Apple har ju som kännemärke varit det intuitivas konst, klickar du här och de saknas någon inställning så hamnar du på denna.
iCloud vänder på hela detta, du möts på sin höjd av ett intetsägande meddelande, om du nu möts överhuvudtaget.
Som exempel har jag nu fyra versioner av kalender på iPhone, iPad, Macen och iCloud.
På iPaden finns kalendrarna för iCloud och iPadens egen som enda alternativ.
På iPhonen finns kalendrarna för Macen och iPhones egen som enda alternativ.
På Macen har jag Macen och iCloud.
Inte någonstans ett erbjudande om att kunna slå ihop dem, men däremot en massa dubletter när iCloud fick kontakt med de olika enheterna. Rent kaos, och det på en Appleprodukt!!!!
Synkar jag iPhonen med sladd mot Macen kommer inte allt med åt respektive håll, och motsvarande för iPaden, den verkar inte bry sig alls.
För säkerhetslagring, mina 27Gb, ville jag välja bort alla programappar. Ingen möjlighet att markera endast de appar jag eventuellt skulle vilja säkerhetskopiera, utan jag måste avmarkera varje app för sig och bekräfta varje app för sig. (Kring trehundra appar)
Vid inställningarna är det precis som på Windows, det finns flera ställen där samma information kan konfigureras, innebärande att man nästa gång inte minns var in i H inställningen fanns.
Har Apple värvat programmerare från Windowsgänget?
Jag förväntar mig inga lösningar, en dellösning fick jag från Applesupporten, en inställning som skall komma automatiskt på Macen behagade inte infinna sig utan var tvunget att inställas manuellt, och självklart ingen indikation från något av operativen på vad som saknades.
Supportkillen, på nivå två, tröstade mig med att jag inte var ensam, supportkillen på entrenivån förklarade att han kände sig helt lost, det var lika nytt för dem som för oss användare, ett litet kaos även för dem.
Inlägget är redigerat av Balooba: 18 oktober 2011 klockan 20:59

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Nya ämnen
Vi fyller år idag
Forum-meny