Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avstängning av Macbook pro tar för lång tid


Falk.t

Rekommendera Poster

Som ny stängde datorn av sig på 2,5 S nu tar det 18 S. Installerat Clean my mac, efter första körning med det program stängde den av sig snabbt igen men nästa gång tog det åter 18 S för den att stänga av sig. Ca 10 % ledigt på hårddisk,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg över saker på extern hårddisk och frigör mer utrymme på din interna hårddisk.

Knappt en halv minut = lång tid? Jösses vilket samhälle vi lever i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det konstigt med tidsperspektiv. Jag skall se om det blir någon skillnad med mindre på hårddisken. Det är så kul att visa PC mupparna när det går så snabbt att stänga Macen, det gör det ju inte precis på PC haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma typ av problem med min nya iMac, men min blev långsam efter att jag gjort en återställning av min TM-backup. Se min tråd här: https://forum.macworld.se/topic/128576-imac-27-tum-startar-om-laangsamt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säker start och/eller reparation av behörigheterna kanske kan rensa och snabba upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säker start och/eller reparation av behörigheterna kanske kan rensa och snabba upp?

 

Pröva även att slänga cache filer, det har blivit lite av en universal lösning för mig med liknande problem, när saker tar längre tid än vad de ska göra.

 

Sedan vad betyder 10% ledigt i detta fall, 1GB, 10GB, 25GB, 100GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tack skall ni ha för engagemanget.

Problemet var att jag använder ett mobilt bredband när jag är i Spanien. Jag avinstallerade det och direkt stängde den av sig på 2-3 sekunder. Thomas Falk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan märka en stor skillnad när jag har USB-hårddisk ansluten. Den orsakar genomgående en massa fördröjningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför stänga av en Mac? Jag startar om mina Macar - både på jobbet och hemma - max ett par gånger i månaden av...tja, psykologiska skäl och när det krävs p.g.a. installation/uppdatering. Annars är dom i vila. Min Mini-server står på i månader utan omstart. Man ska inte hålla på och stänga av datorer - dom mår inte bra av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

gradering till Yosemite tar det oacceptabelt lång tid både att stänga av och slå på MacBook Pro. Disken bara halvfull. Jag har provat att avkryptera men det blev inte bättre. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...