Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Historien om en macbook


Snigeln

Rekommendera Poster

Macbook

När min macbook anlände 23/12 2006 var skärmen lite sned, inte hela världen kan tyckas, men datorn är gjord med design i åtanke, något som gjorde att det sved extra.

 

Efter några veckor märker jag hur det börjar pipa inifrån datorn, efter lite sökande på nätet visar sig detta vara ett utberett fenomen, som kommer från logikkortet (moderkortet) i datorn, jag hade även börjat märka att viloläget på datorn hade problem och att datorn sporadiskt startade i viloläget eller stängdes av. Till skillnad från många pc-laptops används viloläget väldigt mycket på apples maskiner.

 

Jag kontaktar apple och hör efter vad jag bör göra, de hänvisar mig till en servicepartner, som låg ute i långedrag. Mailar därför servicestället, det går både en och två veckor utan svar, så jag ringer upp dem. Får höra att det är fullständigt normalt att datorn piper och att alla bärbara datorer gör det. Han ville inte svara på vad de skulle göra åt mina fel med den sneda skärmen eller problemen med viloläge. Det enda jag fick till svar var att samtliga fel måste vara bekräftade av apple för att de ska kunna göra något, dessutom var jag tvungen att kunna återskapa dem. Inte lätt att återskapa sporadiska fel.

 

Ringer tillbaka till apple, får reda på att inget av detta är några kända fel, och att de inte kan hjälpa mig. Förklarar för dem att pipljudet är något som man hittar på samtliga svenska macsidor och även de stora utländska, fick ingen respons på det och frågade om jag verkligen var tvungen att kunna återskapa mina sporadiska fel för att få dem avhjälpta, det var inget de ville svara på.

 

En liten notis här är att apple är kända för att undanhålla fel och att de strikt modererar sitt eget forum och tar bort information om det skrivs något opassande som skulle kunna leda till fler garantiärenden.

 

Ringer tillbaka till servicestället förklarar att apple inte hade felen bekräftade men att de finns på min dator samt frågar hur jag göra om jag inte kan återskapa de sporadiska felen med viloläget. Det var inget han kunde hjälpa mig med alls.

 

Lämnar nu in datorn på en annan servicepartner, macforum. De kunde direkt se att det rörde sig om fabrikationsfel med skärmen, de hade även haft inne fall med pipande logikkort, problemen med viloläge var svårare att lösa då de var sporadiska, men de skulle försöka.

 

Två veckor senare har de reparerat min dator, fast när jag ska hämta ut den i affären är skärmen fortfarande sned, dessutom står det ingen notis om detta på mitt kvitto. Ber att få ett omskrivet kvitto där det faktiskt står alla fel som datorn är inlämnad för, samt att få tala med tekniker. Teknikern förklarar för mig att han inte kunnat lösa några nya gångjärn, utan endast försökt böja till de defekta och att det inte gått så bra. Han vill inte försöka en gång till.

 

Kontaktar åter igen apple support, frågar hur jag ska gå till väga. Får svaret att jag ska lämna in den igen. Förklarar att han redan gjort ett försök, säger att det inte går att göra bättre och att han inte vill försöka mer. Apple besvarar då att jag bör försöka få den inlämnad för detta tre gånger så jag kan reklamera maskinen och få en ny som bör ha rak skärm. Frågar om det finns möjlighet att jag köper komponenterna via dem och betalar en tekniker för att montera det, för jag har inte tid att gå igenom en hel reklamationsprocess för att få en ny dator hel. Det gick inte att lösa.

 

Bestämmer mig för att skärmen är olösbar och att jag får komma över det. Efter knappt två veckor har pipljuden kommit tillbaka från logikkortet, problemen med viloläget är inte löst heller.

Kontaktar macforum angående mina problem och får reda på att de har mycket lång kö, jag sätter därför upp mig på en köplats.

I väntan på reparation börjar jag fundera på om datorn inte är ovanligt varm, installerar lite mätprogram och ser att datorn är skadligt varm och dessutom bara går på halvfart på grund av de höga temperaturerna.

