Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samtal från MediaMarkt


Grus74

Rekommendera Poster

Hade precis det sjukaste samtalt! Klockan är runt midnatt (tis 20/21-09) och plötsligt ringer det en främande person och frågar efter mitt lösenord. Va!? Är du allvarlig!? Tydligen. Personen går på och på och berättar hur han köpt en dator och mitt namn kommer upp.

 

- Jag måste ha dittt lösenord, säger han med ett lätt hot i sin röst.

 

Jag säger att jag inte fattar vad han snackar om och inte har något lösenord men han fortsätter att pressa mig och hävdar att det är min dator och jag borde veta lösenordet eftersom mitt namn och bild(!) dyker up hela tiden.

 

Kan det vara den iMac jag lämnande tillbaka för en månad sedan, som gick sönder efter tre dagar? Jag frågar. Jo, det stämmer, det är en iMac av samma modell osv osv. Jag förklarar vänligt men bestämt att jag inte har något lösenord. Sedan lägger jag på.

 

Detta skrivs bara minuter efter samtalet... Antagligen har "någon" lagat den dator jag lämnade in och sedan sålt den vidare. Antagligen raderade man inte tidigare användare när man sålde burken vidare. Kanske borde man göra det nästa gång... HALLÅ MEDIAMARKT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter jävligt märkligt. Hade ju tagit kontakt med Media Markt om jag varit dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt! :glare:

Kontakta MediaMarket, kan ju vara stöldgods eller liknande.

 

.. eller så har dom en klåpare bland sig! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju jätteskumt. Hade han köpt burken hade han ju haft systemskivor och inte behövt något lösenord. Sen att ringa främmande människor mitt i natten och hotfullt kräva lösenord, har folk ingen hyfs?

Ta för 17 kontakt med MediaMarkt och fråga vad de håller på med. :utskallning:

 

Edit: Stava e svårt så här dags...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att få ett sånt samtal borde vara värt en Tusing i Presentkort,

 

Tänk om datorn hade varit full av Bilder/Dokument osv osv

(eller det kanske den var när du lämnade in den med?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur i helsefyr fick han tag i ditt telefonnummer? Och hur kunde han vara så säker på att just du var den som hade ägt datorn? Låter hur skumt som helst... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur i helsefyr fick han tag i ditt telefonnummer? Och hur kunde han vara så säker på att just du var den som hade ägt datorn? Låter hur skumt som helst... :chockadskeptisk:

 

hitta.se eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tog väl hans namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit i kontakt med MediaMarkts huvudkontor idag (ingen svarade i butiken ifråga) och dom lovade att återkomma men har inte gjort det ännu så vi får se vad dom säger. Mitt namn hittade dom säkert via hitta.se eller liknande som nämns ovan, har ett udda efternamn så det kan inte varit svårt. Bilden är ju från den första inloggningen minns jag nu, man tar ju en bild med iSight, vilket jag hade glömt. Helt klart borde dom sätta i systemskivorna och blåsa rent burken med en ny installation, särskillt eftersom den faktiskt är full med personliga bilder, dokument och liknande. Hade den bara i tre dagar men hade alla mina filer på en extern hd så jag drog över allt det första jag gjorde vilket känns sådär just nu att allt finns hemma hos någon främmande människa :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag vill bara klargöra att samtalet var från någon som köpt burken från MediaMarkt så samtalet var inte dirket från MM som rubriken lite missvisande ger intryck av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför bör man radera disken innan man lämnar tillbaka datorn :)

Hoppas du inte hade några fina nakenbilder på flickvännen eller liknande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför bör man radera disken innan man lämnar tillbaka datorn :)

 

Helt klart, men tyvärr var det skärmen som gick sönder vilket gjorde det lite svårt just i detta fall ;)

 

Har nu varit och besökt butiken och fick prata med en servicechef. Han var mycket trevlig och tog sig verkligen tid att lyssna och höll med om att det som hänt inte var optimalt på något sätt. Det som dock ganska fort stod klart var att jag nog var lite snabb att hänga ut MediaMarkt. Dom utför inga reparationer själva utan skickar tillbaka trasiga produkter till leverantören så det har alltså fallerat i ett senare led. Han ska nu försöka spåra produkten och försöka se vart den har skickats osv.

 

Så, jag vet inte hur Apple sköter det just i Sverige men det är ju till dom eller deras ombud som den trasiga datorn har skickats för att lagas och sedan har den alltså skeppats ut igen.

 

Fortsättning följer förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, sjukt. Jag vet att samma sak hänt med mobiltelefoner. En person köper en "ny" mobil som visar sig innehålla bilder och grejer.

 

Själv nojar jag som fan för sånt där, ominstallerar om jag måste lämna in datorn. Man måste ju ändå radera eventuella sparade passwords i webbläsare och liknande så varför inte liksom. Ja, om inte skärmen pajat då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu varit och besökt butiken och fick prata med en servicechef. Han var mycket trevlig och tog sig verkligen tid att lyssna och höll med om att det som hänt inte var optimalt på något sätt. Det som dock ganska fort stod klart var att jag nog var lite snabb att hänga ut MediaMarkt. Dom utför inga reparationer själva utan skickar tillbaka trasiga produkter till leverantören så det har alltså fallerat i ett senare led. Han ska nu försöka spåra produkten och försöka se vart den har skickats osv.

Jag skulle nog tro att den kom till en reparationsverkstad som gjorde vad man brukar göra när skärmen är trasig, nämligen byta ut den och återlämna datorn.

