Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisken börjar bli full


Olle Wickbom

Rekommendera Poster

Olle Wickbom

Jag står i valet och kvalet att köpa en större hårddisk eller köpa en WD Passport 500 GB och lutar nog mer åt en extern hårddisk. Jag har en WD My Book kopplad till TimeMachine, så WD Passport behöver inte användas till säkerhetskopiering. Vad jag nu undrar är om man kan lägga hela programmen iTunes, iPhoto och Photoshop, inte bara låtarna och bilderna i WD Passport och öppna och styra programmen därifrån? Det skulle frigöra ganska många GB från den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Wickbom
Vad har du för dator? Är det inte lättare att byta den interna hårddisken mot en större intern?

 

Jag har en iMac G5 1.8 GHz från 2006 med MacOS 10.5.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderas inte att lägga program på någon extern hårddisk, det kommer gå skitlångsamt. Om du tycker att det går långsamt att starta program på din interna hårddisk kommer det att ta tio gånger längre tid på en extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men låterna funkar utmärkt i alla fall att lägga på extern. Det tar bort 55GB för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Wickbom

Det är klart. Jag valde att låta Apple i Falun byta min hårddisk till en 500GB. Sedan kan jag formatera om min gamla hårddisk och använda den för speciallagring genom att lägga den i en ETEND hard drive fodral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart. Jag valde att låta Apple i Falun byta min hårddisk till en 500GB. Sedan kan jag formatera om min gamla hårddisk och använda den för speciallagring genom att lägga den i en ETEND hard drive fodral.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Väcker liv i den här tråden då jag nu fyllt min iMacs interna hårddisk, 500 GB.

Har två externa anslutna, 1 TB resp 250 GB.

 

Planen har tidigare varit att när den här dagen kommer så skall Bildbiblioteket flyttas från iMacen till 1TB:n.

Jag minns nu dock inte längre hur man gör (tog reda på det en gång i tiden...). Kan ngn hjälpa mig?

 

Kör mkt bildvisning på husets platt-TV och då genom streaming från iMacen via ATV3.

Blir ju inga bekymmer vid en flytt till extern HD heller. Handlar ju bara om att inte bara ha iMacen och iTunes igång - utan oxå extradisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad du har tänkt för lösning för säkerhetskopia om du flyttar ditt bildbibliotek till din externa hårddisk... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad du har tänkt för lösning för säkerhetskopia om du flyttar ditt bildbibliotek till din externa hårddisk... ?

 

Fortsätter med min TimeCapsule (2 TB), som redan idag säkerhetskopierar alltihop (500+250+1000 GB).

 

(Någon gång då och då så jackar jag f ö in en annan extern HD - som förvaras på säker plats - som för en stund får agera TimeMachine-disk, å sålunda säkerhetskopierar alltihop den oxå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...