Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skatteprogram för Mac


murryfax

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det fanns en gång en trevligt skatteprogram som hette MacSkatt. För något år sedan köpte Hogia upp det men lovade att fortsätta med en Macversion (om än inte för X).I all fall vill jag minnas att det stod så i Macworld (eller om det var Macpressen påd en tiden). I år erbjuder de helt sonika en PC version av programmet till oss tidigare användare. Om man letar sig fram till Hogias sida för skatteprogrammet, vilket inte är lätt (jag talar om det enkla, för privatpersoner, inte företag), så står det helt lakoniskt att "i år finns det ingen Macversion".Om man skriver till dem och frågar/protesterar, så svarar de inte.

 

Såvitt jag vet finns det nu inga skatteprogram för Mac kvar. Har jag fel? Vad gör alltså vi som har blivit bortskämda med att deklarera på datorn? Skaffar Virtual PC?

 

Om inte annat som borde väl MacWorld ta upp Hogias svek mot Macanvändarna?

 

Bästa hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du sökt på versiontracker.com ?

 

där kan man hitta bra mac-program

Jag är tämligen säker på att man inte kan hitta deklarations- och skatteprogram med svenska blanketter där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tämligen säker på att man inte kan hitta deklarations- och skatteprogram med svenska blanketter där...

 

 

äxkjus mii!

jag ser inte att du har bidragit med något bättre förslag mister smartypants.

 

program listade på versiontracker kan ha svenska versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat nästan överallt men det finns inget skatteprogram för Mac OSX.

 

Skatteverkets sajt har alla blanketter och alla uppgifter man kan behöva. Men man måste räkna själv, man får inte de faciliteter som fanns med Montanias MacSkatt eller Hogias skatteprogram.

 

Enkla blanketter med uträkningar har jag gjort i Excel att användas som underlag när jag sedan fyller i Skatteverkets blanketter, exempelvis K4, K5.

 

När man har alla uppgifter färdiga så fyller man i Skatteverkets uträkningsblankett, vilken också kan skrivas ut.

 

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen!

 

Jag startade den här tråden för snart en månad sedan och ser nu att det kom en del svar. Men jag ser också att ingen har några lösningar. Problemet är ju för övrigt inte att hitta svenska blanketter utan att få uträkningarna gjorda enligt det svenska skattesystemet. Klart man kan räkna i Excel, med bordsräknare eller i huvudet, men det är inte detsamma om man blivit bortskämd med skatteprogram.

 

Detta är ett exempel på något som lyckligtvis inte annars tycks hända så ofta numera, att Macversionen av program läggs ner. Jag tycker vi borde protestera någonstans, men jag är inte säker på var. Hogias kundtjänst svarar inte ens. Nog borde MacWorld tar upp en sådan här sak.

 

Bästa hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag startade den här tråden för snart en månad sedan och ser nu att det kom en del svar. Men jag ser också att ingen har några lösningar. Problemet är ju för övrigt inte att hitta svenska blanketter utan att få uträkningarna  gjorda enligt det svenska skattesystemet. Klart man kan räkna i Excel, med bordsräknare eller i huvudet, men det är inte detsamma om man blivit bortskämd med skatteprogram.

 

Detta är ett exempel på något som lyckligtvis inte annars tycks hända så ofta numera, att Macversionen av program läggs ner. Jag tycker vi borde protestera någonstans, men jag är inte säker på var. Hogias kundtjänst svarar inte ens. Nog borde MacWorld tar upp en sådan här sak.

 

Bästa hälsningar

Vadå protestera mot??????????

Är det inte tillräckligt många som köper produkten så blir det ingen lönsamhet, svårare än så är det inte!

Det är inget som hindrar dig att i st f att protestera utveckla/finansiera en Macversion och därmed ta den ekonomiska risken!

Risken är överhängande att de flesta exen fildelas som piratversioner!!

Skaru protestera så gör det mot alla dem som snålar och kör pirat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

äxkjus mii!

jag ser inte att du har bidragit med något bättre förslag mister smartypants.

Kanske beror på att det inte finns något att föreslå (förutom att emulera något sunkigt PC-program, men det är oftast inte något alternativ...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...