Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skulle laga min iphone skärm men råkade paja en kabel!


Zeari96

Rekommendera Poster

Hej!

Förra veckan så tappade jag min iphone 5 så skärmen sprack.

Så jag beställde en framsida och ett kit för att laga den.

Jag har aldrig lagat en iphone förrut men jag såg på en video och det verkade lätt.

 

Men idag när jag skulle laga den så gick allt fint, jag gjorde allt videon sa och när jag satte tillbaka skärmen/framsidan så fick jag inte helt in skärmen/framsidan på ena sidan så jag tog sugproppen igen för dra upp skärmen/framsidan och göra ett nytt försök att sätta dit den igen. Men då råkade jag ta i för mycket med sugproppen så en kabel gick sönder. Den kabeln längst till höger och när jag googlade så stod det att den var till kameran och sensorn.

 

Jag testade ändå att sätta på skärmen och det ända som händer är att det lyser upp bakom skärmen men man får ingen bild. Gör denna kabel så skärmen inte fungerar eller är det något annat jag också har missat? Vad ska jag göra? Ska jag beställa en ny "kamera och sensor kabel"?

 

Detta är nog första och sista gången jag reparerar en iphone men jag vill få detta problem jag ställt till med fixat lätt. Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! :)

Så det räcker att köpa denna?

http://www.teknikdelar.se/apple-reservdelar/iphone-5/iphone-5-sensor-flexkabel/

 

Och det är så att den kabeln även gjorde så att min skärm inte visade någon bild? För annars har jag gjort något annat misstag också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

Så det räcker att köpa denna?

http://www.teknikdelar.se/apple-reservdelar/iphone-5/iphone-5-sensor-flexkabel/

 

Och det är så att den kabeln även gjorde så att min skärm inte visade någon bild? För annars har jag gjort något annat misstag också?

Jag har aldrig öppnat en iPhone så jag är långt ifrån en expert på ämnet. Men vad jag kan läsa mig till så ska det finnas en annan kabel som är för LCD-panelen. Jag antar därmed att kabeln för sensor/kamera inte ska påverka din skärm.

 

LCD kabeln verkar vara den kabel som sitter längst upp till vänster av de tre kablarna i övre högra hörnet.

 

Jag kunde även läsa följande:

 

"When reassembling your phone, The LCD cable may pop off the connector. This can cause white lines, or nothing at all to appear when powering your phone back on. If that happens, simply reconnect the cable and power cycle your phone. The best way to power cycle your phone is to disconnect and reconnect the battery."

 

Så det kanske är så att du bör kontrollera LCD-kabeln samt göra en "power cycle"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du löst det ?

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
iPhoneReservdelar.se

Kabeln som du rev är till front kameran samt sensor högtalare och störnings mikrofon.

Den har inget med panelen att göra, även utan denna kabel ska telefonen starta normalt.

Får du ingen bild så har du troligtvis skadat även kabeln till LCD

Tyvärr så får du köpa ny panel och ny kabel för kamera och sensor.

Se till att du köper komplett sats där för kamera kabel, finns nämligen vissa som säljer bara halva kabeln och det krävs avancerad lödning för att få ihop det

tex länken till teknikdelar som nån lå upp helt fel!

Du ska se till att den är komplett med sensor och kamera anars är den värdelös för de flesta där ute :)

Du får gärna ta kontakt med oss via vår hemsida så hjälper vi så gott vi kan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...