Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ComHem stänger fildelning helt


Earthshine

Rekommendera Poster

Jag fick bekräftat från ComHems supportavd att man inte bara stängt ner fildelning (afp) för Mac-användare internt i sitt nät, utan även ut på internet. Vilket sabbar för oss som jobbar hemifrån.

 

Avstängningen gjordes helt utan att meddelande, jag läste om det på IDG.

Jag har sagt upp ComHem-abonnemanget, byter till BBB.

 

Tänkte bara nämna detta för övriga Mac-användare som kanske överväger ComHem och är beroende av afp/fildelning.

 

/Cherio

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag fick det bekräftat via telefon med deras support för några dagar sedan. Hittade ingen info om det själv på comhems sida, afp bara slutade att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filtrerar dom afp-paket eller stänger dom hara dom normala portarna?

Är det det senare så kan man väl ändra port?

421594[/snapback]

 

Jag vet inte vad de filtrerar faktiskt, men jag tror de gjort en tabbe (eller flera), men jag är inte expert på nätverk. Jag _tror_ att de borde spärrat porten som tillåter att "browsa" från nätverkssymbolen i ett Finderfönster t.ex. Är inte det UDP port-någonting? Nu verkar de spärrat port 548 för TCP/IP, vilket jag har fått mig berättat är helt onödigt, eftersom du måste veta IP-adressen till maskinen du vill fildela med, och den var inte boven i dramat här.

 

Och vad de än skulle spärrat, så skulle de bara gjort det inom sitt eget nät, inte ut till andra nät. Droppen som fick bägaren att rinna till skogs var att de helt sonika klippte tråden utan minsta meddelande till kunderna innan. Dåligt, rent ut sagt.

 

Ändra port? Ja, det skulle säkert gå, men det innebär i princip samma jobb som att ta kontakt med alla kunder och fråga om de vill byta protokoll på sina servrar. Nä, då är det lättare att byta internetleverantör.

 

Hur som helst, det är redan gjort, jag tänkte bara informera till andra Mac-ägare eftersom man tydligen måste upptäcka "censuren" själv, den hårda vägen.

 

Hoppas det bara inte medför samma merjobb som det gjort för mig... :chockadskeptisk:

 

/Ha en bra helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Com Hem är ett riktigt skitbolag, hur är det med Mac World??

Skall dom s.k. journalisterna inte följa upp denna diskriminering av Mac användare??!!

Har kontaktat Mac World i frågan och fick ehuu?? och vaaa?? till svar.

Nej, dags att byta bredbandsleverantör och samtidgt säga upp hela företagets prenumerationer på Mac World.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...