De närmsta dagarna strömmar felen in, datorns trådlösa nätverk kan plötsligt sluta fungera helt, indikatorlampan för viloläge går sönder, laddningen krånglar, indikatorlampan på laddaren krånglar, datorn börjar tappa datum och tid när den startas om och som om det inte var nog har skärmen börjat flimra kraftigt och variera i ljusstyrka.

 

Lämnar åter in datorn för reparation, efter runt två veckor får jag ut den igen. När jag kommer hem upptäcker jag att de skickat med mig en äldre laddare av annan modell. Ringer upp och frågar om jag ska behöva ta ledigt från jobbet åter igen för att de klantar sig. Ja, det är enda lösningen får jag till svar.

Tar mig dit bort och begär någon kompensation för att jag måste åka dit och ta ledigt från jobb, men det var det inget tal om.

 

Åker hem, lugnar ned mig och ska försöka använda datorn, märker att den fortfarande piper, skärmen är fortfarande sned och till råga på allt hänger sig datorn inom 10 minuters tid, om och om igen.

 

10/7 Kontaktar nu apple, blir kopplad från nivå 1, till nivå 2 och slutligen till nivå 3. (apples support består av tre nivåer) Mannen jag pratar med ska återkomma dagen därpå, mellan 13.00 och 14.00

 

11/7 När ingen ringt mig, kontaktar jag apple vid 16.00, efter att ha blivit runtkopplad och fått förklara ärendet från början får jag till slut ytterligare en gång, säger de att jag ska bli uppringd nästa dag.

 

12/7 Blir inte uppringd idag heller, ringer in till apple och får höra att de inte kan få tag på personen som håller i mitt ärende, de byter därför ut den ansvarige. Jag får förklara min historia från början till slut, får reda på att jag kan välja mellan att få en ny eller pengarna tillbaka. Förklarar att jag bara vill ha en hel maskin, samt undrar om jag kan få något som plåster på såren för alla besvär. De förklarar att den enklaste lösningen är att de tar hand om ärendet åt mig. Någon kompensation hade jag ingen möjlighet att få.

Då jag sålt originalminnena som satt i datorn och ersatt med större undrar jag om de kan sända ut en dator utan minnen, eller på något sätt lösa det för mig. Detta är inte möjligt, jag måste lösa fram originalminnen.

12/7 Får ett mail där det står att jag ska få en äldre modell av datorn tillbaka, mailar tillbaka och får bekräftat att de gjort fel och att det är den nya modellen jag ska ha.

12/7 Jag ser att datorn sjunkit i pris med 700kr sen jag köpte den och inser att det är en förlustaffär att låta dem hålla i ärendet åt mig. Ringer in och frågar om de kan lösa detta, annars får jag ta hand om det själv. Apple förklarar att en ny dator är nog kompensation och att jag inte ska ha någon ytterligare kompensation.

Förklarar då att om jag tar pengarna tillbaka får jag både ny dator och 700kr. Apple ber mig dröja kvar och återkommer efter några minuter med att de kan ge mig 500kr. Efter lite tjat går det med på att skicka ut en skärmkabel för min dator till ett värde av 175kr. Jag godtar detta.

12/7 Får ett bekräftelsemail på utskicket av ersättningsdator, fast det är skrivet på helt fel adress. Ringer in och de beklagar så hemskt mycket att de gjort fel.

12/7 Får ytterligare ett bekräftelsemail, fast på en dator av äldre modell. Ringer in och får förklarat för mig att det är den dator jag ska ha, för att den mest motsvarar den jag hade. Då förklarar jag ännu en gång att jag hellre tar pengarna tillbaka om jag ska förlora på att låta dem hantera ärendet åt mig. Apple ber att få återkomma

12/7 Apple ringer nu upp mig och säger att det stämde och att jag ska få en dator av ny modell.

 

16/7 Blir kontaktad av TNT som informerar att de ska lämna ut två paket till mig nästa dag. Pratar med TNT och frågar när de kommer på dagen, det kan de inte bestämma i förväg eller ge några indikationer på.

 

17/7 Denna dag blir jag hemma, TNT kommer med en leverans för att lämna kabeln, en leverans för att lämna datorn och en leverans för att plocka upp den gamla datorn.

