Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tömma papperskorgen trotts felmeddelanden med specialkommando


gustaff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har städat upp på min macbook i helgen och har en överfull papperskorg. Denna har jag hållit på att tömma en liten stund och nu för en stund sedan såg jag att vissa filer inte går att tömma vilket gör att jag nu har en överfull papperskorg som jag inte kan tömma på vanligt (säkert) sätt.

 

Är det någon som vet om man med någon specialkommando kan tömma allt innehåll i papperskorgen trotts protester "från" papperskorgen?

 

Följande felmeddelanden dyker upp:

 

Tack på förhand!

/gustaf

post-23205-050702800 1320617790_thumb.png

post-23205-001087500 1320617799_thumb.png

post-23205-050779500 1320617807_thumb.png

post-23205-074517000 1320617815_thumb.png

post-23205-098587500 1320617825_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvångstömning under Arkiv, alternativt starta om datorn och försök tömma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Pocahontas!

 

Jag kan inte hitta någon funktion under Arkiv som raderar innehållet i papperskorgen. Menade du i finder?

 

Jag tänkte testa att radera med hjälp av skivverktyg, men då fick jag upp nedanstående meddelanden:

post-23205-008403900 1320620267_thumb.png

post-23205-048588700 1320620277_thumb.png

post-23205-013628000 1320620287_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, använd inte Skivverktyg här

Finder säger en del, jag kallar den Menyraden överst på skärmen

Markera Papperskorgen och gå in under Arkiv så ser du nog tvångstömning.

Nu har jag inte datorn tillgänglig, skriver detta från min iPad, så jag kan inte bifoga bild.

Kolla i menyradens funktioner, Tvångstömning finns där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hitta något som heter "tvångstömning", men "flytta till papperskorgen", eller "töm säkert" är de funktioner som jag hittar.

 

Dock verkar det vara min Externa HD som spökar.

 

Inga program är igång, ändå så kan jag ej mata ut den, då den säker att jag måste stänga några program först. Ok, men nu så står det längst ner i fönstret att inga objekt finnes och att 211 GB är ledigt. Totala volymen ska vara 233 GB. Och när jag öppnar upp HD så ser jag heller inga objekt. Då måste det finnas några "osynliga" objekt som ändå är igång och gör att jag inte kan mata ut enheten. Har testat med programmet "Whats keeping me", men den hittar inget heller i den externa HD:n

 

Kan man radera/återställa den externa hårddisken på något sätt?

 

Mvh

gustaf

post-23205-070450500 1320622546_thumb.png

post-23205-062234200 1320622555_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att du har Lion. När du gör omstart, bockar du ur att alla program ska starta upp igen?

Hur ser det ut nere i Dockan, är alla program avstängda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att du har Lion. När du gör omstart, bockar du ur att alla program ska starta upp igen?

Hur ser det ut nere i Dockan, är alla program avstängda?

 

Hej!

Nej, jag kör faktiskt fortfarande på leopard. Och ja, alla program i dockan är avstängda och urbockade. Det verkar som om en del program som jag överfört till den externa hårddisken ligger och spökar: de tar upp diskutrymme och något program verkar ha någon fil igång eftersom hårddisken inte kan matas ut. Det märkliga är att det nederst i fönstret står att enheten innehåller 0 objekt.

 

Jag skärmdumpar info om den externa hårddisken och som man kan se blev den ändrad igår - söndag. Troligtvis då jag försökte återställa/radera allt innehåll med skivverktyg.

post-23205-004597900 1320655826_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, nu är jag vid min dator, och visst står Säker Papperskorgstömning under Finder i menyraden..

 

Och det hjälpte inte vad läser här ovan..

 

Om du exakt kopierar detta kommando

 

sudo rm -rf ~/.Trash

 

 

och startar Terminal och klistrar in kommandot

Du ombeds förmodligen ange ditt adminlösenord, så gör det

 

I värsta fall får du dra ur kabeln för den externa disken...men vi försöker först med lite annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, nu är jag vid min dator, och visst står Säker Papperskorgstömning under Finder i menyraden..

 

Och det hjälpte inte vad läser här ovan..

 

Om du exakt kopierar detta kommando

 

sudo rm -rf ~/.Trash

 

 

och startar Terminal och klistrar in kommandot

Du ombeds förmodligen ange ditt adminlösenord, så gör det

 

I värsta fall får du dra ur kabeln för den externa disken...men vi försöker först med lite annat

 

 

Jag har nu testat att skriva in kommandot i Terminal, men den reagerade inte och jag ombads heller ej att skriva i mitt admin-lös...

Jag har faktiskt redan dragit ur sladden för hårddisken ett par ggr nu. Kan jag därmed ha förlorat mina möjligheter att fixa till hårddisken?

 

mvh

gustaf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med Skivverktygs hjälp radera och partitionera om din hårddisk, allt på den raderas givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att radera allt på ext.HD från skivverktyg på diskett, men då dyker följande meddelande upp:

 

"Radering av skiva misslyckades

Fel:

mInput/output error"

 

Jag kan tydligen alltså inte radera de 20 GB med program som ligger och spökar. Jag förstår ingenting superirriterad.gif

 

Jag kikade lite på "partitionera", men då jag inte har någon erfarenhet av detta ännu vågade jag inte göra något drastiskt innan jag visste vad jag gjorde exakt.

 

Finns det någon bra information någonstans kanske där man kan läsa om hur man går tillväga när man vill partitionera en extern HD?

 

/gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj fliken Partitionera..

 

Ge disken ett namn

Välj Mac OS Exentendet (Journalförd)

 

Nöj dig med en partition

 

Klicka på Alternativknappen nederst, på nästa sida väljer du GUID-Partitionstabell om du ska använda TimeMachine och eller SuperDuper mm.

 

Klicka på använd

 

Detta bör fungera

 

Edit..

Försök att i alla program, även då Skivverktyg, läsa Hjälp i menyraden, det ger mycket information

post-113-074928000 1320663153_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas,

 

Stort TACK för all hjälp! yeahbaby.gif

 

Jag lyckades partitionera hårddisken. Nu har jag fått tillbaka allt lagringsutrymme förutom 107,8 MB, och jag kan mata ut den från datorn. Puh!!! Skönt! 107,8 MB känns försumbart i jämförelse med 20 GB.

 

En fråga bara: vad kan det bero på att 107.8 MB är använt? Jag ändrade ingen volym när jag partitionerade den. Volymen var inställd på allt utrymme redan.

 

/gustaf celb%20(7).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Drive Genius:

http://www.prosoften...us_features.php

inte bara för att lösa det här problemet (med hjälp av modulen Shred) utan för att det är ett av de allra bästa programmen till din dator!

 

Hej Peanjo66,

 

Tack för tipset! Tummeupp.gif

 

Ska kolla upp programvaran!

 

/gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas,

 

Stort TACK för all hjälp! yeahbaby.gif

 

Jag lyckades partitionera hårddisken. Nu har jag fått tillbaka allt lagringsutrymme förutom 107,8 MB, och jag kan mata ut den från datorn. Puh!!! Skönt! 107,8 MB känns försumbart i jämförelse med 20 GB.

 

En fråga bara: vad kan det bero på att 107.8 MB är använt? Jag ändrade ingen volym när jag partitionerade den. Volymen var inställd på allt utrymme redan.

 

/gustaf celb%20(7).gif

 

 

Kan inte svara på det i klartext, men det finns säkert andra som kan förklara bättre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på det i klartext, men det finns säkert andra som kan förklara bättre..

 

Ok, Tack! wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...