Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med ny hårddisk till systemet, programmet mm


Afrodite

Rekommendera Poster

Nu sjunger hårddisken i min MacPro 3.1 på sista versen. När som lägger datorn av. Och det vore så klart en katastrof då jobb blir liggande.

Jag funderar på vilken hårddisk jag ska välja. Ska det vara en SSD? Sägs att det är en av de mer snabbare hårddiskarna. Bra om den ska vara för program mm.
Eller ska det vara en annan sort?

Jag kan väldigt lite och hoppas på vägledning.

 

Någon som kan leda mig rätt?

//Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup, hoppas jag? Fixa det omgående annars. Hårddisken ska vara av 2,5"-format och max 9,5 mm tjock. En SSD är att föredra om du inte har behov av massor av utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, har backup.
Finns det någon bra internetbutik utomlands som ni kan rekommendera?
Eller har ni en favorit här i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup, hoppas jag? Fixa det omgående annars. Hårddisken ska vara av 2,5"-format och max 9,5 mm tjock. En SSD är att föredra om du inte har behov av massor av utrymme.

Hårddisken ska vara av 3,5" format i en stationär Mac Pro

Det finns dock adapters. Exempelvis en sådan här som passar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina övriga hårddiskar i burken är 3,5 format. Finns det SSD i format 3,5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina övriga hårddiskar i burken är 3,5 format. Finns det SSD i format 3,5?

Nej, därav behov av adapter om du köper SSD.

 

Hör efter med iEricF här på forumet, han uppgraderade i sin MacPro och jag tror han köpte allt från OWC i USA och var nöjd med det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, därav behov av adapter om du köper SSD.

 

Hör efter med iEricF här på forumet, han uppgraderade i sin MacPro och jag tror han köpte allt från OWC i USA och var nöjd med det hela.

Tack! Ska höra med personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD är ungefär sex gånger så dyr som en "vanlig" hårddisk. Är det verkligen värt pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad är fördelarna och nackdelarna med en SDD kontra "vanlig" hd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken ska vara av 3,5" format i en stationär Mac Pro

Det finns dock adapters. Exempelvis en sådan här som passar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696

Jo, det är riktigt, jag läste snabbt och slarvigt. Sorry. Har också sett för många trådar där folk med Mac Pro menar just Macbook Pro. Å andra sidan är 3,5"-SSD ganska ovanliga. Bättre med en 2,5" och en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man behov av mycket lagring så ska man inte köpa en SSD.

 

Men om man inte har det eller som i ditt fall ska ersätta en systemdisk och har fler diskar i systemet för lagring så innebär det att man får en blixtrande snabb systemdisk.

 

Som jämförelse så springer min gamla MBP 4.1 med Core2Duo från början av 2008 rundor runt min MBP 6.2 från 2010 med Core I5-processor i allt utom processorintensiva saker tack vare att den har SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer precis - jag har andra hårddiskar med alla mina arbeten. Denna SSD skulle alltså bara innehålla systemet och program. Skulle bli väldigt glad om jag fick en snabbare dator då jag arbetar som fotograf och sitter timmar vid datorn och redigerar. Skulle kunna halvera min arbetstid med tanke på hur långsam min dator är just nu.

Var ska jag köpa adaptern och SSD-hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, därav behov av adapter om du köper SSD.

 

Hör efter med iEricF här på forumet, han uppgraderade i sin MacPro och jag tror han köpte allt från OWC i USA och var nöjd med det hela.

Ja, jag köpte min disk på OWC. Köpte en Electra 6G (120GB). Finns även en "6G Pro", men eftersom Mac Pro bara stöder 3gb/s kan man inte dra nytta av den (som har 6gb/s).

 

De har även en egen släde för SSD: eshop.macsales.com/item/Other%20World Computing/MMP35T25/

Alternativt att man köper ngt sånt här, eller en sån här och sätter SSD'n under DVD'n.

 

 

(Passade även på att köpa minnen (ECC) från OWC. 2x4gb kostar ≈ 800,-)

 

Frakten var supersnabb [~2dygn] och kostade inte mkt heller. Sen som slutpris får du räkna: (Inköp + frakt) +tull = XXXX + svensk moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad är fördelarna och nackdelarna med en SDD kontra "vanlig" hd?

+ Tyst, snabb

- Relativt dyr

 

Sen finns det väl lite olika grejjer beroende på märke på disk, och vilken firmware den har. Tidiga modeller med "Sandforce" har väl kritiserats lite tidigare.

 

https://duckduckgo.com/?q=SSD+pros+cons

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD är ungefär sex gånger så dyr som en "vanlig" hårddisk. Är det verkligen värt pengarna?

Ja, alla dagar i veckan :)

Sen behöver man kanske inte en 512GB stor SSD till systemet och diverse program utan det räcker kanske med en 128 eller 256 och fylla de övriga tre diskvaggorna med 3st vanliga 4TB diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker jämföra USA-priser med Sverige, men vet inte om jag tittar på rätt grejor. Är ju så novis.

Hittade SSD på Macoteket http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat.aspx?src=ssd+2.5

Och en i USA http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDEX6G240/

 

USA 250 gb 1 656 kr

Macoteket 240 gb 2 370 kr

Om det är rätt produkter så skiljer det 714 kr.

 

USA - lägg på frakt och tull och sedan är det knappt någon prisskillnad.

 

Vad säger ni?

Om man vill köpa en SSD, är det ändå lika bra att köpa i Sverige? Knappt någon prisskillnad i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tull är rätt joxigt, och sedan blir det extra trassligt vid eventuell reklamation. Vid större prisskillnader kan det vara motiverat. Här lite om val av olika SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är fantastiska!

Jo tänkte göra en bättre backup av "huvudhårddisken". Har kopplat in en extern håddisk. Ska jag nu bara dra över "användare",
"system", "bibliotek" och "program"? Eller ska jag använda Timemachine eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SirKnasen! Denna du menar? http://www.pixmania.se/se/se/12891171/art/samsung/intern-ssd-harddisk-840-s.html?merch=1#srcid=910&key=YE5/dEtnb2MgK1QrcEYHWnpNQXpaQFVjbWcUMAc2Y0x4cURyHBEnJFIldU5xJAw6Q3JYWg==&CodePromo=oui

SAMSUNG Intern SSD hårddisk 840 Series Basic 2.5" - 250 GB (MZ-7TD250BW)

 

Sedan är det en släde jag måste köpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time machine kan du använda för att sedan använda Flyttassistenten, kolla mer här. Man kan också klona hårddisken med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD är ungefär sex gånger så dyr som en "vanlig" hårddisk. Är det verkligen värt pengarna?

Ja, definitivt. Har du en gång stoppat i en SSD disk finns ingen återvändo.

Jag köpte en ny Mac mini för ett par dagar sedan och gudars skymning vilket segt elände, visserligen snikvarianten på 5590:- men ändå.

Blir att omgående inhandla SSD disk och byta ut.

Som sagt, en gång testat och man klarar sig inte utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...