Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vid radering, "Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet"


phreakii

Rekommendera Poster

Rubriken säger sig självt.

 

Men det är så att nu var det dags för en riktig julastädning.

Inte kört in Mavericks på maskinen och inte gjort ngn ren installation på maskinen tidigare.

Det behövs inte heller i mitt tycke, aldrig behövt det på mina maskiner.

Sånt gör man bara om man kommer från Windows-världen. Eller, nej skämt åsido.

 

Lång inledning, nu till problemet.

 

Har Mavericks på USB. Lagt inte det på min bärbara, inga problem.

Nu ska det in på min iMac. Har kört över allt som jag ska ha backup på. Precis allt.

Ska radera disken, och då, f-n, "Fel vid radering. Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet".

Har startat skivverktyg från USB i Mavericks installeraren. Och sen provade jag också cmd + r. Men samma felmeddelande.

 

Några tips?

 

God fortsättning och tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta hårddisken? Nej det ska jag inte göra.

Sitter på systemet nu igen.

Om inget annat får jag köra det som det är, men inget jag önskar.

Inte märkt något fel på den, inte diagnosprogrammet i skivverktyg heller när jag kört det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört kontrollera/reparera skiva i skivverktyget innan radering? Hittades fel?

Lämpligen kör du skivverktyget från din Mavericks USB-sticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört kontrollera/reparera skiva i skivverktyget innan radering? Hittades fel?

Lämpligen kör du skivverktyget från din Mavericks USB-sticka.

Nej inga fel hittades. Dock körde jag ej detta testet innan radering. Och ej via sticka utan i systemet. Men ska starta via Stickan och köra samma procedur där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ändå blåsa hela datorn så välj att partionera om hela hårddisken så även recoverypartionen raderas. Det skapas en ny när du installerar Mavericks.

Men först får du kanske köra en reparera skiva på Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter ifall filsystemet är helt åt H-E kraschat och därför inte tillåter sig raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va f-n. Den hittar inga fel via Stickan heller. Suck.

Ändå, radering av volym misslyckades.

Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade precis på vad du skrev om att låta patrioterna om den. Men det blev samma felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man kör "reparera skiva" så tas ju skivan bort från skrivbordet. Då går det alltså bra men inte när du vill radera partionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag patrioten. Lite t9 varning på paddan, men ni fattar.

 

Sitter och testar igen. Får en felfri kontroll av skivan precis, Macintosh HD som du sa, jag har ej grejat med namnet. Reparering var också felfri. Men jag kan inte heller partionera, radera den. Som ngt låser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på denna maverick stickan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiv-verktyget är inte tillförlitligt.

Har läst fler gånger om att det inte hittar fel, men lik förbannat är det hårdisken som vart paj.

 

Ring Apple imorrn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara hårddisken. Men att den inte ger med sig vid en sak som att ej låta sig raderas låter ju som en "rättighet", den plockas ej bort. Den är skrivskyddad. Att den fungerar för mig och jag använt i princip vart enda byte på den felfritt enligt mig. Så känns det va fan. Inget krånglar, bara detta jävla ta bort mig från skrivbordet, låt mig raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, äntligen!!

 

Nu är en ren Maverick på väg in.

När jag sökte ännu mer och i rätt termer på engelska hittade jag fler med mitt problem.

Det hade med skivbehörigheterna att göra. Skivan gjorde jag som sagt kontroll/reparera på. Inga fel. Läste vidare och då var det någon som nämnde att varje gång man reparerat rättigheterna i recovery mode tex så indexerade spotlight om rättigheterna igen. Men att det skulle vara något så "enkelt", det tänkte jag inte mig eftersom den bara skulle bort. Men så när jag som sagt startade upp i vanligt läge indexerade den över allt och "låste" det igen. Hittade även ett script man kunde köra i terminalen i recovery, men det testade jag aldrig.

 

Men ni som fortsatt har problem, denna länken hjälpte mig. Ja ni här också med förslag och idéer. Tack.

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1520620

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Så där, äntligen!!

 

Nu är en ren Maverick på väg in.

