Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Totalrensing (ominstallation) av OS X samt installera Lion från grunde


henkea89

Rekommendera Poster

Då jag är nybörjare med allt som har att göra med att totalomstallera datorer och installera nya OS, speciellt på Mac då jag haft PC innan. Men mina frågor är...

 

1. Hur totalrensar (ominstallerar) jag datorn till fabriksinställningar på Mac?

2. Jag vet att man köper Lion genom App Store, men hur lägger jag det på en USB sticka? Förklara helst så enkelt som möjligt och hur göra jag för att installera det så att dator (som sagt) blir som ny från grunden med Lion som OS.

3. Måste man "spara" Lion på USB:n? Vad händer om det av något skäl skulle försvinna, kan man hämta hem det från App Store igen - gratis?

 

Tack på förhand!

 

Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur det funkar med ominstallationen.

Men det borde ligga kvar som alla andra appar under "köpt" om det av någon anledning skulle försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränn OS X Lion på en dvdskiva eller Usbminne

Har du köpt OS X Lion i Mac Appstore och vill bränna ner den på en dvdskiva eller lägga på ett usbminne för att kunna installera om OS X Lion i framtiden?

 

Har du ännu inte köpt OS X Lion så gör du det genom att klicka här.

 

Eftersom du köper Lion i Mac Appstore så hamnar en fil med filändelsen .app i Programmappen, så här gör du för att bränna den på en dvd.

 

Högerklicka på Lion-appen och välj "Visa paketets innehåll".

Gå in i mappen "SharedSupport".

Kopiera filen InstallESD.dmg till valfri mapp.

Gå in i Skivverktyg och bränn dmg-filen till din dvdskiva/usbminne.

Klart!

GOOGLE är en bra sökmotor... :)!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson