Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hifi-entusiaster


Eros_76

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte kolla om det finns några hifi entusiaster här på forumet?

 

Både 2 kanals och 5.1/7.1 kanals.

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Är väl lite av en ljudnörd... men det kanske kan klassas in som yrkesskada whistling.gif

Fast 2.1 är ju såklart det bästa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Yrkes skada...Ska det vara positivt eller negativt sorry.gif

Vad jobbar du med?

 

 

Själv så kör jag 5.1.

 

Ska jag lyssna på musik så blir det ren 2 kanal.

Viss sorts musik kör jag utan subben och andra med.

Sen är det juh film och spel som står på listan och då är 5.1 som gäller

 

Kör du musik ifrån datorn?

 

 

Men det kan väl inte bara vara vi som är ljudnördar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör både 2.1 och 5.1. Samma subwoofer (Velodyne HGS-10) används i båda fallen.

Till stereon ett par golvhögtalare (Mission 735), till bioanläggningen 3 bokhyllehögtalare fram (Mission 700 och 70c2) och två små (Canton Plus XS) bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedär, nu börjar det hända lite iaf.

 

Men bättre kan det bli.

 

Ni som spelar upp musik via macen. Hur kör ni ut musiken?

 

Just nu så kör jag en nöd lösning med hdmi från macen till surround processorn.

Tanken är att det ska bli så här. Mac via usb till en dac via analoga/balanserat till surround processorn.

Dacen kommer att bli Hrt - Music streamer Plus.

 

Sen har jag hittat lite olika ersättare till itunes. PureMusic, Clementine Music Player och Xld ( XvLossles Decoder.

Har inte hunnit å testat någon av dem än. Men det var någon av dom som skulle klara Flac, Vilket skulle vara trevligt.

 

Finns det någon som har/testat någon av dessa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag hittat lite olika ersättare till itunes. PureMusic, Clementine Music Player och Xld ( XvLossles Decoder.

Har inte hunnit å testat någon av dem än. Men det var någon av dom som skulle klara Flac, Vilket skulle vara trevligt.

I senaste numret av tidningen fanns en artikel om hur man får Flac att spelas upp i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Yrkes skada...Ska det vara positivt eller negativt sorry.gif

Vad jobbar du med?

 

 

Själv så kör jag 5.1.

 

Ska jag lyssna på musik så blir det ren 2 kanal.

Viss sorts musik kör jag utan subben och andra med.

Sen är det juh film och spel som står på listan och då är 5.1 som gäller

 

Kör du musik ifrån datorn?

 

 

Men det kan väl inte bara vara vi som är ljudnördar?

 

Hehe. Jobbar med både ljud & ljus för konserter och event, samt pluggar ljusdesign i borlänge smile.gif

Jag har aldrig riktigt fattat något tycke för flerkanalsljud... vet inte riktigt varför, kanske för att jag inte tittar så mycket på film.

Däremot lyssnar jag väldigt mycket på musik och gillar när det låter bra helt enkelt, och har man än gång börjat trampa lite

i hifi-träsket så är man fast för alltid laugh.gif Även om jag tycker att vissa grejer är lite väl överambitiösa, som att köpa högtalare i diamant

och svävande vinylspelare... det låter inte bättre bara för att nätsladden är gjord i egyptiskt guld och täckt i smaragdspån liksom wink.gif

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Jobbar med både ljud & ljus för konserter och event, samt pluggar ljusdesign i borlänge smile.gif

Jag har aldrig riktigt fattat något tycke för flerkanalsljud... vet inte riktigt varför, kanske för att jag inte tittar så mycket på film.

Däremot lyssnar jag väldigt mycket på musik och gillar när det låter bra helt enkelt, och har man än gång börjat trampa lite

i hifi-träsket så är man fast för alltid laugh.gif Även om jag tycker att vissa grejer är lite väl överambitiösa, som att köpa högtalare i diamant

och svävande vinylspelare... det låter inte bättre bara för att nätsladden är gjord i egyptiskt guld och täckt i smaragdspån liksom wink.gif

 

Men vi Falubor kan i alla fall gå till Lasses HiFi och bota törsten..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av tidningen fanns en artikel om hur man får Flac att spelas upp i iTunes.

 

Vilken tidning menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Jobbar med både ljud & ljus för konserter och event, samt pluggar ljusdesign i borlänge smile.gif

Jag har aldrig riktigt fattat något tycke för flerkanalsljud... vet inte riktigt varför, kanske för att jag inte tittar så mycket på film.

