Jag är helt besatt! Det började med att jag började använda Google Reader, otroligt smidigt för att snabbt kunna få de nyheterna jag vill ha. Jag upptäckte så smått även Gmail och började samla mina 3 emailadresser där. Dock så saknades det något, något som kunde hålla reda på mig och min kalender och även sambons. Svaret var Google Calendar.
Jag började med att sätta upp mina Google Calendar, och upptäckte snart att det var enkelt att dela kalendrar, så jag satte även min Sambo på Google-tåget och körde igång.
Jag delade upp kalendrarna såhär:
Robban
Emma
Våra saker
Födelsedagar
Sagt och gjort och snart hade vi två inloggningar till Google (hon har en blogg på blogspot så det var bara att konfigurera hennes Google-konto). Men hur skulle vi hålla reda på kalendern och hur skulle vi se den varje dag?
Jag satte igång en pekskärmsdriven dator i köket (där vi sedan tidigare körde Spotify, Ica-Arla-receptsamlig m.m.). Hittade ett litet program som skickade upp en html-sida som skärmsläckare, så kunde jag lösa problemet med att alltid ha kalenderna framför sig.
Efter några diskussioner om hur bra iPhone är och varför även hon skulle ha en sådan insåg även hon hur fantastisk denna lilla enhet är, och vi gick på 3GS-sökning. Som jag tyvärr hade befarat var allting slutsålt, men det spelade en mindre roll nu, jag skulle ju konfigurera mitt "moln" med alla kalendrar.
Efter jag hade varit på stan' för att se att det inte fanns några 3GS och hon skulle ändå ut på andra ärenden kom jag och tänkte på hur jag skulle få ihop "vår" google-kalender med min kalender på jobbet.
Det uppenbara, att köra jobbets Exchange mot iPhone samtidigt som jag kör Googles kalender också med Exchange var dödsdömt med tanke på iPhones begränsning att enbart kunna köra 1 exchangekalender. Jag gick ut på sökning för att få ihop en synkning mellan Google Calendar - iCal - Exchange. Att få in Google och Exchange i iCal var inget svårt, men jag ville inte ha begränsningen att behöva synka telefonen med datorn för att vara up to date med iCal. Så jag letade efter en funktion på iPhone för att få ihop totalt 5 kalendrar.
Efter en timmes sökning hittade jag tillslut CalDAV. (Exchange-servern syncas ju redan med min iPhone) Så, hur skulle detta gå nu då, här kommer förklaringen på hur du får ihop Google Calendar med Exchange-servern på iPhone:
Börja med att leta upp dina adresser till Google Calendar (I Google Calendar > Inställningar > Flik "Kalendrar" > Klicka på kalendern du vill ha adressen på så hittar du följande:
Bild_1.png (6,76Kb)
Antal nedladdningar: 52
Gå sedan in på iPhone's inställningar > Epost, kontakter, kalendrar > Lägg till konto ... > Annat > Lägg till CalDAV-konto > skriv följande i de olika fälten:
Server = www.google.com
Användarnamn =
Lösenord =
Beskrivning = (Jag valde här att ange t.ex. "Födelsedagar - Gcal)
Tryck på nästa > välj "Avancerade inställningar" och klistra in adressen som du har fått från Google Calendar-inställningarna mellan dav/ -och- /user, dvs dav/e_2_sv#weeknum@group.v.calendar.google.com/user. Låt det som står innan "dav/" stå.
Spara kontot, gå in i iPhones kalender och låt den uppdatera. Nu har kalendern kommit in i iPhone. När du gör ett nytt inlägg i kalendern kan du välja att lägga det direkt i "rätt" kalender. Google Calendarn uppdateras samtidigt med ditt inlägg och ger inlägg rätt kodning vad gäller färg, påminnelser osv. Om du har angett påminnelser för dina kalendrar i Google Calendar så påminns du via Google Calendar så som du har ställt in det där, och i iPhone så som du har ställt in det där. Dvs anger du att du vill bli påmind av iPhone 2 timmar före händelsen och du har för-konfigurerat i din Google Calendar att du vill ha ett email 2 dagar före händelsen så påminns du på 2 olika sätt.
Dessa inställningar gör du sedan för alla kalendrar du har i Google Calendar och kan då ha en Exchange-kalender (från t.ex. jobbet) och sedan din privata kalender från Google Calendar.
Så fort jag får tag i en 3Gs till henne kommer jag konfigurera hennes iPhone så att hon kör Google Calendar som Exchangeserver då hon inte har Exchange från jobbet.
Lycka till med era kalendrar. Skulle jag nu har glömt något steg och ni inte får ihop det så hör av er!
Hälsningar
Robban

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Nya ämnen
Vi fyller år idag
Forum-meny
Multicitera