När jag packar upp den nya datorn visar det sig att musknappen är defekt och inte klickar utan är seg, som om det skulle varit något spillt i den. När jag startar upp datorn ser jag på batteriräknaren att batteriet är använt är urladdat ett par gånger, inte vad man vill ha i en ny dator. Som om det inte var nog har apple skickat helt fel kabel, en tv-kabel för stationära datorer.

 

18/7 Ringer apple, förklarar om att datorn var defekt och kabeln var fel. Får en ny dator och kabel utskickad.

 

19/7 Kan inte ta ledigt från jobbet utan ringer TNT för att förklara att de får komma till mitt jobb.

 

20/7 (fredag) TNT har denna gång inte skickat ut någon information om att de ska lämna paket, jag råkar vara ute när de kommer förbi och därför blir inget paket lämnat. Ringer deras kundtjänst. Kundtjänsten förklarar irriterat att det är min uppgift att spåra paketen via apple och att de inte har någon möjlighet att varken skicka ut information om när paketet kommer eller ringa i förväg, trots att de gjort detta tidigare gånger då jag haft kontakt med dem. Vill jag hämta paketet kan jag göra det på landvetter.

Mailar apple och förklarar att de får skicka ut någon information när deras ersättningsordrar inte går att spåra via hemsidan. Ber om jag ersättning för detta då det blir ytterligare tre dagar utan dator.

Får ett svar om att han som håller i mitt ärende nu kommer gå på semester och att jag ska ringa in till kundtjänst och be om "customer relations" om det är något mer jag vill.

 

20/7 Ringer in till kundtjänst, ber att få bli kopplad till customer relations, börjar förklara min historia, men de säger att det är helt fel avdelning. Blir vidarekopplad och får förklara igen. Denna gången får jag hör att jag kommer få någon kompensation, men de vill inte säga vad förrän jag fått min dator. Apple ger mig ett direktnummer jag ska kontakta.

 

23/7 Nu kommer leveransen med datorn, fast vad kabeln är har TNT ingen aning om, när jag ringer in känner de inte till leveransen överhuvudtaget. Senare på dagen får jag ett samtal från min rumskamrat som hade en tur förbi lägenheten, han säger att ett Flextronicsbud kom förbi och om jag väntade något paket, detta var kabeln. Apple har denna gång valt att skicka en försändelse med TNT och en med flextronics, utan att informera mig. Inte lätt att byta leveransadress då.

När har använt datorn ett par timmar märker jag att den är lite flimrig i skärmen och att den piper ur logikkortet. När jag stoppar in mina minnen visar det sig att denna datorn också hänger sig och beter sig konstigt.

Mina minnen har således gått sönder när datorn senast var inne för reparation.

 

25/7 Kontaktar apple om de kan förlänga min garantitid som kompensation så jag kan få samma service som om jag hade valt att ta pengarna tillbaka och nybeställt datorn själv. Särskilt som skärmen flimrat vill jag inte stå utanför garantitiden med en trasig dator om fyra månader.

Detta är något som de inte kan tänka sig att göra.

Mina trasiga minnen skulle jag själv ta hand om med servicestället.

 

Frågar nu om jag kan få ett bättre pris på deras exklusivare modell och byta upp mig mot mellanskillnad, då den förhoppningsvis håller bättre kvalite. Detta var inte möjligt.

Jag frågar hur de kan motivera att de ger mig sämre service om jag låter dem hantera ärendet än jag hade gjort det själv, får tillbaka ett svar om att jag ska vara glad och att de gjort många undantag för att byta ut min dator. När jag studerar konsumentköpslagen i frågan ser jag att det knappast är några undantag de rört sig om utan snarare ett minimum.

 

25/7 Ringer in för att ifrågasätta vad de egentligen menar med att jag ska vara glad för att de gjort undantagsfall för min skull, när det fullständigt följer konsumentköpslagen. Citerade lite ur ett utdrag jag gjort från konsumentverkat och fick svaret att han inte mindes lagen som sådan. Förklarar att jag vill att de ska ta hand om mitt ärende med minnena servicestället har haft sönder, efter en del diskussion får jag till svar att jag ska ta det med customer relations. Ber om en mailadress dit då jag inte kan ta ledigt mer från jobbet för att ringa till apple. Får svaret att jag måste ringa dit för att få en mailadress och att jag inte kan ringa dit för att de har stängt för dagen.

