Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera Windows and Mac på samma externa hårddisk


iPhone97

Rekommendera Poster

Hej MacWorld!

 

Jag har nyligen köpt den här hårddisken: http://www.clasohlson.com/se/Extern-hårddisk-Seagate-Backup-Plus/Pr383910000 och funderar på om jag kan dela upp (partionera?) disken i tre olika "delar"; en för min Mac på 500Gb, en för min pappas Windows på 375Gb och ha de 125 andra som "fritt utrymme"?

 

Jag har googlat lite på det här och fått reda på att hårddiskar måste formateras för aningen Mac eller PC beroende på vilken man ska använda den till. Jag funderar på om jag behöver göra detta, eftersom det på kartongen står att den passar till både PC och Mac. Tror ni att det räcker att bara dela upp den? I sådana fall, hur gör man det?

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte hur ni ska säkerhetskopiera, men ska ni bara säkerhetskopiera dokument (bilder, filmer, musik, text, et cetera) så kan man det. Då kan disken formateras och partitioneras i ExFAT, som passar både Mac och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dela upp den i Skivverktyg. Skall du använda Time Machine för att backa upp din mac så måste mac-delen vara av typen Mac OS Extended. Den andra partitionen gör du till ExFAT så fungerar den i båda världarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Du skriver inte hur ni ska säkerhetskopiera, men ska ni bara säkerhetskopiera dokument (bilder, filmer, musik, text, et cetera) så kan man det. Då kan disken formateras och partitioneras i ExFAT, som passar både Mac och Windows.

 

 

Du kan dela upp den i Skivverktyg. Skall du använda Time Machine för att backa upp din mac så måste mac-delen vara av typen Mac OS Extended. Den andra partitionen gör du till ExFAT så fungerar den i båda världarna.

 

Tack så mycket för svaren! :) Dock så blev det ändring; min Mac ska ha hela disken för sig själv vilket har löst sig galant! Delade upp den i Skivverktyg så att jag har en del dedikerad åt TimeMachine och en del som jag använder som extern hårddisk och sparar filer på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det står passar både PC och Mac på hårddisken är för att den kan användas till både PC och Mac, men inte nödvändigtvis samtidigt utan det måste trixas lite för det. :) Alla USB-hårddiskar på marknaden kan användas för PC och Mac.

Du skriver att du sparar filer på din externa hårddisk, alltså du har en del för det som inte är säkerhetskopior utan en del för ett arkiv? Då undrar jag, hur säkerhetskopierar du dem? Frågan är viktig, för när din externa hårddisk fallerar - vilket den kommer att göra eftersom alla hårddiskar är förbrukningsvara, även externa hårddiskar - så riskerar du att förlora dina filer på arkivdelen om de bara finns där.

Har man en hårddisk avsedd för arkiv och för filer som man inte har i sin dators hårddisk, så rekommenderar jag att man har en till hårddisk för säkerhetskopiering av ens hårddisk för arkiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Anledningen till att det står passar både PC och Mac på hårddisken är för att den kan användas till både PC och Mac, men inte nödvändigtvis samtidigt utan det måste trixas lite för det. :) Alla USB-hårddiskar på marknaden kan användas för PC och Mac.

 

Du skriver att du sparar filer på din externa hårddisk, alltså du har en del för det som inte är säkerhetskopior utan en del för ett arkiv? Då undrar jag, hur säkerhetskopierar du dem? Frågan är viktig, för när din externa hårddisk fallerar - vilket den kommer att göra eftersom alla hårddiskar är förbrukningsvara, även externa hårddiskar - så riskerar du att förlora dina filer på arkivdelen om de bara finns där.

 

Har man en hårddisk avsedd för arkiv och för filer som man inte har i sin dators hårddisk, så rekommenderar jag att man har en till hårddisk för säkerhetskopiering av ens hårddisk för arkiv.

 

Alright! Tack för förklaringen! :)

 

Ah, var lite otydligt när jag skrev det; Har ca. 20Gb för att spara filer på, och dessa använder jag till att lagra mindre filer på som jag tar med mig till vänner och skola. Sedan funkade inte den här idéen så bra i praktiken - Inte så smart att dra med sig backup-hårddisken till andra ställen ;) (Tänk först och handla sen :crossfingers:).

 

Men det är sant som du säger, jag borde använda en extern hårddisk för de filerna. Kommer nu framöver endast att använda den för säkerhetskopiering med TimeMachine! Tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte så smart att dra med sig backup-hårddisken till andra ställen ;) (Tänk först och handla sen :crossfingers:).

 

 

Eeh, jo, backupdisken skall vara på annat ställe. Annars försvinner den också vid stöld, brand etc. Skaffa två backupdiskar och alternera. Ha endast en vid datorn och den andra någon annanstans, hos någon bekant, skrivbordslåda på jobbet eller liknande. Aldrig båda diskarna hemma samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...