Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny IP adress


Muse

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en stationär Imac som jag köpte ny 2007. Nu undrar jag hur jag gör för att byta IP adress ? Märk väl att jag är snart 60 år och jättedålig på datorer. Någon sa någon gång att jag kunde dra ut elkabeln,routern i 2 min. så skulle jag automatiskt få en ny ip adress. Gjorde det i går,den var då utdragen i över 1 timme men inte hade jag nån ny ip adress? VAR kan jag se exakt vad min IP adress heter ???????? Hur byter jag? Var gärna lite extra pedagogisk.

Tack

Mvh

Muse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha ny ipadress ? Är 67 och 'still kicking'. Kör du med kabel eller trådlöst ?

I vilket fall öppna systeminställningar - nätverk. Klicka tv på den anslutning du har (ethernet eller airport). Tryck på avancerat där man kan välja 'förnya ipadress'. Det är inget fel att få samma adress som du redan har. Routern lånar ut en ipadress i en bestämd tid (lease time). Detta lån ger dig en ipadress samt vägen ut ur nätet (routerns ipadress).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en stationär Imac som jag köpte ny 2007. Nu undrar jag hur jag gör för att byta IP adress ? Märk väl att jag är snart 60 år och jättedålig på datorer. Någon sa någon gång att jag kunde dra ut elkabeln,routern i 2 min. så skulle jag automatiskt få en ny ip adress. Gjorde det i går,den var då utdragen i över 1 timme men inte hade jag nån ny ip adress? VAR kan jag se exakt vad min IP adress heter ???????? Hur byter jag? Var gärna lite extra pedagogisk.

Tack

Mvh

Muse

En IP-adress kan man inte byta själv bara sådär utan man får en tilldelad. Men som du säger där så kan man (ibland) få en ny genom att koppla ur och in grejjerna .... men oftast får man samma som innan. Ett sätt att kringgå det är att byta s k MACadress på ngn enhet. Då tvingar man fram en ny... Brukar ta ≈ 20min innan det slår igenom (innan man tilldelas en ny).

 

För att se din IPadress kan du t ex kika på http://minip.se/

 

Kolla i din router om du har en sån om det finns någonstans där om/med MACadresser. Endra en siffra el bokstav och spara.

 

Om man inte har en router så kan man göra det i datorn med, men det är lite pilligare, och man får ta en runda till Terminalen.

 

Här är en liten guide du kan kika på: http://osxdaily.com/2012/03/01/change-mac-address-os-x/

"en0" är första ethernetporten. Har man både ethernetuttag och Wifi kan den heta en1 en2, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...