 

I normalfallet så går datorn alltså tillbaks till samma ägare - och denne skulle skulle säkerligen med all rätt bli urförbannad om hårddisken men all information hade raderats bara för att skärmen var trasig.

 

MediaMarkt skulle naturligtvis själva ha kontrollerat datorn och installerat om systemet när de fick tillbaks produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det inte är en nisse på mediamarkt som gjort reparationen fysiskt har de fortfarande ansvar gentemot dig. Vem som sedan betalar serviceteknikerns lön är ganska ointressant, du gör affären med mediamarkt, inget annat.

 

Jag skulle utnyttja situationen och krävt kompensation i form av tillgodokvitto eller kontant ersättning för kränkning av den personliga integriteten. Hade du dragit saken till domstol hade du troligtvis utan problem kunnat få skadestånd förutsatt att du lyckats bevisa att en annan person faktiskt fått datorn utan att den blivit rensad först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, sjukt. Jag vet att samma sak hänt med mobiltelefoner. En person köper en "ny" mobil som visar sig innehålla bilder och grejer.

 

Det hände typ mig. Lämnade in en telefon på reperation, fick tillbaka en annan som var trasig som jag lämnade in. En vecka senare får jag tillbaka telefonen jag lämnat in från första början igen. Detta var Anovo som skötte detta. Hade ett jäkla klydd med att få tillbaka en fungerande telefon.

 

Men ditt problem med Media Markt är ju helt absurt tycker jag. Min kusin köpte en kamera på media markt och när dom kom hem var kartongen tom. Självklart fick han en kamera tillslut men fortfarande. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det inte är en nisse på mediamarkt som gjort reparationen fysiskt har de fortfarande ansvar gentemot dig. Vem som sedan betalar serviceteknikerns lön är ganska ointressant, du gör affären med mediamarkt, inget annat.

 

Jag skulle utnyttja situationen och krävt kompensation i form av tillgodokvitto eller kontant ersättning för kränkning av den personliga integriteten. Hade du dragit saken till domstol hade du troligtvis utan problem kunnat få skadestånd förutsatt att du lyckats bevisa att en annan person faktiskt fått datorn utan att den blivit rensad först.

 

Helt garanterat får man 1000:- i presentkort om man kräver det,

annars kontaktar men Media och det kostar butiken betydligt mer än 1000...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Oj sånt här är inte okej på något sätt. Jag hade kontaktat media faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...! :o

Jag köpte en xbox för ett tag sen och hela hårddisken var full av musik. free music 2 me!!! nice :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Daniel Dahlbom

Riktigt skrämmande att få ett sådant samtal mitt i natten. Dryg typ som inte kunde kontakta medimarkt innan han argsinnat kontaktade dig.

Det är ju inte du som har gjort fel. Men det är klart, vi lever ju på 2000-talet tillsammans med 6biljoner andra människor så varför blir man ens förvånad?

 

Det där med kompensation kan väl jag tycka känns lite sniket, alla ska ha kompensation för allting idag.

Spelar ingen roll vad det handlar om och varför det har blivit som det har blivit, kompensation skall tillfalla likförbaskat. :byrakrat:

(men detta kan väl kanske tas upp i en annan tråd, om så önskas?)

Det vore väl kanske bättre att få tag på snubben som ringde och ge honom en utskällning efter noter kan jag tycka. Sicken klant.

 

Drygt att alla dina bilder förmodligen fanns/finns kvar i datorn. Vare sig det gäller nakenbilder eller vanliga påklädda semesterbilder så är det ju ens privata bilder som helt plötsligt finns att beskåda någon annanstans.

Usch måste kännas jäkligt ovisst och oroligt, jag skulle inte vilja att mina bilder, dokument m.m fanns att hämta hos någon främmande människa.

Har du tur så är personen kanske lite hygglig (även om det tyvärr inte verkar så) och gör dig en tjänst och bränner ut allt åt dig eller helt enkelt bara raderar det.

Hua mig.

 

Hoppas att du får reda på vart datorn har gått vidare och hos vem den har landat. Nummerpresentatör, mottagna samtal?

 

Spännande och olyckligt på samma gång det här. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det hänt i USA så hade trådskaparen varit miljonär vid det här laget. Så 1000 kronor känns till och med fattigt i kontrast till vad man kan få för en stämmning där "borta"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Daniel Dahlbom
Hade det hänt i USA så hade trådskaparen varit miljonär vid det här laget. Så 1000 kronor känns till och med fattigt i kontrast till vad man kan få för en stämmning där "borta"

Och jag som drar mig för att titulera Sverige som 'Mini-amerika'. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det inte är en nisse på mediamarkt som gjort reparationen fysiskt har de fortfarande ansvar gentemot dig. Vem som sedan betalar serviceteknikerns lön är ganska ointressant, du gör affären med mediamarkt, inget annat.

 

Jag skulle utnyttja situationen och krävt kompensation i form av tillgodokvitto eller kontant ersättning för kränkning av den personliga integriteten. Hade du dragit saken till domstol hade du troligtvis utan problem kunnat få skadestånd förutsatt att du lyckats bevisa att en annan person faktiskt fått datorn utan att den blivit rensad först.

 

Kan nog bli ganska svårt att kräva något skadestånd ur denna soppa. "Kränkning av den personliga integriteten" är ingen rättsgrund, så till vida att det inte rör sig om ett brott mot PUL, vilket jag har mycket svårt att tro.

 

Ett ev. tillgodokvitto kan förmodligen bara erhållas genom att företaget vill visa sin goodwill, inte för att de juridiskt måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...