Däremot lyssnar jag väldigt mycket på musik och gillar när det låter bra helt enkelt, och har man än gång börjat trampa lite

i hifi-träsket så är man fast för alltid laugh.gif Även om jag tycker att vissa grejer är lite väl överambitiösa, som att köpa högtalare i diamant

och svävande vinylspelare... det låter inte bättre bara för att nätsladden är gjord i egyptiskt guld och täckt i smaragdspån liksom wink.gif

 

 

 

 

 

 

Det lät inte helt fel alltså. Tänk att få jobba med något som man har intresse för....Sen förstår jag de som bara lyssnar på musik att

det är 2 kanals som gäller. Jag valde givietvis det dyrare alternativet sad.gif

Sen håller jag med om hifi träsket...Värre än kvicksand...Hahahaha

 

Själv så står jag å i en industri å svetsar....Det är lätt förtjänade pengar celb%20(7).gif Men på sommaren är det olidligt....Borde juh ha värme tillägg sad.gif

 

Självklart så finns det juh gränser på vad högtalare, kablar och elektronik få kosta. Men jag har sagt det att om jag hör en markant

skillnad så handlar jag, inte annars. Som tur är så får jag låna hem allt innan jag köper något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi Falubor kan i alla fall gå till Lasses HiFi och bota törsten..... :)

 

Och vi i jönköping har Balance...biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tidning menar du?

MacWorld, självklart!  ;)

 

(Fast det var kanske inte så självklart, ser jag nu. Och det är numera kanske näst senaste numret. Får kolla senare idag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi i jönköping har Balance...biggrin.gif

I Helsingborg är det Malmsjö HiFi som gäller: http://www.malmsjohifi.nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi!

 

Min gamla receiver (Pioneer SX 209 RDS) tackade för sig i vintras. Då började jag ögna igenom diverse tidningar för att hitta något där jag landade på ca 10kkr för stärkare, tuner och CD-spelare.

 

Det hela slutade med att jag snöade in på Yamahas S700-serie (A-S700, CD-S700, T-S500). Ringde/åkte runt till olika butiker och kollade priser. Var bl a inne på MM där hade de stärkaren för 7900:- när billigaste nätpris var 6400:-. Jag påpekade detta för säljaren och han ringde sin chef. Svaret blev "Nej vi behöver inte sänka för vi får sålt den ändå". "Nej det får ni absolut inte" sade jag, vände och gick...

 

Ringde sedan till Norlanders i Mariestad. De hade kvar ett Demo-ex som de sålde för 6000. Jag hann knappt tänka "Underbart!" innan säljaren själv prutade ner stärkaren till 5500 eftersom det var sista exet... Jag åkte dit med en gång och handlade. Då hittade de inte kartongen och instruktionsboken till stärkaren. Jag frågade om de kunde göra något åt priset. Jorå, 5300:- slutade det på. Jag tänkte att det var dags att beställa resten också. Fick CD'n och tunern till nätpris. Sen frågade jag om jag inte borde få med en rejäl kabel till CD'n när jag ändå har köpt hela kittet där. Fick en Suprakabel :)

 

I Våras åkte jag sedan in till Hifi-Punkten och införskaffade en Thorens TD-190 II att spela mina gamla (och nya) vinylskivor på :)

 

Dessa små apparater levererar sedan ljud till mina Infinity Beta 10. Tror det är svårt att få mer högtalare för 1500. Jag är hur nöjd som helst! :)

 

 

 

Nästa steg blir när man skaffar hus. Då inhandlar man ett par Larsen 6/8.

 

 

 

Var det några som var på mässan i göteborg för några veckor sen? Mina favoriter där var helt klart Burmester, Canton och Larsen. Största anledningen till att jag gillade dem var förutom ljudet att de spelade riktig musik och ingen sån där hissmusik. Hifi.klubben har rätt i "Bad sound kills good music". Men de glömde "Bad music kills good sound"

 

 

 

Vad har ni för favoritskivor att spela på era anläggningar då?

