Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Totalrensing (ominstallation) av OS X samt installera Lion från grunde


henkea89

Rekommendera Poster

Då jag är nybörjare med allt som har att göra med att totalomstallera datorer och installera nya OS, speciellt på Mac då jag haft PC innan. Men mina frågor är...

 

1. Hur totalrensar (ominstallerar) jag datorn till fabriksinställningar på Mac?

2. Jag vet att man köper Lion genom App Store, men hur lägger jag det på en USB sticka? Förklara helst så enkelt som möjligt och hur göra jag för att installera det så att dator (som sagt) blir som ny från grunden med Lion som OS.

3. Måste man "spara" Lion på USB:n? Vad händer om det av något skäl skulle försvinna, kan man hämta hem det från App Store igen - gratis?

 

Tack på förhand!

 

Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur det funkar med ominstallationen.

Men det borde ligga kvar som alla andra appar under "köpt" om det av någon anledning skulle försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränn OS X Lion på en dvdskiva eller Usbminne

Har du köpt OS X Lion i Mac Appstore och vill bränna ner den på en dvdskiva eller lägga på ett usbminne för att kunna installera om OS X Lion i framtiden?

 

Har du ännu inte köpt OS X Lion så gör du det genom att klicka här.

 

Eftersom du köper Lion i Mac Appstore så hamnar en fil med filändelsen .app i Programmappen, så här gör du för att bränna den på en dvd.

 

Högerklicka på Lion-appen och välj "Visa paketets innehåll".

Gå in i mappen "SharedSupport".

Kopiera filen InstallESD.dmg till valfri mapp.

Gå in i Skivverktyg och bränn dmg-filen till din dvdskiva/usbminne.

Klart!

GOOGLE är en bra sökmotor... :)!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson

Hmm... Det nedladdade installationspaketet ligger inte kvar på hårddisken efter att man gjort själva installationen. Som många upplyser om måste man göra backup av denna ex. till skiva innan man gör Lion-installationen.

 

Det går INTE att ladda ner Lion igen från Mac App Store bland sina inköp så länge den är installerad på datorn man vill ladda ner den till. Alltså, har man bara en dator, gjort installationen men glömt göra en backup innan så kan man inte ladda ner Lion igen för att kunna göra en bootbar disk eller en installationsskiva för ominstallation.

 

Så funkar i alla fall det hela baserat på egen erfarenhet samt vad det verkar framgå på forum. Har ni några tips hur jag kan ladda ner Lion igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera SnowLeopard på en extern disk, låt flyttassistenten hämta alla dina kontoinställningar mm...Hämta ner Lion igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson

Well, extern disk har jag ingen med mig så här i semestertider (den står åtskilliga mil härifrån med senast backup innan Lion-installationen)... Hursomhelst så gick uppdateringen till Lion alldeles utmärkt och min gamla MacBook funkar hur fint som helst, så jag kanske ska lägga detta på is till i höst.

 

Tycker att det borde vara lätt att få tag på installationen dock (alt-klickande på Install under Inköp funkar inte när jag testar i alla fall, som vissa andra säger ska gå i Mac App Store). Kommer någon på om det går får ni gärna kommentera, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, extern disk har jag ingen med mig så här i semestertider (den står åtskilliga mil härifrån med senast backup innan Lion-installationen)... Hursomhelst så gick uppdateringen till Lion alldeles utmärkt och min gamla MacBook funkar hur fint som helst, så jag kanske ska lägga detta på is till i höst.

 

Tycker att det borde vara lätt att få tag på installationen dock (alt-klickande på Install under Inköp funkar inte när jag testar i alla fall, som vissa andra säger ska gå i Mac App Store). Kommer någon på om det går får ni gärna kommentera, tack.

 

 

 

Jag gjorde så och kunde ladda ner Lion igen... Starta AppStore och håll sedan ner ALT tangenten och klicka på Purchased då ska det stå install igen !!!

 

Lycka till !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade och det står "install" igen, men gör man inte köpet på nytt då?

Vore trist att betala två gånger för samma vara, även om 229kr inte är mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dom tar inte betalt igen... Du hämtar ju hem ifrån PURCHASED kategorin!

Du har ju redan köpt det en gång!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson

Jag gjorde så och kunde ladda ner Lion igen... Starta AppStore och håll sedan ner ALT tangenten och klicka på Purchased då ska det stå install igen !!!

 

Lycka till !!

 

Tack, till slut funkade detta även för mig (men jag fick starta om först).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...