Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Trimma filmklipp i QuickTime player

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 Mons

Mons
  • Medlem
  • 440 inlägg
  • Plats: Jönköping
  • Appleprylar: iMac

Postad 24 januari 2013 klockan 22:54

Jag har importerat en massa film till min iMac.
Nu undrar jag om jag kan trimma klippen i QuickTime player utan kvalitetsförlust?

Det vore himla smidigt
  • 0

#2 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27", MBP 15"

Postad 25 januari 2013 klockan 07:03

Det beror på vilket format klippen är i.

Om det är ett format som lämpar sig för redigering så går det bra utan kvalitetsförlust. DV är ett sådant format.

Om det är ett format som inte lämpar sig för redigering så kan det bli en mindre kvalitetsförlust. MPEG (1, 2 och 4) är ett sådant format.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.

#3 johan_ii

johan_ii
  • Medlem
  • 189 inlägg
  • Appleprylar: pb g4 12 - pm g4 agp - ibook g4 - ibook g3 - plus - imac blueberry - 4400 - ipod 3 - nano fat x2

Postad 25 januari 2013 klockan 08:33

.. måste undra lite .. :)

.. om jag exempelvis ändrar in- eller utpunkten i en »komprimerad« filmfil .. betyder detta att QT sparar om filen (dvs gör en ny komprimering) ?

.. jag förmodade att QT helt enkelt bara ändrade just start- och slut-tid i denna ?! - att datafilen skrevs om med en ny header (vet inte riktigt vad det heter men första »paketet« i en datafil som så att säga håller i hop den digitala informationen) ..

- j
  • 0

#4 Mons

Mons
  • Medlem
  • 440 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 08:58

Hej igen Telly
Det är ju mina gamla VHS-band som nu ligger som DV-klipp. Tack för hjälpen i den andra tråden
  • 0

#5 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:06

.. måste undra lite .. :)

.. om jag exempelvis ändrar in- eller utpunkten i en »komprimerad« filmfil .. betyder detta att QT sparar om filen (dvs gör en ny komprimering) ?

.. jag förmodade att QT helt enkelt bara ändrade just start- och slut-tid i denna ?! - att datafilen skrevs om med en ny header (vet inte riktigt vad det heter men första »paketet« i en datafil som så att säga håller i hop den digitala informationen) ..

- j

Det beror på två saker:
1. Hur du sparar i QT.
2. Vilket format filmen är i.

Bifogad fil  Skärmavbild 2013-01-25 kl. 09.02.51.png   40,17K   0 Antal nerladdningar
Om du sparar som referensfilm så sker ingen omkodning alls. Men då har du inte sparat någon plats.

Om du sparar som fristående film så måste den koda om åtminstone början och slutet av en MPEG-film. En DV-film omkodas inte (och all kvalitet bevaras), för där är varje filmruta lagrad för sig själv.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.

#6 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:07

Hej igen Telly
Det är ju mina gamla VHS-band som nu ligger som DV-klipp. Tack för hjälpen i den andra tråden

Hej Mons.

Jo, jag trodde nog det var dina DV-klipp. :)

Vad använde du för att importera? BTV? Premiere?
  • 0

#7 Mons

Mons
  • Medlem
  • 440 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:13

Hej Mons.

Jo, jag trodde nog det var dina DV-klipp. :)

Vad använde du för att importera? BTV? Premiere?

Det blev Premiere :-)
  • 0

#8 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:15

OK, och hur löste du problemet med stopp efter 10 minuter?
  • 0

#9 Mons

Mons
  • Medlem
  • 440 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:17

OK, och hur löste du problemet med stopp efter 10 minuter?

Jag håller koll på maskinen och gör inga längre klipp än 10 min.
Snarare kortare så att redigeringen underlättas sen
  • 0

#10 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 09:23

Aha.
Och då kan man ju passa på att göra en grovsortering och inte importera det dåliga/ointressanta alls.
  • 0

#11 Mons

Mons
  • Medlem
  • 440 inlägg

Postad 25 januari 2013 klockan 11:08

Aha.
Och då kan man ju passa på att göra en grovsortering och inte importera det dåliga/ointressanta alls.

Precis

Nu har jag hittat ett arbetsflöde som funkar fint :-)
  • 0

#12 TouchCAD

TouchCAD
  • Medlem
  • 247 inlägg
  • Plats: Stockholm

Postad 25 januari 2013 klockan 16:50

Jag har importerat en massa film till min iMac.
Nu undrar jag om jag kan trimma klippen i QuickTime player utan kvalitetsförlust?

Det vore himla smidigt

Det går med QT Pro, även om Apple tycks ha förstört det genom att inte uppdatera det. Använder det dock hela tiden. Man markerar en del i tidslinjen den trianglarna och trycker på Delete / Backspace eller klipper ut och klistrar in på annan plats.
  • 0

#13 Zimmerman

Zimmerman
  • Medlem
  • 661 inlägg
  • Appleprylar: Många.

Postad 25 januari 2013 klockan 17:06

QTpro7 is the real thing - ett vitalt verktyg i lådan för alla videoproddare. Använder det varje dag. QTX är än så länge bara en simpel spelare med några få presets för ompackning - bara originalkodec eller H264 - thats it. Trimmningen gäller bara in och ut-punkter.
QTpro7 is the real thing. Kan nästan ALLT.
Däremot måste jag tyvärr varna alla pros för Perian - det kan fucka upp en del grejer med Compressor, FCPX och Motion....och pro-videokort typ BlackMagic och Matrox. Jag har rensat ut Perian på alla burkar. VLC löser titt av obskyra filer.
Vanliga dödliga kan nog köra med Perian även fortsättningsvis...men om obsyra problem dyker upp så testa först med att radera Perian från maskinen.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar