Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är Mac OS så bra?


Gjallarhorn

Rekommendera Poster

Som Switcher är jag nu helt fast för Mac OS. En del saker gör att jag blir alldeles lyrisk. Jag såg "matchen" mellan PC o Mac i SVT. Det var inte de bästa motiven för Mac OS som kom fram. Vilka är DINA?

 

1. Spara bild i webbsida - Dra o släpp bilden på skrivbordet eller vald mapp. Finns inte ens i närheten på Windows.

 

2. Installera program - Drag o släpp till programmappen. Var tvungen ringa o fråga en kompis om hur man gjorde. Kunde inte tro att det var så enkelt.

 

3. Dock - Superlativen är slut. Helt enkelt lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

dashboard, "byta-fönster-med-musen-grejen" och finder (faktiskt, trotts senaste MWs försök att få mig att hitta nått bättre alt).

 

Är även jag switcher (sen ett år tillbaka) och helt såld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Expose. Försöker använda det både i Linux och Windows, till ingen nytta.

 

UNIX. Möjligheterna att köra program som snabbt portas från Linux m.m.

 

Integrationen. Känns som om varje del av systemet är direkt sammankopplat till allt. Många tredjepartsprogram funkar på samma sätt.

 

Virusfritt. Kommentarer överflödiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Oj, det finns så mycket, men här är några spontana saker:

  • *Exposé kopplat till skärmhörn
    *Det är snyggt!
    *Att så många program följer med (iLifepaktet osv)
    *Smidiga sättet att ta skärmdumpar
    *Virusfritt!
    *Stabilt
    *Alla oändliga dra- och släppmöjligheter
    *Att det "bara funkar" (oftast)
    *Skalbarheten - från dubbelklick på söta ikoner till hardcorehack i terminalen
    *Underbara
Quicksilver (semi-OT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra bilder från webbläsare till skrivbord funkar hur bra som helst på windows... så det är en ganska dålig motivering att ha som nr 1. Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

Alla andra håller jag med 100% om.

 

Sist men inte minst: utseendet. OS X är SÅ vackert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet den där speciella känslan som infinner sig till julen. Allt känns sådär fint och snön ligger som vitt puder på granarna och marken. Mörkret lägger sig lite tidigare än normalt men allt gnistrar och glimmar o månljuset och man får en sådär härlig känsla av välbefinnande. Det är just den känslan man får då man sätter sig vid en Mac. Och sen exposé förståss.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det.

436131[/snapback]

 

Nej, det har jag matematiskt motbevisat. Borde finnas flera tusen virus för Mac OS i såna fall, om man jämför 3% marknadsandel mot 95% för windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra bilder från webbläsare till skrivbord funkar hur bra som helst på windows... så det är en ganska dålig motivering att ha som nr 1. Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

Alla andra håller jag med 100% om.

 

Sist men inte minst: utseendet. OS X är SÅ vackert.

436131[/snapback]

 

 

Jag lyckad då inte med drag & drop av saker direkt från windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra bilder från webbläsare till skrivbord funkar hur bra som helst på windows... så det är en ganska dålig motivering att ha som nr 1. Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

Alla andra håller jag med 100% om.

 

Sist men inte minst: utseendet. OS X är SÅ vackert.

436131[/snapback]

 

Har nu provat att dra och släppa en bild ur en websida till skrivbordet. Förvånad ser jag det fungerar. Nån ny funktion?

 

Eftersom det finns mellan 100 000 - 250 000 virustyper på Internet för Windows borde det finnas åtmintåne ETT till Mac OS.

 

Dessutom

En av mina största favoriiter mad MAC OS är spotlight. Första gången jag sökte i spotlight förstod jag inte riktigt hur det fungerad. Var ju van i Windows att först söka sedan växla fönster för att jobba med annat. Därefter kolla då o då hur sökningen gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning jobbar jag snabbare och mer flytande i en mac. Vet inte riktigt varför, svårt att sätta fingret på, men det flyter på jämnare och med mindre irritation. Och det är värt en vansinnig massa tycker jag. Använder min PC till spel och allmänt slösurfande men så fort något ska produceras så väljer jag min mac.

Ett sätt att strukturera program som känns logiskt, dialogrutor som är relevanta, dra-och släppmentaliteten, beter sig på ett logiskt sätt, vilsamt för ögonen m.m.

