wifi nu

 

Visserligen är den versionen buggig som bara den och avslutar sig själv lite hur som helst men det är inte ditt fel :D . Jag visste inte om cmd+n. Tror du 3.3 versionen funkar om man gör så? (jag slämgde min .dmg fil när det inte funkade och ville bara höra om du kollade det) I övrigt får man nog lite runt efter en mer stabil version el ett annat program.

Tack, tack. Jo, jag testade cmd + N i "gamla" KisMac också, men fick ingen funktion. KisMac2 är ju ett alpha-program, så man får vara glad för det lilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...