Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gmailkonto slutat fungera i Mail efter lösenordsbyte


Gullanjr

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Bytte lösenord på mitt ena gmail-konto och nu vill inte kontot fungera i Mail.

 

Jag kan logga in via webgränsnittet med det nya lösenordet. Men när jag försöker t.ex. skicka ett mail i Mail får jag att jag skall ange lösenord för smtp.gmail.com:minmailadress.

 

Jag har ändrat lösenordet till det nya i inställningar i Mail för kontot, fungerade inte. Tog bort det och försökte lägga till det nya, men då den säger att den "Inloggningen på Gmail IMAP-servern ”imap.gmail.com” misslyckades."

 

 

Har provat flera gånger, börjar bli tokig. Jag hoppas det är bara jag som missat något, men kan f-n inte komma på vad.

Hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan trassla i Mail att ställa om lösenord, det ger oförklarliga fel. Oftast har jag då raderat kontot och gjort om det. Men se till att spara epost, om du så önskar, först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort kontot helt i Mail och sedan välj skapa nytt konto.

Eftersom det är ett IMAP-konto så har du redan e-posten sparad på Gmail det kan vara skönt att veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men det vill sig inte.

 

Jag har tagit bort kontot, och försöker lägga till det igen men det går inte.

 

När jag tagit bort g-mailkontot och väljer lägga till, ber Mail mig att fylla i, namn, användarnamn, lösenord. Jag skriver i det klickar nästa och får då:

"Inloggningen på Gmail IMAP-servern "imap.gmail.com" misslyckades. Kontrollera att du fyllde i rätt användarnamn och lösenord och klicka sedan på Fortsätt. Om användarnamn och lösenord inte stämmer kan du inte ta emot e-post."

Trycker på nästa och får fylla server för in- och utgående, vilket jag gör enligt info från www.gmail.com.

kontotyp: IMAP

Server inkommande: imap.gmail.com

Användarnamn och lösenord.

Använd SSL: ibockat

Server utågende: smtp.gmail.com

Användarnamn och lösenord igen.

 

 

Fungerar inte.

 

 

Kontot får en fin varningstriangel. Jag klickar då på koppla upp och får då detta felmeddelande:

"Ett problem kan ha uppstått med e-postservern eller nätverket. Kontrollera inställningarna för kontot "minamil@gmail.com" eller försök igen.

Servern svarade med ett fel: Application-specific password required: http://support.googl...y?answer=185833 (Failure)"

 

Verkar ju som den inte vill ta mitt lösenord, men när jag loggar in på gmail.com eller youtube.com funkar det finfint. (Och ja jag skriver samma lösenord ;)).

Ideér?

OBS: Vänta lite nu, nu fungerade länken i felmeddelandet, det gjorde den inte först. Vänta lite så skall jag se vad jag får ut av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, där var det! SUCK!

 

Det var alla dessa säkerhetssteg, var tvungen att genera ett "Programspecifikt lösenord".

 

D.v.s. inte logga in med "mitt" lösenord, utan var tvungen att genera ett lösenord som man skall använda. Suck på mig, som hade glömt bort det.

 

Tack iaf för er hjälp!kramis.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har råkat ut för samma sak tror jag. Mac Mail (Mac OS X 10.6.8) kan inte ansluta till GMAIL. Dessutom blir jag inte insläppt till att generera ett applösenord. Google påstår min Safari är för gammal men jag har senaste v 5.1.10

Så då blir det inget av med att läsa GMAIL i Macens Mailprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google har tvåstegsverifiering, det brukar vara det som krånglar för det är inte inbyggt i Mac Mail. I OS X 10.10.3 som är på ingång, så har Mac Mail fått inbyggt stöd för GMails verifieringssystem så det ska fungera bättre. Google har ju sina egna lösningar och det ställer till det för Mac Mail som fungerar allra bäst med mail som följer standard IMAP eller standard POP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Thunderbird och Gmail och det har aldrig krånglat. Bara att ange epostadress och lösenord så ställer det in sig automatiskt på några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Thunderbird och Gmail och det har aldrig krånglat. Bara att ange epostadress och lösenord så ställer det in sig automatiskt på några sekunder.

