Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blandat airport extreme och PC med nätverkskabel


patzy

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja ha en bredbandsrouter som klarar trådlöst samt vanlig kabel. Vill koppla ihop en Powerbook via airport extreme samt min stationära PC via nätverkskabel. Vill dela internetuppkoppling samt kunna dela filer mellan datorerna.

 

Nån som har liknande konfiguration o kan tipsa om prisvärda produkter o om det är nåt speciellt man skall tänka på.

 

 

 

Mvh

Patrick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Netgear WGR614

Den har 54Mb trådlöst samt 4 portars 10/100 switch och inbyggd brandvägg.

 

Kör med Netgear utan switch hemma då ja har liten annan lösning.

 

wgr614.jpg

Netgears nya snygga silverfärgade "AirPort Extreme" basstation fungerar med både 802.11g (AirPort Extreme) och 802.11b (vanlig AirPort).

 

NetGear har nu kommit med sin version av Apples AirPort Extreme basstation. Den stödjer precis som Apples original både 802.11b (AirPort 11Mbit/sek) och den nya 802.11g (AirPort Extreme 54Mbit/sek). Fullt kompatibel med AirPort kort och den kan lätt konfigureras ifrån vilken Mac som helts.

 

NetGear WG614 ansluts direkt till ADSL/kabel eller bredbandsuttag och delar sedan delar den inbyggda DHCP servern automatiskt ut IP-adresser till upp till 50 trådlösa användare vilket möjliggör delning av Internetanslutningen. De lokala IP-adresserna visas aldrig mot utsidan vilket ger ett effektivt skydd mot obehöriga intrång i nätverket. Installation och konfigurering sköts plattformsoberoende från en vanlig webbläsare på PC eller Mac, ingen extra programvara behövs installeras.

 

Helt bakåtkompatibel med gamla Airport

 

Accesspunkten stödjer 128-bitars WEP kryptering och möjligheten att ställa in tillgången till basstationen på MAC nivå (varje AirPort kort har ett MAC id som i så fall måste vara angett på basstation för att kunna ansluta) borgar för hög säkerhet.

För att använda kryptering i ett trådlöst nätverk krävs en WEP nyckelsprogram som skapar själva nyckeln. Ett sådant program kan laddas ner från www.versiontracker.com och heter tex: WEP Key Maker

 

Features:

* Works with both IEEE 802.11b + draft 802.11g (both 2.4 GHz)

* 4-port 10/100 BaseT Ethernet (auto-sensing) switch

* Internet/WAN 10/100 Mbps (auto-sensing) Ethernet

* Speeds of up to 54 Mbps

* Office roaming

* Shared broadband Internet access and resources

* 128-bit WEP encryption

 

mer info på tillverkarens hemsida

 

Direkt länk till produkten hos Macoteket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset var ju otroligt överkomligt :lol:

Blir mer att prylar att införskaffa när jag får skattepengarna ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att ha möjligheten att hänga på ytterligare Acesspunkter via det trådlösa nätverket vilket inte alla tillverkare har ett vettigt stöd för. Belkin är bra där, kör man med deras router är det bara att hänga på fler stationer i samma subnät för att utöka räckvidden.

 

Har en märklig blandning av överblina grejer från Lucent, 3Com, Belkin och Netgear hemma. Har därför aldrig testat nån kombinerad router/ap. Rent generellt har jag dåliga erfarenheter av D-Link, de flesta andra stora tillverkarna gör i snitt vettiga nätverksprodukter.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat det mesta oxå, fast fastnat vid Netgear, har trådlös-station, en 8 portars switch och ett nätverkskort (i PCn) från Netgear. Har en liten switch på 5 portar ifrån D-link. D-link switchen va billig å funkar till det den är till för. :)

 

Mitt nätverk.

zerosnetwork.jpg

(Dax att uppgradera bilden snart, en del saker som inte stämmer längre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...