Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gammal hårddisk i ny dator


oskarrosen

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Min två år gamla (2009) MPB 13" logikkort la av och jag valde då att köpa en ny dator, det blev en 15" MBP som släpptes i våras. Jag hade uppdaterat hårddisken till en 1 TB hårddisk från Samsung och den hade jag tänkt att fortsätta att använda då alla mina filer och program ligger där.

 

Då kommer vi till min fråga: Är det möjligt att bara byta hårddisken på den nya datorn och så fungerar allt, eller kommer det att strula med felaktiga drivrutiner då det är olika datorer? Och i så fall, går det enkelt att lösa?

 

Jag hade senaste uppdateringen av Lion innan den la av.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade hårddisken från min 15-tummare (köpt oktober 2010) till en 17-tummare från början av 2011. Det gick hur bra som helst!

 

Som sagt: prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Min två år gamla (2009) MPB 13" logikkort la av och jag valde då att köpa en ny dator, det blev en 15" MBP som släpptes i våras. Jag hade uppdaterat hårddisken till en 1 TB hårddisk från Samsung och den hade jag tänkt att fortsätta att använda då alla mina filer och program ligger där.

 

Då kommer vi till min fråga: Är det möjligt att bara byta hårddisken på den nya datorn och så fungerar allt, eller kommer det att strula med felaktiga drivrutiner då det är olika datorer? Och i så fall, går det enkelt att lösa?

 

Jag hade senaste uppdateringen av Lion innan den la av.

 

Tacksam för svar!

 

Hej!

Det är inte omöjligt att det kommer att fungera. Jag skulle ändå rekommendera att du flyttar över informationen med flyttassistenten.

Sätt in din gamla 1 TB disk i ett extern chassi. Billigast är om du sätter disken i en "Freecom Hard Drive Dock Pro".

 

product_p21850824_version0.jpg

 

Du kan köpa denna på Macoteket.

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Min två år gamla (2009) MPB 13" logikkort la av och jag valde då att köpa en ny dator, det blev en 15" MBP som släpptes i våras. Jag hade uppdaterat hårddisken till en 1 TB hårddisk från Samsung och den hade jag tänkt att fortsätta att använda då alla mina filer och program ligger där.

 

Då kommer vi till min fråga: Är det möjligt att bara byta hårddisken på den nya datorn och så fungerar allt, eller kommer det att strula med felaktiga drivrutiner då det är olika datorer? Och i så fall, går det enkelt att lösa?

 

Jag hade senaste uppdateringen av Lion innan den la av.

 

Tacksam för svar!

 

De OS X-versionerna som är installerade är modellspecifika och innehåller inte den 100%-iga informationen för snarlika burkar. Det KAN rulla på med det kan också bli ett totalstopp längre fram. Så flytta över hårddisken, programmen och filerna men installera om OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tudelad fråga. SATA-diskar är i botten generiska hårdvaror/byggstenar som anv. både av pc och mac-världen och passar i det mesta- så länge dom är tomma. Undantaget kan vara att apple här anv. specialserier med inbyggd tempsensor. (Ett sidospår) I övrigt så håller jag med Axelman. Det är inte säkert att en välfunkande hd med operativ som är specialanpassad med drivrutiner för skärmkort etc funkar i en annan datormodell. Snarare osannolikt. Men testa gärna. Ungefär det värsta som kan hända är att datorn inte bootar korrekt och du får byta tillbaks HD -alternativt installera om operativet på den nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst alla kommenterar har jag valt att när datorn kommer installera operativsystemet på hårddisken i datorn så att alla inställningar och drivrutiner till datorn blir som de ska vara. Sedan kopplar jag in min 1tb hårddisk med usb och för över alla viktiga filer och program med hjälp av "flyttassistenten".

 

Sedan klonar jag den hårddisken till min 1tb hårddisk (OS X partitionen). Då borde jag få korrekta inställningarna och drivrutiner, samt behålla mina program och filer.

