Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

uppdatera Mac OS X version 10.4.11


Hjälp

Rekommendera Poster

Hej har en gammal iMac med Mac OS X version 10.4.11 (2GHz Intel Core 2 Duo 1GB minne 667Mhz DDR2 SDRAM ) som jag försöker uppdatera men jag hittar ingen uppdatering. Är det helt enkelt så att den är för gammal för att uppdatera eller finns det nån möjlighet att uppdatera som jag inte upptäckt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan Imac kan du köra Mac OS X Lion 10.7.5 på. Det operativsystemet finns att köpa "begagnat" på sticka, exempelvis Ebay. Du kan också nöja dig med Mac OS X Snow Leopard 10.6.8 som finns att köpa via Apple Store. Du bör dock uppgradera RAM i så fall, 1 GB är i minsta laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har en gammal iMac med Mac OS X version 10.4.11 (2GHz Intel Core 2 Duo 1GB minne 667Mhz DDR2 SDRAM ) som jag försöker uppdatera men jag hittar ingen uppdatering. Är det helt enkelt så att den är för gammal för att uppdatera eller finns det nån möjlighet att uppdatera som jag inte upptäckt ?

Det finns en Late 2006 som har Core 2Duo 2,0 och en Mid 2007 med 2,0 Core 2 Duo. Den första heter iMac5,1 och den andra iMac7,1

...

I båda fallen är 1 GB RAM alldeles för lite och den äldre klarar 3 GB vilket är i underkant medan den nyare klarar 6 GB RAM vilket är bra om du ska köra ett nyare OS X. Du måste alltså ha mer RAM-minne.

...

Jag rekommenderar OS X 10.6 eftersom det är ett bra och stabilt OS X. 10.7 tar betydligt mer kraft av datorn vilket är sämre med en gammal burk och var betydligt mer buggit än 10.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande: OS X 10.4.11 är sista versionen av Tiger; det går inte att uppdatera mer. Däremot kan du, precis som Alix säger, köpa och installera ett nyare OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan Imac kan du köra Mac OS X Lion 10.7.5 på. Det operativsystemet finns att köpa "begagnat" på sticka, exempelvis Ebay. Du kan också nöja dig med Mac OS X Snow Leopard 10.6.8 som finns att köpa via Apple Store. Du bör dock uppgradera RAM i så fall, 1 GB är i minsta laget.

Tillägg: Rent tekniskt kan du köra Mac OS X Leopard 10.5.8 också, men det ser jag ingen poäng med, Lion och Snow Leopard är bättre och uppdateras fortfarande av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Rent tekniskt kan du köra Mac OS X Leopard 10.5.8 också, men det ser jag ingen poäng med, Lion och Snow Leopard är bättre och uppdateras fortfarande av Apple.

Snow Leopard uppdateras inte längre om man ska tro detta.

http://www.computerworld.com/s/article/9246609/Apple_retires_Snow_Leopard_from_support_leaves_1_in_5_Macs_vulnerable_to_attacks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, konstigt att de säljer ostödd programvara, det är inte likt Apple.

Vad jag har förstått så säljer de det enbart för att man skall kunna komma in på Mac App Store för att hämta en mer aktuell version av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har TS klarat sig med gamla Tiger utan nya supportuppdateringar så går det nog bra med Snow Leopard också en stund till. :)

Dock får väl en minnesuppgradering anses nödvändigt innan uppgraderingen till Snow Leopard som redan nämnts.

Lion slutas nog också snart att supporteras.

Tänk på att Lion saknar stöd för gamla powerpc-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så säljer de det enbart för att man skall kunna komma in på Mac App Store för att hämta en mer aktuell version av OS X.

Jo, men märkligt då att de inget skriver om App Store via Snow Leopard-länken jag gav ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har TS klarat sig med gamla Tiger utan nya supportuppdateringar så går det nog bra med Snow Leopard också en stund till. :)

Dock får väl en minnesuppgradering anses nödvändigt innan uppgraderingen till Snow Leopard som redan nämnts.

Lion slutas nog också snart att supporteras.

Tänk på att Lion saknar stöd för gamla powerpc-program.

Ja, Snow Leopard är väl bäst och smidigast, det är en gammal Imac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar !!!

 

Jo det är ju en riktigt gammal iMac som jag köpte våren 2007 men fick bytt moderkort 2010 på garantin.

 

Maskinvaruöversikt:
Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac5,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 4 MB
Minne: 1 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: IM51.0090.B09
SMC-version: 1.8f2
Serienummer: W864221EVUX

 

Datorn är ju faktiskt sju år nu då !!! även skärmen har börjat krångla lite (några vertikala färgade streck på skärmen) så det är kanske inte så stor ide att uppdatera den utan kanske dax att låta den gå i pension

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... även skärmen har börjat krångla lite (några vertikala färgade streck på skärmen) så det är kanske inte så stor ide att uppdatera den utan kanske dax att låta den gå i pension

Jo, det låter nog som en god idé, om det nu är din förstahandsdator. Fast den kanske är värd något för någon annan, som har speciella behov/omständigheter. Eller så kan du använda den som server/molndator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det låter nog som en god idé, om det nu är din förstahandsdator. Fast den kanske är värd något för någon annan, som har speciella behov/omständigheter. Eller så kan du använda den som server/molndator.

 

Jo det är min enda privata Mac dator (har en gammal iPhone 3Gs för en del vardagliga data oxå) . Har PC på jobbet och en PC laptop i familjen. Har inte pysslat så mycket med dator senaste åren men börjar bli sugen på att jobba lite mer med bild och musik igen och då behövs det nog investeras i en ny Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...