Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbare hårddisk i minin


ettmarcus

Rekommendera Poster

Funderar på att sätta i en 7200-varvare i minin. Blir den jobbig då med fläkten, alltså blir den "för" varm? Är det någon som har testat?

 

marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt en 7200 rpm i min Mini och jag har inte märkt att fläkten har gått x-tra mycket. Det jag märkte när jag satte i hd'n var att kylflänsen till processorn var täckt av damm så processorn hade en liten mössa. Passa på och ta bort det när du är inne och fixar hd'n :ThumbsUp: .

 

Mini blev klart snabbare med bytet men den största skillnaden i hastighet fick med att installera mer Ram-minne (1 gb) har en 1,42 PPC.

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxo bytt till en 100Gb 7200 rpm i en Mini G4 1.25a, går hur bra som helst...

Fläktljud hörs knappt, ingen skillnad mot tidigare, däremot så blev det något högre hårddisk ljud... men minin låter fortfarande mindre än min tysta fina intel iMac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Får nog bli en uppgradering. Det verkar vara flaskhalsen i min 1.66 ghz duo med 2 gb ram. Hårddisken låter "ansträngd" ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att det inte skadar att installera en HD med fler rotationer per minut men det garanterar inte att systemet blir snabbare eller ens att HD:n är snabbare överhuvudtaget.

 

Vid normalt användande så lagrar systemet allt den bara kan i RAM så att den kan blixtsnabbt komma åt data den använt tidigare. RPM betyder bara rotationer per minut och behöver inte alls betyda snabbare HD då både datadensitet och buffert-minne (m.m.) påverkar de också och dessutom mer, betydligt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...