Mozilla-teamet som står bakom Thunderbird är snabbare än Apple och satsar hårdare på den speciella Gmail-funktionaliteten som behövs för optimal funktionalitet med Gmail. Men det innebär inte att Thunderbird är felfritt med Gmail... Thunderbird har problem med nya Gmail-konton:

 

"Gmail accounts created on or about June 2014 (exact date unknown, Google only mentions "second half of 2014" in their new authentication blog post) won't work with Thunderbird until the Thunderbird team implements Google's non-email-standard authentication. This is currently scheduled for Thunderbird 38 which will be released on April 7, 2015."

https://support.mozilla.org/en-US/kb/thunderbird-and-gmail

 

Här finns även info som visar att Mozilla-teamet har diskuterat problem och lösningar för Gmails tvåstegsverifikation sedan juni 2013...

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=849540

 

Så detta problem gäller även Thunderbird.

 

Gmail följer inte standard IMAP fullt ut och därför behövs speciallösningar för Gmail, precis som det behövs speciallösningar för Microsoft Exchange. Mac Mail fungerar bäst med mejl som följer standard IMAP och POP, plus Apples egen iCloud-mejl.

 

Men Apple kommer med en lösning i 10.10.3 någon gång under våren och Thunderbird kommer med en i April.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla-teamet som står bakom Thunderbird är snabbare än Apple och satsar hårdare på den speciella Gmail-funktionaliteten som behövs för optimal funktionalitet med Gmail. Men det innebär inte att Thunderbird är felfritt med Gmail... Thunderbird har problem med nya Gmail-konton:

 

"Gmail accounts created on or about June 2014 (exact date unknown, Google only mentions "second half of 2014" in their new authentication blog post) won't work with Thunderbird until the Thunderbird team implements Google's non-email-standard authentication. This is currently scheduled for Thunderbird 38 which will be released on April 7, 2015."

https://support.mozilla.org/en-US/kb/thunderbird-and-gmail

 

Här finns även info som visar att Mozilla-teamet har diskuterat problem och lösningar för Gmails tvåstegsverifikation sedan juni 2013...

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=849540

 

Så detta problem gäller även Thunderbird.

 

Gmail följer inte standard IMAP fullt ut och därför behövs speciallösningar för Gmail, precis som det behövs speciallösningar för Microsoft Exchange. Mac Mail fungerar bäst med mejl som följer standard IMAP och POP, plus Apples egen iCloud-mejl.

 

Men Apple kommer med en lösning i 10.10.3 någon gång under våren och Thunderbird kommer med en i April.

Fast... Nu var jag ju bara tvungen att testa om det du skriver stämmer. Så jag gjorde nyss en ny epostadress i Gmail och loggade in i Thunderbird 31.4.0 på den på ett helt nytt konto i datorn. Det gick utmärkt! Kanske gick det bra för att jag angav mitt vanliga Gmailkonto vid registreringen? Fast det borde väl inte spela någon roll för IMAP?

 

post-28798-0-59926300-1424981274_thumb.png

 

post-28798-0-49036700-1424981277_thumb.png

 

Edit: Jag gjorde ett helt nytt Gmail, utan att ange vare sig ett gammalt Gmail eller mobiltelefon. Det gick utmärkt det också! Näää, det där verkar inte stämma. Thunderbird funkar fint med nya Gmailkonton också. :)

 

post-28798-0-73775600-1424982140_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla-teamet som står bakom Thunderbird är snabbare än Apple och satsar hårdare på den speciella Gmail-funktionaliteten som behövs för optimal funktionalitet med Gmail. Men det innebär inte att Thunderbird är felfritt med Gmail... Thunderbird har problem med nya Gmail-konton: ...

 

Fast... Nu var jag ju bara tvungen att testa om det du skriver stämmer. Så jag gjorde nyss en ny epostadress i Gmail och loggade in i Thunderbird 31.4.0 på den på ett helt nytt konto i datorn. Det gick utmärkt! Kanske gick det bra för att jag angav mitt vanliga Gmailkonto vid registreringen? Fast det borde väl inte spela någon roll för IMAP?

 

Edit: Jag gjorde ett helt nytt Gmail, utan att ange vare sig ett gammalt Gmail eller mobiltelefon. Det gick utmärkt det också! Näää, det där verkar inte stämma. Thunderbird funkar fint med nya Gmailkonton också. :)

Glömde en sak: Det gick utmärkt att skicka epost också från nissebiodlare@gmail.com med Thunderbird! Med bilaga! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Alix, jag har som sagt bara upprepat Thunderbirds egna information. Men som jag skrev så är Thunderbird snabbare och mer aktiva på att stödja och anpassa sig efter Gmail än vad Apples utvecklare är, så om man är en aktiv användare av Gmail så kan absolut Thunderbird vara ett bättre alternativ än Apple Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...