Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Migrera från AppleWorks


Telly82

Rekommendera Poster

Hur migrerar jag mina AppleWorks-dokument till något/några modernare program?

De ska helst vara lika enkla att använda.

De ska därmed inte ha tio miljoner funktioner som gör det svårt att hitta de funktionen man faktiskt använder.

 

Pages läser ordbehandlingsdokument men förstör layouten. Finns det något program som behåller layouten?

 

Jag trodde Numbers läser kalkylblad, men det klarar inte referenser till andra kalkylblad (alltså fristående dokument).

post-11001-0-72290000-1397377934.png

Finns det något program som klarar referenser till andra kalkylblad?

 

Jag tänkte ersätta registerdelen med Bento, men Bento lades ner. Fördelen med Bento var att det fanns en version för iPhone så att jag kunde ha mina dokument med mig där.

 

EDIT: Jag har redan sett sidan:

http://www.wilmut.webspace.virginmedia.com/notes/aw/page1.html

Vilket väl inte ger mig mycket hopp, egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag kör 10.6.8 och kan därmed fortfarande köra AppleWorks.

 

Jag har iWorks '09.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en "databas" bestående av en tabell i LibreOffice, lät en wizard skapa ett formulär, det hela tog någon minut.

 

Naturligtvis finns det en inlärningströskel. Det finns det till alla program. Efter fem minuter kan man nog överstiga de enkla flatfilehistorierna som finns i AppleWorks med god marginal. Men, som med alla relationsdatabaser, och det som finns i LibreOffice är en relationsdatabas, så kan man också fördumma det ner till den nivå som AppleWorks håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hur migrerar jag mina AppleWorks-dokument till något/några modernare program?

De ska helst vara lika enkla att använda.

De ska därmed inte ha tio miljoner funktioner som gör det svårt att hitta de funktionen man faktiskt använder.

 

Pages läser ordbehandlingsdokument men förstör layouten. Finns det något program som behåller layouten?

 

Jag trodde Numbers läser kalkylblad, men det klarar inte referenser till andra kalkylblad (alltså fristående dokument).

attachicon.gifSkärmavbild 2014-04-13 kl. 10.31.12.png

Finns det något program som klarar referenser till andra kalkylblad?

 

Jag tänkte ersätta registerdelen med Bento, men Bento lades ner. Fördelen med Bento var att det fanns en version för iPhone så att jag kunde ha mina dokument med mig där.

 

EDIT: Jag har redan sett sidan:

http://www.wilmut.webspace.virginmedia.com/notes/aw/page1.html

Vilket väl inte ger mig mycket hopp, egentligen...

Om det handlar om dokument som du bara vill ha kvar för referens eller nostalgi, utan tanke på att kunna redigera dem, kanske det räcker med att skriva ut dem som pdf:er? Då följer ju allt med, text som bild och layouter bevaras. Texten går ju också att kopiera och klistra in i andra dokument för bearbetning. För registerdelen kanske det vore en ide att köpa en begagnad licens av Filemaker - version 9 eller äldre (version 10 förlorar uppgraderingsrätten i september 2014)? Licenser av versioner som saknar uppgraderingsrätt går ju ofta ganska billigt. Och då har du ju möjlighet att uppgradera senare och portera de gamla databaserna (alltså köpa Filemaker 12 när den förlorat uppgraderingsrätten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill nog få det som du redan har det och det tror jag ingen kan hjälpa dig med.

Jag måste ju byta, gärna innan datorn går sönder. Men jag vill ju inte byta till något sämre. :)

 

Jag gjorde en "databas" bestående av en tabell i LibreOffice, lät en wizard skapa ett formulär, det hela tog någon minut.

attachicon.gifSkärmavbild 2014-04-13 kl. 13.01.49.png

Naturligtvis finns det en inlärningströskel. Det finns det till alla program. Efter fem minuter kan man nog överstiga de enkla flatfilehistorierna som finns i AppleWorks med god marginal. Men, som med alla relationsdatabaser, och det som finns i LibreOffice är en relationsdatabas, så kan man också fördumma det ner till den nivå som AppleWorks håller.

Jag får nog ta en titt på Libreoffice, verkar det som :)

 

Om det handlar om dokument som du bara vill ha kvar för referens eller nostalgi, utan tanke på att kunna redigera dem, kanske det räcker med att skriva ut dem som pdf:er? Då följer ju allt med, text som bild och layouter bevaras. Texten går ju också att kopiera och klistra in i andra dokument för bearbetning. För registerdelen kanske det vore en ide att köpa en begagnad licens av Filemaker - version 9 eller äldre (version 10 förlorar uppgraderingsrätten i september 2014)? Licenser av versioner som saknar uppgraderingsrätt går ju ofta ganska billigt. Och då har du ju möjlighet att uppgradera senare och portera de gamla databaserna (alltså köpa Filemaker 12 när den förlorat uppgraderingsrätten).

PDF är ju faktiskt en bra tanke, tack för det.

Det är ju faktiskt inte så många dokument som man ändrar i. Några få kalkylblad för bilkostnader, värmekostnader och litet annat.

 

Filemaker blir för dyrt, jag har flera datorer. Bento på App Store var ju väldigt bra så tillvida att jag får köra den på fem datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...