Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Macbook Pro 13". Gaming/ Överhettning / Slitage på batteri?


haleen

Rekommendera Poster

Hej!

Är en riktig Macbook-noob och har lite frågor angående rubriken!
Måste bara säga att jag trivs väldigt bra med datorn och varför Mac aldrig lockat mig tidigare ställer jag mig frågande till!

Jag välkomnar mig själv till träsket!

 

Sitter på Nya Macbook Pro 13" (late 2013) med 8 gig ram / 256 GB SSD

Här kommer lite funderingar jag hoppas ni kunniga kan svara på!

När man gamear, sliter det mycket på batteriet att sitta med laddkabeln i och spela när datorn ligger på 100% eller tycker ni att man ska ta ut den när den är på 100% och in igen vid typ 5%?

om det sliter, hur mycket?

Jag lirar inte så tunga spel, mest CS, Left 4 dead och Minecraft men jag tycker ändå datorn blir väldigt varm när jag spelar, har ingen aning om hur varm den måste vara för att det ska börja bli skadligt.
Känns iaf väldigt hett på undersidan när jag spelar. Tycker inte den borde bli så varm av att spela tex. Minecraft.

Var går gränsen för skadligt varm temperatur?

Sen några tips på (helst gratis) program så man kan kolla på temperaturerna i datorn?

har ni tips på program man kan köpa i Appstore till ett rimligt pris vore det underbart också :)

Hjälp mig nu gott folk, vill inte skada min pärla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att den blir väldigt varm när man spelar spel är helt normalt,dock om det sliter mer på batteriet när du spelar spel vet jag inte,tror knappast det,men det är ju bra att ladda ur batteriet emellanåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du känner att du inte kan hålla i den så är det bara ca +50° och då är det långt kvar innan det blir problem. Macen stänger ned sig själv innan.

...

Kolla i Aktivitetskontroll om du har någon processorprocess som har hängt sig eller drar onödigt mycket kraft och skapar onödig värme.

...

iStat kan hjälpa dig att kolla temperaturer.

 

http://bjango.com/mac/istatmenus/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för snabbt svar!
Gillar Mac-publiken redan ;)

Någon som har närmare koll på det här med konstant laddning under gaming?
Man tycker ju datorerna idag ska koppla bort batteriet när du har ström i och 100%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej grabbar, prövade iStat nu!

Startar Left 4 Dead och står bara i startmenyn och processorn hoppar direkt upp på 82 grader celsius.
Kan detta vara normalt?

 

EDIT: temperaturen verkar ligga på 82-86 grader bara av att stå i startmenyn i Left 4 Dead

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej grabbar, prövade iStat nu!

 

Startar Left 4 Dead och står bara i startmenyn och processorn hoppar direkt upp på 82 grader celsius.

Kan detta vara normalt?

 

EDIT: temperaturen verkar ligga på 82-86 grader bara av att stå i startmenyn i Left 4 Dead

Ja, det är normalt. Min 13" MBP ligger på 86-87° när jag spelar WoW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är en riktig Macbook-noob och har lite frågor angående rubriken!

Måste bara säga att jag trivs väldigt bra med datorn och varför Mac aldrig lockat mig tidigare ställer jag mig frågande till!

Jag välkomnar mig själv till träsket!

 

Sitter på Nya Macbook Pro 13" (late 2013) med 8 gig ram / 256 GB SSD

 

Här kommer lite funderingar jag hoppas ni kunniga kan svara på!

 

När man gamear, sliter det mycket på batteriet att sitta med laddkabeln i och spela när datorn ligger på 100% eller tycker ni att man ska ta ut den när den är på 100% och in igen vid typ 5%?

om det sliter, hur mycket?

Jag lirar inte så tunga spel, mest CS, Left 4 dead och Minecraft men jag tycker ändå datorn blir väldigt varm när jag spelar, har ingen aning om hur varm den måste vara för att det ska börja bli skadligt.

Känns iaf väldigt hett på undersidan när jag spelar. Tycker inte den borde bli så varm av att spela tex. Minecraft.

Var går gränsen för skadligt varm temperatur?

Sen några tips på (helst gratis) program så man kan kolla på temperaturerna i datorn?

har ni tips på program man kan köpa i Appstore till ett rimligt pris vore det underbart också :)

 

Hjälp mig nu gott folk, vill inte skada min pärla.