När jag sökte ännu mer och i rätt termer på engelska hittade jag fler med mitt problem.

Det hade med skivbehörigheterna att göra. Skivan gjorde jag som sagt kontroll/reparera på. Inga fel. Läste vidare och då var det någon som nämnde att varje gång man reparerat rättigheterna i recovery mode tex så indexerade spotlight om rättigheterna igen. Men att det skulle vara något så "enkelt", det tänkte jag inte mig eftersom den bara skulle bort. Men så när jag som sagt startade upp i vanligt läge indexerade den över allt och "låste" det igen. Hittade även ett script man kunde köra i terminalen i recovery, men det testade jag aldrig.

 

Men ni som fortsatt har problem, denna länken hjälpte mig. Ja ni här också med förslag och idéer. Tack.

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1520620

 

Hej ! Jag tänkte se om du skulle vilja ge dig på ett försök att förklara hur du löste det här på svenska. steg för steg. Försöker följa tipsen i länken men inte helt säker på om jag hänger med vad de menar där.

Jag har alltså köpt en dator på blocket som den tidigare ägaren inte rensade och nu vill jag återställa datorn till fabriksinställningar.

 

Jag har försökt att återställa genom att välja återställningsvarianten när man startar datorn (ALT>återstållning>skivverktyg>radera) men samma felmedelande kommer upp att det inte går att ta bort från skrivbordet.

 

Jag har lagt till hårddisken i privat i spotlight som de skrev i länken.

 

Jag har redan maverick på datorn och har förstått att detta ska fungera.

Jag har en macbook mid 2010 om det spelar någon roll

Tacksom för svar och alla försök till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag tänkte se om du skulle vilja ge dig på ett försök att förklara hur du löste det här på svenska. steg för steg. Försöker följa tipsen i länken men inte helt säker på om jag hänger med vad de menar där.

Jag har alltså köpt en dator på blocket som den tidigare ägaren inte rensade och nu vill jag återställa datorn till fabriksinställningar.

 

Jag har försökt att återställa genom att välja återställningsvarianten när man startar datorn (ALT>återstållning>skivverktyg>radera) men samma felmedelande kommer upp att det inte går att ta bort från skrivbordet.

 

Jag har lagt till hårddisken i privat i spotlight som de skrev i länken.

 

Jag har redan maverick på datorn och har förstått att detta ska fungera.

Jag har en macbook mid 2010 om det spelar någon roll

Tacksom för svar och alla försök till hjälp.

Hej!

 

Nu har tiden flugit iväg och jag måste läsa tråden och sätta mig in i tråden igen. Och minns jag min exakta lösning förutom den som stod på länken jag skickade med. Då kan jag givetvis hjälpa Dif så fort jag får tiden över. Ska försöka i dagarna här. Hoppas ändå du löser det på egen hand, men ställer upp så gott jag kan : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har tiden flugit iväg och jag måste läsa tråden och sätta mig in i tråden igen. Och minns jag min exakta lösning förutom den som stod på länken jag skickade med. Då kan jag givetvis hjälpa Dif så fort jag får tiden över. Ska försöka i dagarna här. Hoppas ändå du löser det på egen hand, men ställer upp så gott jag kan : )

 

 

Även jag har problem med precis det här och hamnade i den här tråden när jag googlade. Vore fantastiskt om du orkade hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Även jag har problem med precis det här och hamnade i den här tråden när jag googlade. Vore fantastiskt om du orkade hjälpa till!

Det löste sig för mig.

Felet för mig var när jag skulle radera så hade jag kryssat för den övre, (det är jag som har lagt ut bilderna i tråden på engelska). http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=19001700#post19001700

i bild 3 så skulle jag välja Macintosh HD.

 

Jag skulle ominstallera Mavericks som jag hade på datorn redan. Efter att jag hade raderat gick jag tillbaka till valen där man kan välja skivverktyg (disk utility) och valde där installera Mavericks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har följt era steg och lyckats radera hårddisken. Men jag vill patitionera om den till en disk istället för tre (som ägaren innan hade gjort) och får upp samma felmeddelande fortfarande. Vad gör jag?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...