 

Jag har inte klonat hårddiskar tidigare, kan man föra klonen till en partition på 1tb hårddisken, jag skulle helst vilja slippa ta bort windows-partitionen.

Mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Vill du slippa klona kan du ju göra dubbelt jobb med flyttassistenten.

 

Installera nytt system på disken. Flytta över från 1TB.

Installera nytt system på 1TB. Flytta över från andra disken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du slippa klona kan du ju göra dubbelt jobb med flyttassistenten.

 

Installera nytt system på disken. Flytta över från 1TB.

Installera nytt system på 1TB. Flytta över från andra disken.

 

 

 

Ah, det är ju sant :)

 

Men hur är det att installera Lion på en helt fräsch hårddisk? Jag har kvar SL skivan, måste jag först installera SL och sedan uppgradera till Lion? Eller kan man ladda ner Lion på ett usb-minne och sedan installera från det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det är ju sant :)

 

Men hur är det att installera Lion på en helt fräsch hårddisk? Jag har kvar SL skivan, måste jag först installera SL och sedan uppgradera till Lion? Eller kan man ladda ner Lion på ett usb-minne och sedan installera från det?

Du bör installera Lion direkt från USB-minne. Så länge du inte njuter av att lägga onödigt mkt tid och möda på saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det här ska jag göra:

 

Installera OS X på hårddisken som kommer med datorn, för över filer och program från min 1tb hårddisk mha. flyttassistenten. Sudda OS X partitionen och installera hårddisken i datorn, installera Lion och sedan föra över alla filer och program från den utbytta hårddisken.

 

Då får jag 1tb hårddisken i datorn och sedan den nya hårddisken i ett usb 2.0 kabinett som jag beställt från Kina för 30 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara byta disk till den gamla, starta med CMD + R nertryckt för att komma åt återställningspartitionen, installera Lion igen ovanpå och då få ett nytt system men behålla alla gamla filer?

 

Sen är det ju inte fel med en backup utifall att.... whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara byta disk till den gamla, starta med CMD + R nertryckt för att komma åt återställningspartitionen, installera Lion igen ovanpå och då få ett nytt system men behålla alla gamla filer?

 

Sen är det ju inte fel med en backup utifall att.... whistling.gif

 

Kommer då "rätt" modellspecifika inställningar för datorn att installeras samt att alla program och filer behålls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sålänge det är en köpt version av Lion du har och inte en hårdvaruspecifik som levererades med datorn. Men med tanke på åldern på din gamla dator så lär det inte vara så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sålänge det är en köpt version av Lion du har och inte en hårdvaruspecifik som levererades med datorn. Men med tanke på åldern på din gamla dator så lär det inte vara så...

 

Nix, jag köpte det när det kom ut i somras, dock undrar jag - måste jag ha OS X för att ladda ner Lion på usb? Jag får just nu använda en windows-burk och tänkte förbereda tills datorn kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl hårddisken från din trasiga 13" MBP från 2009 du vill flytta över till din nya 15" MBP?

 

Då är det Lion du har på den köpt och därmed fungerar det på alla Mac oavsett modell.

 

EDIT: Vid installationen skapas en dold återställingspartition som man aktiverar via CMD + R under uppstart. Där finns installationen av Lion tillgänglig. Dvs du behöver alltså inte ladda ner Lion igen på separat USB för att göra installationen när du flyttar över hårddisken.

 

Och, ja, det krävs OS X 10.6 med App Store för att köpa och ladda ner Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl hårddisken från din trasiga 13" MBP från 2009 du vill flytta över till din nya 15" MBP?

 

Då är det Lion du har på den köpt och därmed fungerar det på alla Mac oavsett modell.

 

Yes exakt, kan man installera om Lion direkt genom Recovery HD partitionen och på så sätt att Lion installeras för den nya datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes exakt, kan man installera om Lion direkt genom Recovery HD partitionen och på så sätt att Lion installeras för den nya datorn?

 

Yepp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...