 

Du skall inte krångla med laddkabeln fram och tillbaka, låt den sitta i när du spelar. Kolla under hjälp menyn om hur du skall vårda ditt batteri generellt. Följ det oavsätt vad du gör på datorn. Att en dator i metall blir varm är naturligt då metall leder värme bra, vilket är positivt då komponenterna som alstrar värme blir svalare då värmen leds ut genom datorchassit bättre än i ett plastchassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lånar tråden lite,

 

Jag har samma problem, när jag spelar spel som t.ex. CS:GO, League of legends så stiger temperaturen också. Jag har laddat ner något som heter SMCFancontrol, där det mäter temperaturen. Man kan även justera hur snabbt fläktarna ska gå. Vid normal fläkthastighet så ligger min dator på väldigt hög temperatur 80-90 Celcius. När jag ökar fläkthastigheten så minskar temperaturen lite. Jag använder även kylplatta för att svala ner datorn.

 

Temperaturen är på ca 70 grader med hög fläkthastighet + kylplatta när jag spelar League of legends, vilket inte stör mig väldigt mycket.

 

Temperaturen är på 90 grader när jag spelar CS:GO med samma inställningar ovan, vilket känns väldigt mycket.

 

Kan man göra något mer för att dra ner temperaturen vid gaming?

Hjälper det om man sänker på grafiken på spelet eller liknande?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du struntar i temperaturen: Har du något problem med datorn? Hänger det sig, luktar det bränt, är det något som är instabilt? I så fall: lämna in den. Om den funkar normalt, anse att den håller sig inom konstruktörens gränser och strunta i temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Lånar tråden lite,

 

Jag har samma problem, när jag spelar spel som t.ex. CS:GO, League of legends så stiger temperaturen också. Jag har laddat ner något som heter SMCFancontrol, där det mäter temperaturen. Man kan även justera hur snabbt fläktarna ska gå. Vid normal fläkthastighet så ligger min dator på väldigt hög temperatur 80-90 Celcius. När jag ökar fläkthastigheten så minskar temperaturen lite. Jag använder även kylplatta för att svala ner datorn.

 

Temperaturen är på ca 70 grader med hög fläkthastighet + kylplatta när jag spelar League of legends, vilket inte stör mig väldigt mycket.

 

Temperaturen är på 90 grader när jag spelar CS:GO med samma inställningar ovan, vilket känns väldigt mycket.

 

Kan man göra något mer för att dra ner temperaturen vid gaming?

Hjälper det om man sänker på grafiken på spelet eller liknande?

 

Tacksam för svar!

80-90 grader är mycket, men normalt för en laptop. Därmed inte sagt att det i längden är bra för datorn.

 

Sänker du grafikinställningarna så minskar trycket på processor/grafikkort och då även temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng SMC fancontrol och låt datorn sköta sig själv. Dessutom anger du inte vilken dator du har, OS eller något. Har du en äldre maskin får du räkna med att den får ge allt när du spelar och värmen blir därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-90 grader är mycket, men normalt för en laptop. Därmed inte sagt att det i längden är bra för datorn.

 

Sänker du grafikinställningarna så minskar trycket på processor/grafikkort och då även temperaturen.

?

Du kommer att ligga på temperaturer upp emot 90° så fort du spelar 3D-spel på en MBP. Datorn är konstruerad för det så det är inte något problem förrän du börjar laborera med fläktstyrningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

?

Du kommer att ligga på temperaturer upp emot 90° så fort du spelar 3D-spel på en MBP. Datorn är konstruerad för det så det är inte något problem förrän du börjar laborera med fläktstyrningsprogram.

Absolut. Men det finns en koppling mellan temperatur och livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Men det finns en koppling mellan temperatur och livslängd.

Belägg på att det sker i en omfattning som är signifikant när du håller dig inom tillverkarens specifikationer?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan efter ett enda år kan en dator vilken som helst ha rejält nedsatt kylförmåga pga damm. Är man orolig för höga temperaturer börjar man med dammsanering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Belägg på att det sker i en omfattning som är signifikant när du håller dig inom tillverkarens specifikationer?

