Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3,5" vs. 2,5" för lagring


jezebel

Rekommendera Poster

Tänkte uppdatera mina externa hårddiskar. Just nu har jag foton och filmmaterial på två stycken WD Mybook 1TB. Jag jobbar med några månaders material på datorns interna disk men kopierar över det manuellt då och då till dessa diskar samt en dubbel kopia till en WD 2TB. Eftersom jag även har en disk för media som jag konsumerar (filmer, serier etc) så blir det svinmycket kablar+stora mybook-lådor.

 

Nu när jag kikar på externa diskar så kan jag hitta små och smidiga 2 TB 2,5" diskar med strömförsörjning via USB-porten. Vad är egentligen sämre med dessa diskar i förhållande till de jag har nu? Finns det några säkerhetsmässiga nackdelar med 2,5" jämfört med 3,5"? Jag flyttar sällan diskarna och har därför varken behov av stöttålighet eller pocketformat.

 

 

Hatar att köpa massa nytt skit men måste underhålla mitt arkiv och dessa diskar är 5-7 år gamla allihopa. Forutom 2 TB som är relativt ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får fler bytes per krona med 3,5-tumsdiskar.

Säkerhetsmässigt är det nog ingen skillnad. Alla diskar kan krascha när som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bara så inte du köper 5400-varavare om du väljer 2,5". De är lite segare än 7200-varvare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bara så inte du köper 5400-varavare om du väljer 2,5". De är lite segare än 7200-varvare.

... men samtidigt (oftast) tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bara så inte du köper 5400-varavare om du väljer 2,5". De är lite segare än 7200-varvare.

Det torde inte spela någon roll om de skall köras genom USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror som Svolder.

 

Finns det 7200 diskar som strömförsörjs enbart med USB utan att behöva koppla i två USB portar? Kan inte minnas att jag sett någon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 2.0 interfacet är så långsamt att 7200rpm inte kommer till nytta.

Även FW800 är långsammare än många hårddiskar.

Vid användande av USB 3.0 och Thunderbolt så är det själva hårddiskarna som är flaskhalsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en macbook pro late 2011 så USB 3.0 är inte till någon nytta än på ett par år.

 

Kikade på diskar med thunderbolt-koppling på tex komplett. Fanns fem stycken och de var svindyra. Är det verkligen något att satsa på?

 

Funderar på denna modell: https://www.komplett.se/wd-my-passport-ultra-2tb/783552#!tab:extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En ny mekanisk 2.5" hårddisk har en maxhastighet på ca: 100-150 MB/s. Oavsett varvtal.

 

Kolla t.ex. på det här databladet för 2.5'' diskar från Seagate om du vill se exempel.

 

Det här databladet för 2.5" diskar från Seagate

 

Och så lite USB...

 

USB 2.0 maxar ca: 60 MB/s

 

USB 3.0 maxar ca: 625 MB/s

 

Thunderbolt maxar ca: 1250 MB/s

 

Med USB 2.0 får du inte ut riktigt allt ur disken, men ganska nära. För även om disken maxar kanske runt 120 MB/s så kommer den knappast ligga så högt hela tiden du kopierar till den. Är inte prestanda viktigast så är USB 2.0 ett bra alternativ då de diskarna ofta är billigare än USB 3.0 eller Thunderbolt.

 

Med USB 3.0 får du ut allt ur disken. Kanske inte jättemycket mer än USB 2.0 men du vet att anslutningen aldrig är flaskhalsen. För det får du ofta betala lite mer men inte mycket. Detta förutsätter naturligtvis att din dator har USB 3.0 portar.

 

Thunderbolt ligger väl över vad du behöver sålänge du inte skaffar en SSD. Thunderbolt är desutom ganska dyrt.

 

Disken du länkar till funkar säkert bra för dina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var för framtiden och de diskar som säljs är USB3 idag så varför inte se till att få snabba externa sådana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det där är ju bara teoretiska siffror. Tycker man får vara glad om man får ut 30MB/S ur USB 2.0

Ja, men även hastigheterna för diskarna är teoretiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Seagate Barracuda 3TB 7200rpm 3,5" disk. (Mac Mini Quad i7 mid-2012)

 

Via USB 2.0

Skärmavbild 2014-04-14 kl. 21.43.05.png

 

Via USB 3.0

Skärmavbild 2014-04-14 kl. 21.41.31.png

Då vet vi att USB 3.0 klarar lite tyngre filmformat :)

 

Har du några andra råd än mina till trådskaparen så gör dig lite nyttig och dela med dig av dem på ett begripligt sätt. Eller är du bara ute efter att visa ett fel i inlägget jag gjorde? Som för övrigt avslutades med att jag skrev att jag trodde att den disk trådskaparen själv hittat skulle funka bra. En USB 3.0 disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl mest bara för att visa att man i praktiken inte kommer upp i några 60MB/s med USB 2.0 och TS dator har inte USB 3.0 stöd.

Han får väl själv göra sig en uppfattning om han tycker 35MB/s är tillräckligt eller om han ska se sig om efter FW800 eller TB diskar.

Han kör ju förvisso med USB 2.0 diskar idag som kanske är tillräckligt snabba för TS behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kör ju förvisso med USB 2.0 diskar idag som kanske är tillräckligt snabba för TS behov?

 

Mina mybooks har jag just för att de har FW800 men känns sällan som att hastigheten är något värd då jag finner mina bilder i arkiv (behöver inte gå vrålsnabbt) och sen jobbar jag med dem i Photoshop/Lightroom och då funkar USB 2.0 fint.

 

USB 3.0 är nog inget gemene person behöver men det är väl bra för att sälja på folk ny dynga på Mediamarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en macbook pro late 2011 så USB 3.0 är inte till någon nytta än på ett par år.

 

Kikade på diskar med thunderbolt-koppling på tex komplett. Fanns fem stycken och de var svindyra. Är det verkligen något att satsa på?

 

Funderar på denna modell: https://www.komplett.se/wd-my-passport-ultra-2tb/783552#!tab:extra

Du kan lika gärna ta denna och spara några kronor.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WD2TBMOELE/wd-my-elements-extern-harddisk-2-tb-svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden är att den du länkar är aningen större(?). När jag jämför på elgigantens hemsida så står det bara dimensioner på ultra-modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
peranders

En 1TB WD 2,5" kostar 649 kr på Dustin. Bra pris, eller hur.

 

Kan själv nämna att min MyBook 1TB 2009 med FW800/USB2 fick spader för en vecka sedan. Efter formatering säger skivverktyg att den är frisk men överföringshastigheten är 280 kByte/sekund, jämt. Vad kan ha hänt? Inser att disken troligen är adjö. Köpte en WD 1TB 2,5", himla söt, bara en cm tjock, tyst och strömsnål. Kopierar 45 GB/timme vilket får duga för mig. Funkar utmärkt för Timemachine. Nackdelen är möjligen att den inte går ner i vila när den är färdig, det gjorde den andra disken. Ska nog köpa en disk till för backupen och alternera mellan två diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peranders

Ser att Dustin har en 3TB 3.5" extern för 999 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...