 

Så för tillfället står jag utan fungerande dator, har ett förstört minne till en kostnad av 900kr, en försäkring för 1500kr som inte längre går att använda och fått betala ytterligare 600kr för att köpa originalminnen till första returen. 3000kr helt i sjön, och då har jag inte ens gått in på förlorade arbetstimmar och kostnaden att prata med deras telefon"support".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Du undanhåller väl inte konsumentrådgivaren i din kommun denna historia? Apple ska ju inte kunna komma undan med att de inte säger sig minnas lagarna (helt oväsentligt!). Om du tar reda på både din konsumenträtt och och även konsekvenserna för företag som inte följer denna rätt - samt inte minst, berättar det senare för Apple - är det nog sannolikt att din position blir starkare och Apple medgörligare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad du än gör, ge inte upp och kontakta konsumentombudsmannen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ta upp detta med konsumentombudsman, jag tänker även informera om detta på andra sidor.

 

Det är nog dåligt att apple har ställt till detta för mig, genom att berätta kanske någon annan slipper undan liknande problem.

 

Vill ni se ett liknande ärende? Se då här http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Majoriteten macägare har nog inte haft samma problem som du, men om det är så att de vänder ryggen till när det verkligen är knas så tycker jag verkligen att det bör komma ut i ljuset!

Keep rockin'!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är fortfarande helt förstummad...

Mycket bra att du dokumenterat hela händelseförloppet..

Ringa Plus-Sverker på SVT...??

 

 

Välkommen hit förresten ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är fortfarande helt förstummad...

Mycket bra att du dokumenterat hela händelseförloppet..

Ringa Plus-Sverker på SVT...??

 

 

Välkommen hit förresten ^_^

Jag har redan kontaktat plus, fairshopping och konsumentvägledare samt informerat på några andra forum.

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68412

http://www.99.se/ibook-macbook/221182-hist...om-macbook.html

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...630#post7539630

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic....p=204369#204369

http://www.nordichardware.se/forum/viewtop...1355101#1355101

 

Tipsa gärna på mer saker jag kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man? :chockadskeptisk:

 

Vore Apple lika dålig på OS och datorer hade jag inte en Mac, det är klart. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

precis samma nochalans har jag råkat ut för de gånger jag kontaktat Apples Support

 

går man in på konsumensidan cint.se och kollar omdömena om Apple och Mac så är "Support" den som fått sämst

 

pinsamt att Apple har så urusel support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sanslöst. Har precis varit med om en liknande sak, fast innehållande en grinig och arrogant chef. 5000 spänn helt i sjön.

 

Och det värsta är ju att man inte kan göra något. Fast du borde väl kunna reklamera på ngt sätt??!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte nöjt mig med massa underhuggare hos Apple här i Sverige när det gått så här långt, nej direkt upp till huvudet, Oscar Bjers (som är en trevlig kille) om han fortfarande är vd för Apple här i Sverige

 

Tyvärr har jag inte hans tel,nr eller mailadress.

(Vi hade honom på besök här i Göteborg på några Got-a-Macträffar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så ledsen när jag läser sånt här... :(

 

Tro mig, det här är inte normalt beteende för en Mac.

 

Vad många fler borde göra är att reklamera datorn när den inte fungerar som den ska! Om en produkt inte motsvarar vad den utannonseras som så har man som konsument rätt att reklamera. Utnyttja det, ta pengarna du får tillbaka och köp en ny.

 

Kör hårt och håll oss uppdaterade! Sitter själv på en två veckor gammal MacBook och det är nog mitt bästa Macköp hittills (min sjunde arbetsdator sen 1987)! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska hålla er uppdaterade så klart, men jag hoppas verkligen att slippa uppdatera med mer problem från apple nu. Men jag ska ju ta ledigt lite från jobbet för att kunna ringa om att macforum haft sönder mina minnen.

 

Usch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit med om liknande, däremot har jag blivit uppringd av apple ett par gånger då jag beställde min g5:a och fick maffia liknande hot av någon finlandssvenskbrytande person för dom misslyckats dra pengarna.