 

post-66896-0-21223000-1397307137.jpg

 

Jag behöver belägg för det lika mycket som jag behöver belägg för att bilden ovan föreställer ett päron ;)

 

Jag vill inte vara otrevlig, det är verkligen inte min mening. Men jag orkar inte sitta och leta fram artiklar på ämnet för att du ifrågasätter mitt inlägg. Jag kan förklara vad jag menar. Googla efter fakta får du göra själv.

 

Till att börja med vill jag nog säga att vad som är signifikant inte ett fast värde att utgå från. Folk kan ha olika uppfattningar om det.

 

En komponent, i detta fallet en processor, är en individ. Olika individer har olika livslängd. Din processor kan tugga på i låg fart och bra kylning bara för att tvärdö på dess 3'e födelsedag. Men den kan lika gärna överklockas och utsättas för mycket höga stressnivåer, men hålla i 6 år. Båda fallen kanske är osannolika, men det går inte att med säkerhet förutse en komponents livslängd. Garanti är den enda säkerheten man har, resten är kvalificerade gissningar som kan vara mer eller mindre säkra beroende på underlag.

 

Jag är inte bergsäker på exakt vilken processor som sitter i den aktuella datorn, speciellt eftersom vi inte vet vilken dator det är. Men jag skulle säga att max temp på den är 100 grader - utgått från en sådan här processor: http://ark.intel.com/sv/products/75991/Intel-Core-i5-4288U-Processor-3M-Cache-up-to-3_10-GHz

 

Så, jag vill nog mena att om du tar ett större antal sådana processorer och kör dem med en belastning som ger 90 grader x antal timmar om dagen, så kommer det vara en skillnad i livslängd jämfört med lika många andra som sitter i datorer som i huvudsak håller sig under 60-70 grader samma antal timmar om dagen. Man kämpar inte mot värme i datorer/processorer för att det är obekvämt att de blir lite varma i knäet...

 

Men, sannolikheten att någon som har en Macbook Pro är en så hardcore gamer att han/hon sitter och spelar CS GO 12 timmar om dagen, den är ganska låg. Därför kan temperaturen och påverkan på livlängden mycket väl sägas vara försumbar i detta fall. Eller inte. Jag vet ju inte hur personen i fråga använder datorn.

 

Men, jag kan inte med gott samvete säga att det i längden är bra för en processor att befinna sig i ett temperaturområde så nära tillverkarens maximum.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad du menar. Det jag ifrågasätter är den allmänt spridda uppfattningen att Apple inte vet vad de sysslar med när de styr fläktsystemet. Jag tror inte att Apple skulle riskera sitt varumärke på att låta processorer bli så varma att livslängden akut skulle påverkas av en så banal sak som att spela ett ordinärt 3D-spel. Om det hade varit så som du antar så hade det med all säkerhet suttit större fläktar som dessutom hade blåst med mycket högre hastighet för att sänka processorns temperatur mycket tidigare.

 

Så, du får gärna belägga att livslängden på en MacBook Pro blir påverkad av att man spelar 3D-spel. Jag tar gärna på mig rollen som djävulens advokat och säger att den inte blir det. Kör och se glad ut så länge det ligger inom tillverkarens specifikationer, i det här fallet Apple och Intel.

 

Temperaturer vid absolut tomgång på en MBP 13" Late 2011 med Core i5 ser ut så här:

 

 

 

Dvs bara med belastningen från OS blir det 44-47° på processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag vet vad du menar. Det jag ifrågasätter är den allmänt spridda uppfattningen att Apple inte vet vad de sysslar med när de styr fläktsystemet. Jag tror inte att Apple skulle riskera sitt varumärke på att låta processorer bli så varma att livslängden akut skulle påverkas av en så banal sak som att spela ett ordinärt 3D-spel. Om det hade varit så som du antar så hade det med all säkerhet suttit större fläktar som dessutom hade blåst med mycket högre hastighet för att sänka processorns temperatur mycket tidigare.

 

Så, du får gärna belägga att livslängden på en MacBook Pro blir påverkad av att man spelar 3D-spel. Jag tar gärna på mig rollen som djävulens advokat och säger att den inte blir det. Kör och se glad ut så länge det ligger inom tillverkarens specifikationer, i det här fallet Apple och Intel.