 

 

Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

Jag har funderat över detta tidigare...men det som slog mig sen är att det nog inte finns många hackers med självaktning som INTE skulle vilja knäcka ett storföretags pompösa uttalande om hur säkert det är.

Apple har under hela OS X-tiden gått ut och skrutit med hur säkert det är och att det inte finns några virus. Den utmaningen måste ju rimligen sticka i ögonen rätt duktigt på många wannabes...så varför har det då inte dykt upp något?

 

Jag tror inte att förklaringen att det "inte är lönt" räcker här, utan att det antagligen är jäkligt svårt samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte att göra med antalet. Det har att göra med spridning. Virus bygger på att de sprids, men det är så få OS X i genomsnitt att även om du gör ett virus till mac kommer det aldrig att bli känt för det kommer inte spridas. Därmed gör 3% marknadsandel inte att de får 3% av alla virus windows har. Det finns egentligen inget i OS X själv som stoppar virus, inte mer än på en vanlig windows installation. Sen att hela det här med behörighet o sånt a la root spelar in för att virus, om de skulle göras till mac, skull vara tämligen harmlösa, är ju helt sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat över detta tidigare...men det som slog mig sen är att det nog inte finns många hackers med självaktning som INTE skulle vilja knäcka ett storföretags pompösa uttalande om hur säkert det är.

Apple har under hela OS X-tiden gått ut och skrutit med hur säkert det är och att det inte finns några virus. Den utmaningen måste ju rimligen sticka i ögonen rätt duktigt på många wannabes...så varför har det då inte dykt upp något?

 

Jag tror inte att förklaringen att det "inte är lönt" räcker här,  utan att det antagligen är jäkligt svårt samtidigt.

436172[/snapback]

Tack och amen för det!

Att det inte finns virus till Mac bara för att andelen användare e så liten är en myt som biter sig fast hos datoranvändare likt en Riesenschnauzer till ett byxben.

 

Som sagt, tänk så många übergeeks som sitter runt om i världen och inget hellre vill än att en gång för alla torka bort det överlägsna flin som vi Macskallar omedvetet får när virus kommer på tal. Tänk om dom skulle hacka iTunes store och öppna den för fri nedladdning t ex, eller släppa in en trojan som raderar dom första fem sekunderna i all musik i den.

UNIX, och Mac OSX är helt enkelt ett så sinnessjukt säkert system i jämförelse med t ex Win 3.12 (XP) att det helt enkelt inte lönar sig att programmera en virusmask i månader som sen kanske inte ens fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning jobbar jag snabbare och mer flytande i en mac. Vet inte riktigt varför, svårt att sätta fingret på, men det flyter på jämnare och med mindre irritation. Och det är värt en vansinnig massa tycker jag. Använder min PC till spel och allmänt slösurfande men så fort något ska produceras så väljer jag min mac.

Ett sätt att strukturera program som känns logiskt, dialogrutor som är relevanta, dra-och släppmentaliteten, beter sig på ett logiskt sätt, vilsamt för ögonen m.m.

Jag har funderat över detta tidigare...men det som slog mig sen är att det nog inte finns många hackers med självaktning som INTE skulle vilja knäcka ett storföretags pompösa uttalande om hur säkert det är.

Apple har under hela OS X-tiden gått ut och skrutit med hur säkert det är och att det inte finns några virus. Den utmaningen måste ju rimligen sticka i ögonen rätt duktigt på många wannabes...så varför har det då inte dykt upp något?

 

Jag tror inte att förklaringen att det "inte är lönt" räcker här,  utan att det antagligen är jäkligt svårt samtidigt.

436172[/snapback]

 

 

det finns dessutom några tävlingar "där ute" med stor prispott för den som lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Mac har en större andel användare som producerar.

Så många inom grafisk design, illustration, musik, film ...

Och även på en mer basic nivå med iLife, Garageband ...

 

Windows har en större andel som konsumerar.

Datoranvändandet stannar vid spel, lyssna på musik, surfa ...

 

Om man är van att producera så finns ingen större lust att skapa något som skadar andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slutat att argumentera för Mac OS. Bara jag får använda det så skiter jag i att försöka övertyga andra.

 

Fast häromdagen när farsan inte visste vad han skulle göra med alla frågor som Norton antivirus slänger upp, så föreslog jag lite försynt att han kanske skulle byta dator... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

436131[/snapback]

 

Finns det nån större myt om Mac? Viruskapande görs i rätt stor mån o matt vinna respekt, att synas osv. Dom flesta virusmakare skulle göra et mesta om att få vara en första att få konstruera ett riktigt virus för mac. Det finns tom tävlingar ute om att skapa det första viruset..