 

Mina är, utan inbördes ordning:

Dire Straits - Brothers in Arms (CD & Vinyl)

Bob Marley & The Wailers - Confrontation (Vinyl)

Guns n Roses - Appetite for Destruction (Vinyl)

Rage Against The Machine - Rage Against The Machine (CD)

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon (Vinyl)

ISIS - Wavering Radiant (CD)

U2 - Achtung Baby (CD)

 

Rock On! rockapa.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av tidningen fanns en artikel om hur man får Flac att spelas upp i iTunes.

Det har visst blivit näst senaste numret...

 

OK: Svenska MacWorld, Augusti 8.2010, sid 60.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har visst blivit näst senaste numret...

 

OK: Svenska MacWorld, Augusti 8.2010, sid 60.

 

 

Hmm...Nu är det juh så att jag inte har den. Så hur ska man få tag i den tro? Få kolla runt på nätet....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Larsen högtalare är en liten imponerande högtalare som spelar stort. Känner en som kör ett par sådana ihop med Primare och clou cable.

Har inte lyckats lyssna på hans anläggning än.

 

Men var på en demo på Balance i Jkpg, då demade de Larsen. Blev mäktig imponerad på hur de spelade.

 

Själv så lyssnar jag på det mesta. fast jazz, dansband och tung heavy metall går bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu som småbarnsförälder så blir det både mindre tid och pengar över till Hifi men här är det 2.0 och 5.0 som gäller. Jag har alltså aldrig skaffat någon subwoofer. Däremot har jag ett par fullstora Wharfedale fram samt ALR-Jordan i mitten och bak. Detta drivs av en Pioneer VSX-1014. All musik spelas ifrån CD eller konserter på DVD nu när jag inte har kvar någon vinylsvarv längre. MP3 och dylika format undviker jag då det känns bättre med en riktig CD samt att man slipper ljudförluster av komprimeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu som småbarnsförälder så blir det både mindre tid och pengar över till Hifi men här är det 2.0 och 5.0 som gäller. Jag har alltså aldrig skaffat någon subwoofer. Däremot har jag ett par fullstora Wharfedale fram samt ALR-Jordan i mitten och bak. Detta drivs av en Pioneer VSX-1014. All musik spelas ifrån CD eller konserter på DVD nu när jag inte har kvar någon vinylsvarv längre. MP3 och dylika format undviker jag då det känns bättre med en riktig CD samt att man slipper ljudförluster av komprimeringen.

 

Själv kör jag spotify för att hitta musik och CD/Vinyl för att lyssna på den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar mest på 2.0 ibland 2.1, bas är kul! :D men 5.1 finns till förfogande. Dali rakt igenom :)

Sen kör jag Sonos för att få musiken från macen, nu när Spotify släppts till Sonos slipper jag ljudkablarna från macen!

Ljud är skitkul! celb%20%287%29.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät inte helt fel alltså. Tänk att få jobba med något som man har intresse för....Sen förstår jag de som bara lyssnar på musik att

det är 2 kanals som gäller. Jag valde givietvis det dyrare alternativet sad.gif

Sen håller jag med om hifi träsket...Värre än kvicksand...Hahahaha

 

Själv så står jag å i en industri å svetsar....Det är lätt förtjänade pengar celb%20(7).gif Men på sommaren är det olidligt....Borde juh ha värme tillägg sad.gif

 

Självklart så finns det juh gränser på vad högtalare, kablar och elektronik få kosta. Men jag har sagt det att om jag hör en markant

skillnad så handlar jag, inte annars. Som tur är så får jag låna hem allt innan jag köper något.

 

Nä, det är väldigt roligt faktiskt. Även om det kan bli lite långa dagar ibland så tycker jag defenetivt att det är värt det.

Har vänner som tycker jag är tokig som står ut med 16-timmars arbetsdagar laugh.gif Och inte blir man rik på det heller fundersam.gif

 

Ja, det är klart. Smakar det så kostar det, och vill man ha bra prylar så får man ju betala för det också.

Men man lär ju samtidigt fokusera på rätt saker. Att det låter dåligt beror ju garanterat mer på hur högtalarna är placerade

och hur rummet ser ut snarare än att kablarna är av låg kvalité...

Ljud är så sjukt avancerat egentligen och hjärnan har så otroligt lätt för att tolka saker och ting väldigt olika. Det är ju intet för intet som

de flesta tycker att det låter mycket bättre bara för att det står B&W på grejerna.

 

Men det är ju klart, det är ju en hobby som alla andra (även om det råkar vara lite dyrare), så man köper ju nya prylar

även om man inte egentligen behöver dom laugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...