Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Logga i signatur


dingranne

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar lite hur man får ner en bild (JPG) på 3,1MB till bara några få kb?

 

Har nämligen ett eget företag och skulle vilja att min logga finns med i min signatur i varje mail jag skickar. Har använt ColorSync-verktyg och skalat ner bilden men får på så sätt bara ner den till 550kb. Hur gör andra företag för att få in sin logga i mail, där sen ett skickat mail inte blir större än 4-6kb?

Någon som kan hjälpa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En JPEG är direkt olämplig att ha som logga, det blir för mycket artefakter runt linjer och bokstäver (exempelvis).

 

Ett enkelt sätt är att i programmet där loggan är skapad visa den på skärmen i rätt storlek om sedan ta en skärmdump (Kommando-skift-4) så får du en PNG-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En JPEG är direkt olämplig att ha som logga, det blir för mycket artefakter runt linjer och bokstäver (exempelvis).

 

Ett enkelt sätt är att i programmet där loggan är skapad visa den på skärmen i rätt storlek om sedan ta en skärmdump (Kommando-skift-4) så får du en PNG-fil.

 

Tack så mycket. Det blev jätte bra, fick ner den till 18kb när jag följde ditt exempel. Tack för ett snabbt och bra svar.

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En JPEG är direkt olämplig att ha som logga, det blir för mycket artefakter runt linjer och bokstäver (exempelvis).

 

Ett enkelt sätt är att i programmet där loggan är skapad visa den på skärmen i rätt storlek om sedan ta en skärmdump (Kommando-skift-4) så får du en PNG-fil.

hm, undrar?

Om man lägger in en PNG-bild i valfritt program, jag tog Keynote. Skapar visitkortet man vill ha som signatur så är det ju bara att dra ner bilden till valfri storlek. Då spelar det ju ingen roll om bilden "väger" 10 eller 500 kb?

 

Vet inte om förfaringssättet är så jätteproffsigt, men det borde funka

 

post-67957-0-35731100-1404402218.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Nedskaling av bilder har sitt pris här, visar sig alltid bli fult vid utskrift. Skärmvisning är en annan sak..där man ofta kan komma sig undan med eget vald tjuvsnålhet. Vem bryr sig om att få ett mail där en bild är 11k istället för 500k? År 2014? Get real..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem bryr sig om att få ett mail där en bild är 11k istället för 500k? År 2014? Get real..

Väldigt många. Jag vill INTE få brevlådan full med brev som väger en halv meg per styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedskaling av bilder har sitt pris här, visar sig alltid bli fult vid utskrift. Skärmvisning är en annan sak..där man ofta kan komma sig undan med eget vald tjuvsnålhet. Vem bryr sig om att få ett mail där en bild är 11k istället för 500k? År 2014? Get real..

Sitter man i ett ADSL-nätverk så har det viss betydelse hur stora mailen är, att besvara ett mail eller vidarebefordra ett mail som eg bara innehåller text med en signatur som tynger är bara jobbigt.

När jag behöver maila något mer än bara text, dvs bifoga en fil. Så har jag helt slutat med det. Bilagor skickas med dropboxlänk istället.

 

Tog för skojs skull och la in mitt lilla snabbknåpade exempel som signatur och mailade iväg ett för att testa. Mitt mail blev 25 kb, dvs helt acceptabelt.

 

Mail med tyngd är en styggelse för alla som sitter med slöa uppkopplingar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...