 

Jag har inte ifrågasatt Apples kylning - den är varken bättre eller sämre än någon annan laptop. Apple riskerar i praktiken ingenting eftersom det som sagt är ytterst osannolikt att någon som spelar väldigt mycket datorspel skulle välja en Macbook Pro 13'' för det ändamålet.

 

En liknelse. Volvo säljer bilar där varvräknaren går till kanske 5-6000 varv innan röd markering, och går i över 200 km/h. Det blir aldrig ett problem eftersom personer som planerar att köra med de varvtalen och de hastigheterna och pressa bilen under längre perioder sannolikt väljer en annan bil.

 

Som jag skrev från början: I längden är det inte bra för datorn. Men hur lång tid man får vänta tills något händer ligger sannolikt utanför Apples garanti.

 

Det kan tyckas vara onödigt att jag tog upp det från början och det kanske det var - lite för mycket info som kanske inte är av någon större praktisk nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funnits på detta forum i över 10 år och tagit del av en gigantisk hög av problem och frågeställningar och det finns bara oroliga trådar om överhettning, men inga trådar om pajjade processorer överhuvudtaget. Moderkort, grafikkort och nätdelar hälsar hem någon gång i bland men ingen har påvisat att processorn börjar gå sakta eller räknar fel eller vad som helst.

...

Och skulle det finnas någon därute som har problem med en processor som pga överhettning eller vilket fel som helst så skulle jag vilja veta det. Det verkar som om datorerna har starka hjärtan men svagare kringkomponenter.

...

Jag går på Svolders linje eftersom det fullständigt saknas info om detta problem. Det känns som om virusplågan är större på Macen.... ( det sista var ett skämt ) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 13" MBP Late 2011 som har klockats för tusentals timmar World of Warcraft under de två åren jag haft den. Jag har elva figurer i maxnivå och spelar majoriteten av dem åtminstone i Looking for Raid. Det är en burk som har blivit rätt rejält pressad i det avseendet. Normalt struntar jag i temperaturen, jag litar på Apple, och jag har aldrig, under alla år, varit med om en processor som havererat på en Mac. Det ser jag som en ickefråga.

 

Jag gick in i Tempest Keep på skoj och under första bossfighten avläste jag följande:

 

Nej, jag är inte orolig. Jag är helt säker på att Apple dimensionerar sina komponenter korrekt. Och, som sagt, min Late 2011 13" MBP är en utmärkt liten spelmaskin, även om jag inte kör med grafiken maxad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
Så, du får gärna belägga att livslängden på en MacBook Pro blir påverkad av att man spelar 3D-spel. Jag tar gärna på mig rollen som djävulens advokat och säger att den inte blir det. Kör och se glad ut så länge det ligger inom tillverkarens specifikationer, i det här fallet Apple och Intel.

Ser inte riktigt hur du är "djävulens advokat". Du står ganska bekvämt eftersom du ber mig hitta belägg för ett påstående som du själv utformat, och som är så specifikt att vi alla vet att det inte går att hitta belägg varken för eller emot.

 

Det är väl snarare jag om någon som är djävulens advokat, som kommer med påståenden och vägrar lämna källhänvisning. Något som på forum i allmänhet, och detta i synnerhet, är som att be om att bli idiotförklarad.

 

Jag har funnits på detta forum i över 10 år och tagit del av en gigantisk hög av problem och frågeställningar och det finns bara oroliga trådar om överhettning, men inga trådar om pajjade processorer överhuvudtaget. Moderkort, grafikkort och nätdelar hälsar hem någon gång i bland men ingen har påvisat att processorn börjar gå sakta eller räknar fel eller vad som helst.

...

Och skulle det finnas någon därute som har problem med en processor som pga överhettning eller vilket fel som helst så skulle jag vilja veta det. Det verkar som om datorerna har starka hjärtan men svagare kringkomponenter.

...

Det kan finnas många svar på det. Ett skulle kunna vara det som jag tidigare nämnt. Ingen som sitter och spelar tunga spel hela dagarna skaffar en MBP. Det finns helt enkelt inget underlag för statistik. Och ja, övriga komponenter bör nämnas. Återkommer till det men ett annat svar på varför vi inte ser fler problem med processorer är såklart att andra komponenter hinner gå sönder före.

