Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strömförande chassi!


Pierren

Rekommendera Poster

När jag laddar min nya MacBook Pro 13" så bli metallskalet lätt strömförande. Det känns lite som att de vibrerar när man drar handen mot skalet. Det är inget som stör jättemycket men jag undrar om det verkligen ska vara så här?

 

Ps. Har också märkt att bakgrundsbelysningen på knappen "U" är sämre än de andra, är de också någon som bara drabbat mig? Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av det du säger inträffar på min dator. I mina öron låter det som att något är fel, men är lika ny på mac som dig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med strömförande chassi har jag också ibland, vet inte om det har något med att man inte använder ett jordat uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med strömförande chassi har jag också ibland, vet inte om det har något med att man inte använder ett jordat uttag?

 

Ingen aning.. Men märkte nu att när jag tog upp datorn från sängen till knät så känner jag ingenting. Så förhoppningsvis är det inte allt för farligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.. Men märkte nu att när jag tog upp datorn från sängen till knät så känner jag ingenting. Så förhoppningsvis är det inte allt för farligt :)

 

Det är det säkerligen inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äppel-anna

U är helt lysande på min MacBook Pro "13. Och skalet börjar inte vibrera. Det låter lite skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade en tråd om detta för ett tag sedan. Det beror då på att uttagen måste vara jordade. Ingenting unikt för Macen, det är ett generellt problem för bärbara datorer med metallchassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

Sluta hasa runt i banlonpolo och nylonstrumpor! :lol: För int' tusan är väl sladden från adaptern till datorn jordad??? :fundersam: Och då kan väl inte datorn veta om adaptern är jordad eller ej? Jag röstar på statisk elektricitet. :P Fast jag har säkert helt dj-a fel! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömförande chassi upptäckte jag för några dagar sen och det känns ganska rejält. Speciellt precis vid laddaren, kanten mellan skärm och tangentbord och på "skärmlocket". Detta problem försvinner dock om man tar sladden från MagSafe-adaptern istället för "stickkontakten", dvs. den lilla kontakt som gör att man sätter MagSafe-adaptern direkt i uttaget.. Är det någon som har något riktigt bra svar på detta och om det är farligt för datorn? Lyckas inte googla mig fram till något bra heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordat uttag från laddaren till jordat vägguttag = problemet löst.

Problemet känt sedan första bärbara Macen med metallskal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordat uttag från laddaren till jordat vägguttag = problemet löst.

Problemet känt sedan första bärbara Macen med metallskal.

 

Men detta förklarar väl inte skillnaden mellan de två olika typer av kontakter som följer med MagSafe-adaptern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta förklarar väl inte skillnaden mellan de två olika typer av kontakter som följer med MagSafe-adaptern?

 

Den ena är jordad, den andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena är jordad, den andra inte.

 

Nae, det måste ju vara så. Det är ju dumt? Vem orkar använda den långa sladden när det hade räckt med den lille kontakten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också märkt detta på min macbook, men det kan jag leva med sålänge det inte skadar macbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
Yohanna1600

Ingen aning.. Men märkte nu att när jag tog upp datorn från sängen till knät så känner jag ingenting. Så förhoppningsvis är det inte allt för farligt smile.gif

 

Ursäkta, men skippade du No lektionerna i skolan? Självklart så vibrerar du med när du har datorn i knäet. Då du vibrerar med så känner du inte att datorn vibrerar. Om du ber någon annan som inte nuddar datorn att känna på dig löst, så märker ni att du vibrerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är vibrationer det bara känns så.

 

Så här tror jag att det är:

 

När datorn laddas utan jordad sladd till laddaren så finns det ingen referens till vad som är jord. (Man kan ju vända kontakten vilken väg som helst så laddaren vet inte vad som är nolla och vad som är fas.)

 

Det blir då en 50 Hz spänning i höljet. Om jag låter fingertopparna nudda vid höljet påverkar spänningen småmusklerna i fingertopparna som börjar vibrera i 50 Hz. Då känns det som att höljet vibrerar. Tar jag kraftigare tag i höljet så håller kraftigare muskler emot och småmusklerna i fingertopparna orkar inte röra sig. Strömstyrkan är så låg att den inte orkar påverka de större musklerna.

 

Laddar jag med den jordade sladden till laddaren så kan jag nudda vid höljet utan att det känns som att det vibrerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta, men skippade du No lektionerna i skolan? Självklart så vibrerar du med när du har datorn i knäet. Då du vibrerar med så känner du inte att datorn vibrerar. Om du ber någon annan som inte nuddar datorn att känna på dig löst, så märker ni att du vibrerar.

Du har svarat i en sex år gammal tråd. Skulle tro att frågan är överspelad vid det här laget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

1) Jättegammal tråd.

 

2) Magsafe skickar likström till Macen.

 

* Jag tror förresten att det blivit svårigheter med CE märkningen om man skickat växelström och använt höljet som nolledare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kände också någon slags vibration i fingrarna när jag strök över metallen bredvid musplattan. Har iof datorn kopplad till ett ojordat uttag. När jag drog bort laddsladden upphörde vibrationerna i fingrarna.

 

Är inte "molekyl" elektriker, men beror det på ojordat uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- På tal om en intressant sak i en gammal tråd måste jag bara få lägga till att jag kan starta om min MacBook 5,1 (Alu) genom att lägga min iPhone 5 med baksidan neråt på högersida om touchplattan... Den ni... ;)

 

Snacka om magic!! haha... Har aldrig haft några andra problem med "strömmen" men detta är vädligt mysko och kände det var nämnvärt i denna tråd!

 

 

- Tack och hej!

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att ladda med ett jordat uttag. Blev skillnad. Men kan inte säga att det är borta till hundra procent, alltså det svaga pirret.

 

Finns ju mkt om detta på nätet även med andra datorer i metall. Men som jag förstår är det inte lönt att byta datorn mot en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade den korta laddsladdvarianten, alltså utan den långa sladden. Då var det vibrationer trots att det var i ett jordat uttag. Men kontakten som man pluggar in direkt i transformatorn är väl ojordad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ja, jag har samma problem. Det är en relativt ny MBP (mid 2014), men när jag använder en adapter till strömuttaget (är utomlands) där finns ingen jord, då blir höljet något strömförande, det känns när man lägger emellanåt vilar handflatorna bredvid tryckplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har samma problem. Det är en relativt ny MBP (mid 2014), men när jag använder en adapter till strömuttaget (är utomlands) där finns ingen jord, då blir höljet något strömförande, det känns när man lägger emellanåt vilar handflatorna bredvid tryckplattan.

 

Har då aldrig sett någon Macladdare som har jordstift.

 

Så om uttaget är jordat eller inte spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...