Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synka kontakter med Gmail


Falkens

Rekommendera Poster

Jag har följt denna guiden https://support.goog.../answer/2753077

 

 

Tyvärr så kommer det inte upp några kontakter i telefonen vilket gör mig lite frågande till vad jag missar... det är ju inte raketforskning bakom guiden så det ska gå... men som vanligt när det gäller mig så funkar det inte, den vill inte synka kontakterna med Gmail och där med få upp dem i telefonen.

 

Har IOS 6

 

Någon som vet vad jag kan göra för fel..? :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vulkanus77

Gjorde detta igår, funkade hur bra som helst. Du har missat ngt i instruktionen (stavfel etc). Välj sedan googlekontakterna som "default kontakter" i telefonen (inställningar/mail,kontakter etc.).

Se till att gruppen med namnet på dina googlekontakter är vald i telefonens "kontakt app"., passa då på att välja bort övriga grupper så slipper du synliga dubletter.

Kör du iCloud samtidigt rekommenderar jag att stänga av den om du ändå ska använda Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Ja då får jag testa igen... jag gör det på distans så jag är ju inte 100% och du vet ju hur morsor kan vara :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en koll till så verkar det fungera, tack och lov.

 

En annan sak, ikonen "Kontakter" finns inte utan man måste söka efter kontakter i iphone för att öppna den... vart finner jag ikonen så man kan lägga den på hemskärmen.

Fattar inte riktigt varför den inte finns någonstans... tycker det verkar konstigt att man ska aktivera den eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger under "Verktyg" och jag ber om ursäkt för okunskapen... går och sover nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Gjorde detta igår, funkade hur bra som helst. Du har missat ngt i instruktionen (stavfel etc). Välj sedan googlekontakterna som "default kontakter" i telefonen (inställningar/mail,kontakter etc.).

Se till att gruppen med namnet på dina googlekontakter är vald i telefonens "kontakt app"., passa då på att välja bort övriga grupper så slipper du synliga dubletter.

Kör du iCloud samtidigt rekommenderar jag att stänga av den om du ändå ska använda Google.

Sitter och försöker få till det här. kollat så det inte är nå stavfel. Tänkte om du kunde vara lite tydligare med var man väljer googlekontakterna som "default kontakter". Du skriver "(inställningar/mail,kontakter etc)".

 

Går du in på telefonens inställningar eller gå du in på telefonens kontakter, eller går du inte din mail via telefonen / en dator? Jag lyckas inte hitta det du beskriver där man kan välja googlekontakterna som "default kontakter".

 

Sitter på en samsung och vill få mina kontakter jag har på Iphonen över till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iPhone: Inställningar - E-post, kontakter, kalendrar.

Under "Kontont", Lägg till konto Google och där ställ in att kontakter ska slås på.

Under "Kontakter" (det är längre ner på skärmen) så välj ditt Google-konto under Kontakter - Förvalt konto.

 

Allt ovan görs i: Inställningar - E-post, kontakter, kalendrar.

---

Välj nu Google-kontakterna i appen Kontakter. Detta gör du genom att öppna Kontakter, tryck på "Grupper" i övre vänstra hörnet och där välj att visa Google-kontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde dina instruktioner nyss, som för övrigt var jättetydliga och bra. Jag har tydligen sedan tidigare (måste vara från före kriget ingen aning hur de här kommit in dit) 8 stycken kontakter sparade på mitt Gmail konto.

 

När jag gör det sista steget i det du beskriver, Raphael, så är både Icloud och Gmail ibockat där inne på "Grupper". Klickar jag bort Icloud så bara Gmail är ibockat och trycker på klar så är det dessa 8 kontakter jag ser i min kontaktlista. Smäller jag på Icloud så är dom andra kontakterna tillbaka. Inget konstigt med varför det är så tänker jag.

 

Men hoppar jag då över till min nya telefon, min Samsung och väljer att visa mina kontakter jag har på min Gmail så är det bara dessa 8 fortfarande som visas, inte alla dom här kontakterna som visades i Iphonen när jag hade Icloud ibockat inne på "grupper" på kontakt appen. Vad är det som går galet? Hur får jag kontakterna som bara verkar vara sparade i Icloud att också sparas på mitt Gmail konto?

 

Känner mig rätt dum men jag får fan inte till det. och jag är ändå 22 nackar gammal och teknisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du helt enkelt din Samsung inte inkopplad på iCloud. Kontakter som är sparade på iCloud syns inte på Gmail, för det är helt olika tjänster och de synkar inte mellan sig. Jag vet inte om man kan koppla in Samsung-telefoner på iCloud, jag kan inte svara på hur man går till väga för det för jag kan inte Samsung eller Android.

Du kan exportera dina iCloud-kontakter och sedan importera dem till din Samsung. Exportera gör du genom att gå in på iCloud på webben - alltså www.icloud.com (lämpligast gör du detta från en dator). Ange dina inloggningsuppgifter, samma som för iCloud i iPhone.

* Gå in på Kontakter på iCloud på webben.

* Markera alla dina kontakter, tryck på Ctrl plus A
* Klicka på kugghjulet längst ner till vänster i fönstret.
* Välj Exportera vCard.

Dina iCloud-kontakter kommer nu att hamna i en fil på datorn. Gå in på Gmail och välj där att importera kontakter, välj filen som du fick från iCloud. (exakt var man väljer importera kontakter i Gmail, det har jag inte i huvudet nu för jag brukar inte använda Gmail).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag till det!

 

Jag sparade ner kontakterna från Icloud på datorn som du sa, och fick sen in dom i min Gmail på datorn. Sen synkroniserade jag på min Samsung ännu en gång från min gmail till telefonen och vips så var alla kontakter inne i telefonen. Super!

 

Stort tack Raphael för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej jag lyckas inte autosynka mina kontakter vid ändringar, dvs om jag ändrar i iPhone så sker ändringen i icloud men inte i gmail o således inte till min htc.

Jag har alltså synkroniserat en gång, men sedan sker ingen automatisk uppdatering.

Hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...