 

Jag kontaktade min bank (fsb/swedbank nu mera) som förklarade att apple reserverat pengarna under för långtid så reservationen släpptes om inte summan drogs innom 30 dagar eller något liknande. Jag ringde upp apple och förklarade detta och kom ikontakt med samma person vars namn jag inte kommer ihåg, men fick till svar att han skulle meddela ekonomiavdelningen om att dra pengarna snabbare. Pengarna försvann och datorn rapporterades levererad- den skulle komma på måndagen nästa vecka, det kom ingen dator på måndagen på tisdagen hade jag fått ett missat samtal från Posten/DHL, jag ringde upp och dom var trevliga och sa att den skulle komma dagen efter istället då jag inte varit hemma när dom försökt leverera. jag tog ledigt från jobbet från 12 och framåt följande dag för att ta emot paketet, det kom aldrig någon budbil, klockan 17 tröttnade jag på att vänta och ringde DHL igen som uppenbarligen "glömt bort det"; men jag hade tur att budbilen var i närheten så den skulle svänga förbi innan dom åkte hem; Och det gjorde den runt 18 tiden så var allt bra.

 

Några veckor senare ringde samma person igen och berättade dom hade problem att dra pengarna, och jag undrade vad i €%"€"&"% dom pratar om jag har både fått datorn och dom har dragit pengarna, då mumlade han något om dubbel order och databaskrångel sedan sa hej.

 

Datorn har fungerat bra osv men däremot tycker jag det verkar vara väldigt otrevligt folk som jobbar på apple, sedan hurvida det har medstress osv att göra kan jag inte svara på.

Men jag handlar mycket hellre från tex inwarehouse som har mycket trevlig personal att prata med ivilketfall, och det har aldrig varit några problem vare sig med returnering eller komplettering av ordrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen synd om dig. Jag skulle bli fruktansvärt förbannad innan halva historien var klar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen synd om dig. Jag skulle bli fruktansvärt förbannad innan halva historien var klar. :)

Blev rätt irriterad i slutet när de inte kunde ge mig kompensation genom att ge lite längre garanti, tyckte att jag själv skulle hålla i ärendet med mitt förstörda minne och att de dessutom inte kunde ge mig någon mailkontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tryck du :pompoms:

post-113-1185398710_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tryck du :pompoms:

 

Ohyes, jag har försökt korslänka en del. :)

 

Kontaktat plus, konsumentvägledare och fairshopping.

Samt gjort de här trådarna förstås:

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68412

http://www.99.se/ibook-macbook/221182-hist...om-macbook.html

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...630#post7539630

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic....p=204369#204369

http://www.nordichardware.se/forum/viewtop...1355101#1355101

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;#entry590947

http://www.forumet.nu/viewtopic.php?p=1002282#1002282

http://forum.exet.nu/showthread.php?p=860738#post860738

http://www.flashback.info/showthread.php?p...660#post7813660

http://macnytt.se/forum/index.lasso?forum_...ndertopic=19569

Finns även på helgon och i lunarstorms forum.

Har tipsat GT, Expressen, aftonbladet, metro, gp, svd, dn, macfeber, macpro.

 

Jag är fullt medveten om att jag bara är en löjlig liten konsument, men jag är trött på den arrogans jag blivit bemött av, tänker göra det jag kan för att röra runt lite i grytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. det är Davids kamp mot Goliath

 

Du borde tagit "David" som nickname ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackare :( hade mycket problem med mina förra och fick stå ut med servicen som sög.fick ringa minst 5gånger innan dom fixade något :( men nu e allt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestropp
Stackare :( hade mycket problem med mina förra och fick stå ut med servicen som sög.fick ringa minst 5gånger innan dom fixade något :( men nu e allt bra :)

 

Tja, vad ska man säga.

Kämpa på och ge inte upp. :evilgrin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fy fan... hoppas det löser sig, och att du får njuta av en felfri dator som så många andra av oss!

 

Detta känns som ett typexempel på "när det börjar gå snett, så fortsätter det..." Har själv jobbat i kundtjänst (ej per telefon dock) och det hände några gånger, att när ett ärende väl börjat strula så var det ingen ände på eländet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider verkligen med dig, och jag hoppas innerligt att det löser sig! Ser fram emot upplösningen på detta drama!

 

Nu börjar det verkligen hända grejer!

post-15026-1185440563_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...