Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan endast ansluta en dator till nätverket..


Malmoiten

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en statisk ip, där jag fyller i alla uppgifter som jag har på en lapp. När jag idag köpte en Airport express och satte skulle skapa ett nytt nätverk med hjälp av airport verktyg stötte jag på problem. Men med lite ändringar så kom jag tillslut in på min macbook. När jag sedan skall ansluta min telefon till det trådlösa nätverket måste jag nu igen fylla i de uppgifterna jag har på pappret. Problemet är att då kommer ett medelande upp på datorn att en annan dator använder mitt ip. Hur skall jag ändra för att kunna ansluta olika datorer till mitt nätverk utan att behöva skriva in alla uppgifter på pappret varje gång? Kan säga att jag har ställt in airport expressen på bryggläge för att det skulle fungera.

Jag har inget modem. utan bor i studentboende och routern är kopplad direkt till väggen. När jag inte har bryggläge utan delar ut en allmän ip kan jag inte ansluta med någon dator alls..

 

tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du med statisk IP menar din anslutning mot internet.

För ditt lokala nätverk skapat av Airport Express (WiFi eller med kabel) så ska du välja DHCP-anslutning så kommer det fungera med flera enheter anslutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går väl inte att ha det när man använder sig av bryggläge. Bryggläge är det enda som funkar konstigt nog..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryggläge ska du troligtvis inte använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Airportverktyget ställer du in under internet-fliken att din AirPort ska ansluta via "statisk" och fyller i dina fasta uppgifter

Under nätverk-fliken väljer du Router-läge: DHCP och NAT

Samtliga datorer, telefoner, surfplattor och dylikt ansluter sen till din AirPort med automatisk DHCP tilldelning av ip-adress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...