Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hdd till ssd. Temp-Sensor?


igerotski

Rekommendera Poster

Om du byter befintlig tempsensorkablen mellan logikkort och hårddisk mot en extern diod så lär det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p_richardsson

Disken borde fungera. Angående temperatursensorn så kan du installera programmet "SSD Fan Control" och ställa om så att temperaturen läses via SMART istället så slipper man att fläkten går på högvarv efter en stunds användning när man byter till en "icke-Apple" hårddisk.

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hej.

Jag har precis satt i min samsung 840 SSD istället för original HDD. Vad ska jag göra med temperatursensor kabeln? Har förstått att vissa köpt ny givare, byglar kablarna osv...

Kan man bara lämna kabeln för sensorn i burken och använda sig av fläktkontrollprogram?

 

HJÄLP :) sitter vid datorn isär NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har precis satt i min samsung 840 SSD istället för original HDD. Vad ska jag göra med temperatursensor kabeln? Har förstått att vissa köpt ny givare, byglar kablarna osv...

Kan man bara lämna kabeln för sensorn i burken och använda sig av fläktkontrollprogram?

 

HJÄLP sitter vid datorn isär NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har skilda kablage för typ av lagringsenhet, om jag förstår saken rätt. Här står lite om det. I annat fall får du väl styra fläkten med program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Fick höra att de bara var att strunta i den och använda ett program som styr fläktarna istället.. Montera ihop och datorn bara piper. Var 3e sekund? :S allt är svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tag i svaret ang pipet.. Ram minnena var inte riktigt ditsatta. Datorn står och gör installationen nu.. Men fläktarna låter högt..

 

Vilket program är bäst för att ställa fläktarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog ihop två trådar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

922-9628 Cable, Jumper, HDD Temp Sensor

Denna sensor bör fungera och ansluts till logikkortet där hårddisktempkabeln satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn står och gör installationen nu.. Men fläktarna låter högt..

 

Det finns ett samband mellan att datorn arbetar (hårt) och att fläktarna låter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett samband mellan att datorn arbetar (hårt) och att fläktarna låter. :)

I detta fall beror det ju på att datorn inte kan läsa av temperaturen i hårddisken och därför får fläktstyrningen spelet och fläktarna går för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall beror det ju på att datorn inte kan läsa av temperaturen i hårddisken och därför får fläktstyrningen spelet och fläktarna går för fullt.

Det vet man ju inte säkert förrän datorn slutar jobba. Men visst, det är den mest troliga orsaken i detta fallet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet man ju inte säkert förrän datorn slutar jobba. Men visst, det är den mest troliga orsaken i detta fallet. :)

Det ÄR orsaken i detta fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...