 

De har inte med lägre användarvänlighet, utan om att UNIX grunden är svårare att hacka.

 

Eller om du vill ,att windows är så lätt att hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra bilder från webbläsare till skrivbord funkar hur bra som helst på windows... så det är en ganska dålig motivering att ha som nr 1. Virusfritt är också en halvkass motivering då det inte beror på OS X i sig, det beror på att ingen (dvs få rent statistiskt) har OS X, så det är inte lönt att programmera virus till det. Således är det ett argument som försvinner om man rent hypotetiskt skulle "vinna" diskussionen och alla gick över till OS X.

 

Alla andra håller jag med 100% om.

 

Sist men inte minst: utseendet. OS X är SÅ vackert.

436131[/snapback]

Ok att dra och släpp har börjat fungera i Windos med. Men sitter du inte med XP eller senaste exploder hur går det då.

 

Men att man kan ha så fel angående virus. Okunskap är det frågan om. På -80 fanns det fler virus till Mac än till Win/Dos/PC. Och det berodde inte alls på att det fanns fler Macar än PC, tvärtom. Med andra ord tron att få virus finns till Mac skulle bero på färre användare är grundlös. Du kan säkert få mer fackta om virus historia från F-Secure varifrån jag har fått min information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småsaker som är svåra att direkt ta på.

 

Mile-high menu. I Mac så behöver jag bara träffa en meny i sidled. I Windows så är menyn som en knapp måste träffa i både och sidled vilket tar något längre tid.

 

Tyvärr så fungerar det inte i Mac i Dockan. Drar jag en fil ända ner till skärmkanten så fattar in Finder att jag vill öppna filen i programmet. Funkar om jag vill starta ett program, men varför funkar det inte om jag vill dra en fil?

 

Windows. Färgerna är för mättade i standardläge. Text blir svårläst mot alltför mättade färger.

 

Menyer, Windows ofta enfärgade. Macen har en svag karaktär av kollegieblock. Men det räcker, de minimala strecken räcker för att ge ögat en ledtråd vilket kortkommandot är där borta till höger eller vilken undermeny man kommer åt.

 

Texten är mycket bättre kantutjämnad i Mac.

Tycker också att Mac har ett bättre teckensnitt i sig. Tex så är c, e, a, tydligare på Macen.

 

Kortkommandon, mycket behagligare, ergonomiskt att trycka "Äpple" med tummen och kortkommandot med lillfingret.

 

Jag saknar inte högerknappen då jag jobbar i många program som kräver att jag trycker olika kombinationer av shift-alt-cmd-ctrl. Går snabbare att ctrl-klicka än att högerklicka.

 

Känslan av de flesta Mac-tangentbord jämfört med de flesta andra.

 

Gillar faktiskt "puck"-musen. Handleden i bordet och rör bara fingrarna.

 

Så många tillbehör som är plug-and-play. Köpt en del på Biltema och Clas Ohlson som det står endast Windows på. Funkar utan nåt extra.

Farsan kunde inte tro att dte var så enkelt med den nya digitalkameran. Två CD-skivor med extra program, drivrutiner instruktioner för Windows. Mac stoppa i USB-kabeln och iPhoto startar.

 

Kopiera är dra och släpp, behöver inte se något dokument som flyger för vinden eller händer som applåderar när jag är klar. OK, Finder har begränsningar men varför ska man behöva en utforskare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte att göra med antalet. Det har att göra med spridning. Virus bygger på att de sprids, men det är så få OS X i genomsnitt att även om du gör ett virus till mac kommer det aldrig att bli känt för det kommer inte spridas. Därmed gör 3% marknadsandel inte att de får 3% av alla virus windows har. Det finns egentligen inget i OS X själv som stoppar virus, inte mer än på en vanlig windows installation. Sen att hela det här med behörighet o sånt a la root spelar in för att virus, om de skulle göras till mac, skull vara tämligen harmlösa, är ju helt sant.

436183[/snapback]

 

Skulle det skapas ett bra virus till os x idag så skulle det nog defenitivt spridas, med tanke på att många (förmodar jag) har hög tillit till OS X och därmed inte bryr sig så mkt om säkerheten, även om alla inte tänker så.