 

Jag har en 13" MBP Late 2011 som har klockats för tusentals timmar World of Warcraft under de två åren jag haft den. Jag har elva figurer i maxnivå och spelar majoriteten av dem åtminstone i Looking for Raid. Det är en burk som har blivit rätt rejält pressad i det avseendet. Normalt struntar jag i temperaturen, jag litar på Apple, och jag har aldrig, under alla år, varit med om en processor som havererat på en Mac. Det ser jag som en ickefråga.

 

Jag gick in i Tempest Keep på skoj och under första bossfighten avläste jag följande:

attachicon.gifSkärmavbild 2014-04-12 kl. 16.39.02.png

Nej, jag är inte orolig. Jag är helt säker på att Apple dimensionerar sina komponenter korrekt. Och, som sagt, min Late 2011 13" MBP är en utmärkt liten spelmaskin, även om jag inte kör med grafiken maxad.

 

Har ingen aning om vad Wow termerna innebär men jag ser temperaturerna, och det var väl poängen?

 

Jag vet inte hur mycket Wow du spelar, men jag gissar på att du inte matar timvis med spelande dagligen? Och din dator är bara 2,5 år gammal. Jag ser inte hur detta är relevant?

 

 

 

 

Något som jag kanske borde nämnt från början är att temperaturen i datorn inte enbart påverkar processorn. Nu halkade jag/vi ju in lite på just processorn, men den ände jag började i var att det i längden inte är bra för datorn - som består utav många fler komponenter än processorn. Så det är kanske det påståendet jag i första hand ska försöka förklara.

 

Faktum är att processorn är en av de tåligare komponenterna i datorn. Det är större sannolikhet att t.ex. fläktar eller hårddisk lägger av först. Men de flesta komponenter påverkas av temperatur - högre temperatur ger kortare livstid. Skillnaden kan dock ligga i att en processor som snittar 55 grader håller 18 år medan en som snittar 75 grader "bara" håller 12 år. Däremot avger processorn rätt mycket värme - och värmen stannar ju inte kring just den lilla sockerbitsstora del som är processorn. Värmen i datorn påverkar många delar, som har olika tålighet mot värme samt olika livslängd.

 

Självklart skickar inte Apple ut datorer som går sönder efter bara några år av hård belastning - det har väl ingen påstått? Men jag skulle gissa att det är ganska få Macbook pro som piskas med tung belastning hela dagarna. Som sagt - jag har aldrig hört talas om en hardcore gamer med en Macbook Pro 13" - folk som spelar spel mycket brukar föredra datorer med dedikerade grafikkort. Det finns naturligtvis andra uppgifter för en dator som kan ge samma höga belastning på processorn. Jag kan bara gissa här, men jag jag finner det sannolikt att någon som dagligen och länge pressar ut max belastning ur sin dator också hinner uppgradera innan komponenterna packar ihop. Processorerna blir omoderna innan de hinner gå sönder och behöver man beräkningskraft vinner man ju på att uppgradera inom några år eftersom utvecklingen går fort framåt (Moore's lag).

 

Sammanfattning:

 

Temperaturen påverkar livslängd hos ett antal datorkomponenter. Är det relevant i detta fallet? Nej, sannolikt inte. Jag vet inget om användarvanorna hos den vars fråga jag svarade på, så ett bombsäkert svar går ju inte att ge. Som sagt, jag gav nog lite för mycket info som inte är speciellt relevant för frågeställaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning:

 

Temperaturen påverkar livslängd hos ett antal datorkomponenter. Är det relevant i detta fallet? Nej, sannolikt inte.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket Wow du spelar, men jag gissar på att du inte matar timvis med spelande dagligen?

Cirka 2-3 timmar per dag, ibland mer. Det är inte tillräckligt för att kallas "hardcore" på något sätt, men förmodligen mer än genomsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här kommer lite funderingar jag hoppas ni kunniga kan svara på!

 

När man gamear, sliter det mycket på batteriet att sitta med laddkabeln i och spela när datorn ligger på 100% eller tycker ni att man ska ta ut den när den är på 100% och in igen vid typ 5%?

om det sliter, hur mycket?

 

 

http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...