Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur fixar jag så Time Capsule blir en extern hårddisk för iPhoto bibli


Lello

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Min Mac Books hårddisk börjar blir full och jag måste hitta en temporär lösning på lagringsproblemet tills jag har råd att köpa en ny Mac Book.

 

Kan man lägga hela iPhoto biblioteket endast på TC så datorn alltid lägger bilder och hämtar bilder där ifrån istället från sin egen hårddisk? Hur gör jag i så fall?

 

Glada hälsningar Lello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Det ska gå bra. Men överföringen är ofta hyfsat slö trådlöst, ska du föra över något så rekommenderar jag att du stänger av Wifi på datorn och därefter kopplar in den med nätverkskabel till TC...

 

 

Men om du inte redan har en extern hårddisk så kanske du borde börja fundera på en.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1845580

 

Du lär inte få vansinnigt mycket mer lagringsutrymme i en ny dator med tanke på att den (förhoppningsvis) har flash-baserad lagring (SSD)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

...Du ska dock inte räkna med att iPhoto kommer gå att köra från TC'n, om det alls går så måste det bli okristet slött...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera över hela biblioteket, starta iPhoto med alt nedtryckt.och leta upp biblioteket därifrån. Har allt fungerat kan du radera biblioteket på din Macbook.

Som sagts tidigare det kommer att bli segt.

Om du gör backup vilket jag utgår från då du har en TC kan du radera den lokala säkerhetskopian på din Mac.

Öppna terminalen och skriv: sudo tmutil disablelocal, tryck enter, skriv in ditt lösenord tryck enter.

Kommer att spara flera GB om du inte gjort det tidigare.

Vill du ha lokal säkerhetskopia senare gör du samma sak men ändrar till enablelocal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört NAS med iPhoto-biblioteket på och även iTunes. Kändes som en bra idé tills jag började använda det. Herrejösses vad det inte gick bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört NAS med iPhoto-biblioteket på och även iTunes. Kändes som en bra idé tills jag började använda det. Herrejösses vad det inte gick bra.

VAD var det som inte gick bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag har kört NAS med iPhoto-biblioteket på och även iTunes. Kändes som en bra idé tills jag började använda det. Herrejösses vad det inte gick bra.

 

:hihihi: Cred till dig för att du försökt i alla fall! Trådlöst eller trådat?

 

Kanske kan bli lite flyt i med flashlagring och 802.11ac? I min Brf ska vi snart ev. får gigabitnätverk och kanske kan man köra iPhoto från molntjänsten på 100GB de erbjuder... :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

En fråga som kommer upp, hur gör alla nu när de nya bärbara macarna endast har typ 128 eller 256gb flaschlagring? Hur gör man då med iPhoto biblioteket som bara det är på typ 256GB just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lägger det på en extern hårddisk.

Har du en äldre Mac är det Firewire 800 som gäller.

Har du en nyare Mac så är det USB 3 eller (hellre) Thunderbolt som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lägger det på en extern hårddisk.

Har du en äldre Mac är det Firewire 800 som gäller.

Har du en nyare Mac så är det USB 3 eller (hellre) Thunderbolt som gäller.

Ok så varje gång man ska kolla på bilder i iPhoto eller säkerhetskopiera iPhonen så måste man alltså koppla in den externa hårddisken med kabel?

VAFAAN ÄR VI TILLBAKA PÅ 80-talet nu eller.??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu och mitt iPhoto bibliotek är på 125GB. Hårddisken är totalt på 250GB. Alltså måste det finnas en helvetes massa skit på datorn som jag kan ta bort.

Behöver tips på vad det skulle kunna vara...... Hur kan jag söka fram vart på datorn det ligger stora datamängder och skräpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så varje gång man ska kolla på bilder i iPhoto eller säkerhetskopiera iPhonen så måste man alltså koppla in den externa hårddisken med kabel?

VAFAAN ÄR VI TILLBAKA PÅ 80-talet nu eller.??

Om du köper för liten disk så... :devil:

 

Kollade nu och mitt iPhoto bibliotek är på 125GB. Hårddisken är totalt på 250GB. Alltså måste det finnas en helvetes massa skit på datorn som jag kan ta bort.

Behöver tips på vad det skulle kunna vara...... Hur kan jag söka fram vart på datorn det ligger stora datamängder och skräpar?

OmniDiskSweeper.

http://www.omnigroup.com/more

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper för liten disk så... :devil:

 

 

Men nu finns det ju inte större än 256...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu finns det ju inte större än 256...!

Till och med MacBook Air 11-tum finns med 512GB (Alltså som tillval på 256GB-modellen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och med MacBook Air 11-tum finns med 512GB (Alltså som tillval på 256GB-modellen)

Tyvärr är jag för fattig för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du köper för liten disk så... :devil:

 

OmniDiskSweeper.

http://www.omnigroup.com/more

 

Tyvärr är mitt OS för old för detta program... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat PM om äldre OmniDiskSweeper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat PM om äldre OmniDiskSweeper.

Ååhh tack snälla.

 

Har svarat nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD var det som inte gick bra?

 

Ska du börja att tjata i denna tråd också? Trodde att du redan fattat från den andra tråden att det inte går att ha iPhoto biblioteket på en NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Gemini är också ett riktigt bra program som kan hjälpa dig att hitta dubletter. Bra komplement till Omnidisksweeper. På App-store för 75:-, väl investerade slantar om man ser till tiden man sparar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ALDRIG låta ett program vara och rota i iPhoto biblioteket.

Problemen kommer garanterat som ett brev på posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har min Mac Book pajat, så det är högaktuellt med ny dator.

Kommer bli billigaste Airen. Samt en extern HD att lägga och köra iPhoto från. Är det så lätt att man bara pluggar in en extern HD och så kommer den upp i Finder?

 

Hur får jag fram iPhoto biblioteket från min säkerhetskopia på TC, så jag kan lägga det på en extern HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...