 

Ett virus till mac skulle defenitivt synas, få massa publicitet och defenitivt vara värt mer än att skapa ännu ett virus för windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det finns så mycket, men här är några spontana saker:

  • *Exposé kopplat till skärmhörn

436130[/snapback]

 

Körde oxå exposé kopplat till aktivt hörne, men kör numera exposé i tryck på scrollhjulet, mkt snabbare. Känns mer nturligt att skifta fönster med ett snabbt tryck istället för att behöva dra ner musen till hörnet.. :yeahbaby:

 

Kör Dashboard i aktivt hörn istället. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Switcher är jag nu helt fast för Mac OS. En del saker gör att jag blir alldeles lyrisk. Jag såg "matchen" mellan PC o Mac i SVT. Det var inte de bästa motiven för Mac OS som kom fram. Vilka är DINA?

436118[/snapback]

 

Mac har blivit en vana. Jag skaffade första apparaten 1996 och främst för Photoshop's skull; på den tiden gällde att man som grafisk användare styrdes mot Mac. Vilket så här efteråt känns som en jäkla tur!

 

För mig räcker det med att Mac OS känns som om någon hade tänkt på att just jag ska använda det. Satt för några timmar sedan på stadens huvudbibliotek - och kom ihåg att man har infört trådlöst Internet där - med ett par klick var jag direkt ute och surfade trots att jag inte tidigare har använt Airport Express (tog mig bokstavligen inte mer än 15 sekunder att nå Internet från 'scratch').

 

Sådana upplevelser, att intuitivt direkt komma rätt med saker och ting i Mac OS, kan jag jämföra med när jag sist lånade en bärbar PC för en tenta - och minst en halvtimme av den värdefulla tiden gick till att försöka 'desarmera' Windows som hela tiden ville hitta på saker på egen hand utan att fråga mig först. Att Mac OS rakt igenom känns överlägset bättre formgivet räcker dessutom långt för mig. När jag vant mig vid den standarden vill jag inte gärna byta till en arbetsmiljö som jag uppfattar som fulare, sämre designad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak till om Mac OS. Det känns trevligare. Kan inte sätta fingret på det.

 

Visst kändes OS X lite väl enkelt när jag började med Mac nu i våras, men det är ju det enkla som är det svåra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok att dra och släpp har börjat fungera i Windos med. Men sitter du inte med XP eller senaste exploder hur går det då.

 

Men att man kan ha så fel angående virus. Okunskap är det frågan om. På -80 fanns det fler virus till Mac än till Win/Dos/PC. Och det berodde inte alls på att det fanns fler Macar än PC, tvärtom. Med andra ord tron att få virus finns till Mac skulle bero på färre användare är grundlös. Du kan säkert få mer fackta om virus historia från F-Secure varifrån jag har fått min information.

436206[/snapback]

 

 

"Har börjat fungera i Windows med...". Ja, det har ju i alla fall alltid funkat på XP, vilket har funnits ett bra tag nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok att dra och släpp har börjat fungera i Windos med. Men sitter du inte med XP eller senaste exploder hur går det då.

 

Men att man kan ha så fel angående virus. Okunskap är det frågan om. På -80 fanns det fler virus till Mac än till Win/Dos/PC. Och det berodde inte alls på att det fanns fler Macar än PC, tvärtom. Med andra ord tron att få virus finns till Mac skulle bero på färre användare är grundlös. Du kan säkert få mer fackta om virus historia från F-Secure varifrån jag har fått min information.

436206[/snapback]

På 80-talet var mac större än PC på hemma marknaden, ser inte detta som något motbevis till vad jag sagt.

 

Låt oss säga att du är virusskapare. Sitter du i nån dag och knackar ihop ett virus till windows som på en vecka har infesterat 500 000 datorer, ellr sitter du 2 veckor och programmerar ett till mac som sprids till 1000 datorer och ända skillnaden är att ljudvolymen blir lägre? Skulle inte tro att det blir OS X viruset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Snyggt

Lätt

Stabilt som ett urberg

 

Virusfritt, Det beror på två saker tror jag, framförallt för att OS X bygger på UNIX, det är väldigt, väldigt svårt att skriva virus till det, för att inte säga omöjligt. Den andra faktorn är att det inte är nån idé att skriva ett virus eftersom det skulle ta väldigt lång tid och inte spridas till tillräckligt många datorer för att egentligen göra nån större inverkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...