Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Genväg till Desktop - finns det ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Ofta behöver jag snabbt komma till Desktop

Jag vet att det finns möjlighet att ställa in "hotspots" eller en shortcut

Men jag kan inte hitta det i dokumentationen Help (Maverick)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

under mission control i systeminställningarna finns en knapp längst ner som heter "aktiva hörn" om du kör svenskt system. gå in där för att göra inställningar i hörnen. vill du redigera korkommandon så ligger även de under mission control "visa skrivbord".

 

om du håller inne cmd + alt och klickar på skrivbordet så göms alla andra öppna program (detta kräver att du inte redan har findern markerad för att det ska fungera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om Exposé finns i Mavericks (under Systeminställningar):

post-11001-0-34336800-1404910449_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där ser ut som de gamla inställningarna...

Ja, det var därför jag skrev att TS skulle kolla så det fortfarande fanns i Mavericks. :)

 

Men det har jag nu gjort (utan att kunna ta en skärmdump och posta den) och samma inställning finns kvar fast under "Mission Control".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser ≈ lika ut..

 

Systeminställningar->Mission control:

post-64246-0-05248900-1404911057_thumb.png

 

Klickar man på Hot corners:

post-64246-0-63054400-1404911066_thumb.png

 

- - -

 

I Finder's inställningar kan man även välja var nya Finderfönster skall starta. Jag har valt Desktop där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#5 : man kan inte välja F11 för Show Desktop eftersom F11 är upptagen för högtalare funktion (höjer ljudnivån) ; jag valde Fn tangenten (för Show Desktop). De andra alternativen fungerar inte heller.

 

#6: Hur väljer man var Finderfönstret ska starta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#5 : man kan inte välja F11 för Show Desktop eftersom F11 är upptagen för högtalare funktion (höjer ljudnivån) ; jag valde Fn tangenten (för Show Desktop). De andra alternativen fungerar inte heller.

 

#6: Hur väljer man var Finderfönstret ska starta ?

Nej, F11 kommer du åt genom att trycka ner Fn + F11 om du inte har bockat i den här kryssrutan. Om kryssrutan är markerad trycker du ner Fn för att kunna justera volymen i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn gör ingenting av sig själv, det är en tangent som behöver kombineras med en annan tangent för att göra något. Precis som exempelvis shift. Om du trycker shift så händer ingenting. Om du trycker shift tillsammans med ett a så får du ett A. Fn fungerar ihop med en annan tangent, inte ensamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#9 jovisst fungerar Fn ensam - prova ställa in den enligt #6 (välj Fn i st f F11 enligt bilden)

För övrigt har jag lärt mig en del av era svar.

Tackar och bugar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn gör ingenting av sig själv, det är en tangent som behöver kombineras med en annan tangent för att göra något. Precis som exempelvis shift. Om du trycker shift så händer ingenting. Om du trycker shift tillsammans med ett a så får du ett A. Fn fungerar ihop med en annan tangent, inte ensamt.

 

#9 jovisst fungerar Fn ensam - prova ställa in den enligt #6 (välj Fn i st f F11 enligt bilden) ...

+1 Helt rätt, Minkowski! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#9 jovisst fungerar Fn ensam - prova ställa in den enligt #6 (välj Fn i st f F11 enligt bilden)

För övrigt har jag lärt mig en del av era svar.

Tackar och bugar.

[+] Gôtt att det löste sig. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...