Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapar man och organiserar mappar på en Mac?


Ragnar12

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har som sagt bytt från en pc till mac, och jag var inte så duktig på pc heller...

 

Men jag har svårt att få till en bra struktur på mapparna. I vänstra sidan i Finder

så har jag "ett litet hus" med namnet som jag döpte datorn till när jag startade upp den.

Under denna "hem mapp" så har jag undermappar tex dokument, bilder, musik osv.

Men det är bara dokument mappen som jag gör något med för musiken lyssnar jag på via iTunes, och bilderna tittar jag på

via iPhoto.

Men är det här i Finder jag ska göra min trädstruktur med mappar?

 

Finns det någon guide på nätet där man kan lära sej hur detta fungerar?

 

Jag tycker att det är väldigt rörigt, men förmodligen så krånglar man till det hela själv.

 

Tacksam för svar//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det till vänster i Finder är bara genvägar. I övrigt ligger din del av lagringsutrymmet under Användare/dittNamn/, där finns från början mapparna Bilder, Delad, Dokument, Filmer, Hämtade filer, Musik och Skrivbord. (Ska man vara petig så har de mapparna egentligen engelska namn, högerklicka > Visa info) Utanför Användare/ ligger allt gemensamt, ex program och övriga systemet, se men inte röra.

Du kan utgå från de befintliga mapparna eller skapa egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är jag på rätt ställe då om jag gör mapparna i Finder?

 

Jag vet inte hur jag kan ta mej till: Användare/dittNamn/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var du är i filsystemet, Finder kan visa ungefär vad som helst som finns på datorn.

 

Högst upp på skärmen, klicka Innehåll > Visa sökvägsfält. Då kan du se längst ner i Finder-fönstret om du är på rätt plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så om jag fattat rätt så är det inte så stor skada om jag är i tex:

Macintosh HD/användare/mittnamn/Dokument och gör mappar.

 

Så länge det står användare i böjan, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så om jag fattat rätt så är det inte så stor skada om jag är i tex:

Macintosh HD/användare/mittnamn/Dokument och gör mappar.

 

Så länge det står användare i böjan, eller?

Stämmer bra, allt som ligger under Användare tillhör de olika användarna på datorn och allt under dittNamn tillhör dig.

 

Om ni är flera användare så har ni alltså varsin namn-mapp som den andre inte har tillgång* till, bortsett från mappen Delad.

 

*Om nu inte den ena användaren är administratör, som enkelt uttryckt är en användartyp med mer rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt klurat ut vad som är problemet, men kanske kan följande skärmdumpar ge dig lite vägledning på vägen...

 

Gå in på Finder -> Inställningar uppe i menyn, här:

post-67957-000538400 1361215316_thumb.png

 

 

I Inställningar kan man välja vad man vill se till vänster i Finder genom att bocka i eller ur hur man vill ha det:

post-67957-022869600 1361215463_thumb.png

 

 

Om man sedan i Finder exv väljer dokument så finns de mappar man lagt där till höger. Och i finderfönstrets meny finns det en mängd olika inställningar på hur man vill se sina mappar, det är bara att prova och klicka tills man har en vy som känns bra, vilket man ju kan ändra beroende på vad som känns bekvämt just för tillfället.

 

Om man jobbar med ett dokument och sedan väljer "Spara..." så kan man välja Ny mapp längst ner i fönstret:

post-67957-027580700 1361215869_thumb.png

 

 

Alternativt kan man samla i hop filer direkt i exv Dokument genom att skapa en ny mapp som man kan dra filerna till, att skapa Ny mapp finns här:

post-67957-099483600 1361215974_thumb.png

På den sista bilden syns också i finderfönstrets meny alla de val man kan göra beroende på hur man vill se mapparna med dess innehåll

 

Vet inte om detta var svar på din fråga? Kanske kan det ändå vara till någon hjälp.

 

 

Glöm allt vad Utforskaren på PC är, i en mac så organiseras inte filerna på samma sätt. Det finns inte något organisationsträd med förgreningar ner till minsta fil på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
mariafrelin

HUR SPARAR MAN???

Är ganska ny användare och har idag suttit och försökt lista ut hur man sparar dokument i mappar. T.ex. skulle jag spara dokument från ett mail i en ny mapp. Klickade "på spara som" men då kommer bara "dokument, skrivbord, dropbox, program" osv. upp i skrollningslistan på "Plats". J

Jag vill ju kunna lägga det i en undermapp under dokument, men hur gör man det? Detta var så lätt på PC, men är säkert enkelt här också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej.

 

Har som sagt bytt från en pc till mac, och jag var inte så duktig på pc heller...

 

Men jag har svårt att få till en bra struktur på mapparna. I vänstra sidan i Finder

så har jag "ett litet hus" med namnet som jag döpte datorn till när jag startade upp den.

Under denna "hem mapp" så har jag undermappar tex dokument, bilder, musik osv.

Men det är bara dokument mappen som jag gör något med för musiken lyssnar jag på via iTunes, och bilderna tittar jag på

via iPhoto.

Men är det här i Finder jag ska göra min trädstruktur med mappar?

 

Finns det någon guide på nätet där man kan lära sej hur detta fungerar?

 

Jag tycker att det är väldigt rörigt, men förmodligen så krånglar man till det hela själv.

 

Tacksam för svar//

Itunes har en databas och den databasen ligger i mappen "Musik". I databasen ligger musikfilerna.

 

Iphoto har också en databas, och den databasen ligger i mappen "Bilder". I databasen i iPhoto så ligger bilderna.

 

Det är en bra idé att utgå från de fördefinierade mapparna i systemet och lägga ens mappar inuti dem. Finder är grunden i Mac, det är mappsystemet, filerna och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR SPARAR MAN???

Är ganska ny användare och har idag suttit och försökt lista ut hur man sparar dokument i mappar. T.ex. skulle jag spara dokument från ett mail i en ny mapp. Klickade "på spara som" men då kommer bara "dokument, skrivbord, dropbox, program" osv. upp i skrollningslistan på "Plats". J

Jag vill ju kunna lägga det i en undermapp under dokument, men hur gör man det? Detta var så lätt på PC, men är säkert enkelt här också.

Tryck på rutan med pilen som pekar ner, den är till höger om filnamnet. Då får du upp en expanderad vy och därmed fler valmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...