Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsa pages-dokument utan Pages/iWork?


andreasc

Rekommendera Poster

Går det att läsa pages-dokument i Mac OS X 10.6? Finns ingen inbyggd funktion för detta? Jag har alltså inte som krav att kunna redigera filen, utan att titta på den räcker gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man ska kunna göra det med Quicklook, men jag är inte säker.

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera dokumentet och tryck på mellanslag, det borde öppna det så att det går att läsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är mitt unzip-program som har ändrat filassociationerna, men när jag försöker öppna i Quicklook så ser jag bara detta:

post-24066-1273249382,51_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror JeLe tänkte så här:

 

1. Döp om ditt dokument från x.pages till x.zip. Dvs. du kommer att få en fråga som består i att svara på om du säkert vill däpa om filen med ny ändelse.

 

2. Svara ja på frågan om du vill döpa om filen från .pages till .zip.

 

3. Dubbelklicka på den nya zip-filen. Då packeteras den upp och du ser att egentligen så var .pages-filen en mapp.

 

4. Öppna mappen så framgår där att det finns en förhandstitt i PDf-format någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror JeLe tänkte så här:

 

1. Döp om ditt dokument från x.pages till x.zip. Dvs. du kommer att få en fråga som består i att svara på om du säkert vill däpa om filen med ny ändelse.

 

2. Svara ja på frågan om du vill döpa om filen från .pages till .zip.

 

3. Dubbelklicka på den nya zip-filen. Då packeteras den upp och du ser att egentligen så var .pages-filen en mapp.

 

4. Öppna mappen så framgår där att det finns en förhandstitt i PDf-format någonstans.

 

 

Jo, jag förstod att det var det JeLe menade. Mitt svar var snarare en följdfråga på dem andra som menade att man kunde använda Quicklook. Har läst även på andra ställen att Quicklook ska klara detta, men av någon anledning så gör det inte det hos mig. Frågan är om det beror på att mitt uppackningsprogram har ändrat filassociationerna för .pages-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en vanlig installation av Leopard / Snowleopard samt en vanlig installation av Pages så bör det fungera "out-of-the-box". Dvs. QuickLook skall fungera antingen från menyn eller genom att bara markera och trycka på mellanslagstangenten.

 

Men jag kan tänka mig att om man har t.ex. piratkopierat Pages eller på annat vis krånglat till installationerna, så kan det nog fallera sådant som QuickLook.

 

En viktig fråga är egentligen om det är operativsystemets installation av QuickLook eller om det är Pages (och kopplingen till QuickLook) som fallerar.

 

Du skriver att kanske uppackningsprogrammet gjort något. Har du installerat Pages på något annat sätt än köpt nedladdning eller från CD/DVD?

 

Det finns säkert möjlighet att gå igenom installationsfiler och sådant, men det tar enormt med tid och det brukar löna sig att säkra sina data och istället börja om från början med ny OS-installation. Och Pages ovanpå ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en vanlig installation av Leopard / Snowleopard samt en vanlig installation av Pages så bör det fungera "out-of-the-box". Dvs. QuickLook skall fungera antingen från menyn eller genom att bara markera och trycka på mellanslagstangenten.

 

Men jag kan tänka mig att om man har t.ex. piratkopierat Pages eller på annat vis krånglat till installationerna, så kan det nog fallera sådant som QuickLook.

 

En viktig fråga är egentligen om det är operativsystemets installation av QuickLook eller om det är Pages (och kopplingen till QuickLook) som fallerar.

 

Du skriver att kanske uppackningsprogrammet gjort något. Har du installerat Pages på något annat sätt än köpt nedladdning eller från CD/DVD?

 

Det finns säkert möjlighet att gå igenom installationsfiler och sådant, men det tar enormt med tid och det brukar löna sig att säkra sina data och istället börja om från början med ny OS-installation. Och Pages ovanpå ...

 

 

Hela frågan handlar alltså om hur jag kan öppna Pages-dokument om jag _inte_ har Pages installerat :). För att delvis svara på din fråga kan jag dock tillägga att jag tidigare haft prova-på-versionen av iWork installerad, men tog bort den efter att de 30 gratisdagarna tog slut. Som sagt, jag vill kunna läsa Pages-dokument _utan_ att installera iWork; som jag förstått ska detta gå att göra i Quicklook, men av någon anledning fungerar detta inte hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

I mappen /Library/QuickLook/ har jag, bland annat, en fil som heter iWork.qlgenerator, antar att den kan ha något med saken att göra. Jag har en gammal iWork installerad och QuickLook-visning av iWork funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att man alltså måste ha iWork installerat för att kunna förhandsgranska filer med Quicklook. Dessutom har jag förstått att filen måste sparas med en förhandsgranskning för att den ska kunna ses i Quicklook. Jag tror att filen jag försöker titta på inte har någon förhandsgransking inkluderad. Någon som skulle kunna tänka sig att bifoga ett pages-dokument med förhandsgranskning, så kan jag prova om den fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...