Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bedragare på nätet! Betala ALDRIG i förskott!


gorancarlsen

Rekommendera Poster

gorancarlsen

Vi är några stycken med annonser om köpes på blocket.se som blivit kontaktade av en man som utger sig heta Sven-Erik, boende i Kiruna. Vi som är drabbade har liknande erfarenheter.

 

Bedragarens tillvägagångssätt

Börjar med att lägga priset högt och kommer sedan med ett lägre pris, efter att ha diskuterat med sin fru.

När vi kom fram till ett rimligt pris, inte alls idiotlågt men en ganska bra affär för mig, vill han ha betalt i förskott. Vi kommer dock fram till att jag betalar hälften i förskott o resten vid leverans. I och med det kände jag mig så trygg att jag betalade in halva summan till bankgiro: 317-2111 aw invest. När jag kollar via swedbank om företaget är det utan anmärkningar och bankgirot går också mycket riktigt till aw invest.

 

Profil

- Skriver mycket bra svenska.

- Jag fick intrycket att han var äldre, typ 60. Det stärks också av hans epost sven-erikxxxxxxxxx1949@hotmail.com.

- Han har svårt att prata i telefon av hälsoskäl.

- Säljer inte tokbilligt, utan börjar i stället något högt

 

Polisanmälan

Bedragaren är nu polisanmäld av flera personer för bedrägeri i att utge sig för att vara någon annan. Det är fortfarande möjligt att han kommer att skicka en dator till mig, men knappast troligt.

 

Varning

- Tänk dig för innan du gör affär med en som passar in på denna beskrivning.

- Betala ALDRIG i förskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fick du klart för dig att du blivit lurad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

Problemet är att ingen vågar sälja en dator om man inte fått in pengarna på kontot det är idioti att skicka iväg en vara utan säkerhet på att pengarna redan kommit.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller dyrare saker så är det bra att träffas öga mot öga.

Däremot är ebay bland det bästa stället att handla på. Jag och övrigt folk på robotföreningen handlar ofta via ebay, och det är väldigt sällan man inte får någon vara, och får man ingen vara kan man gå till paypal och gnälla, så får man tillbaka pengarna och säljaren får paypals piskor efter sig. Och det vill man inte ha. Nej, jag litar på bra mycket bättre på en kines på ebay som säljer saker löjligt billigt än en svensk på blocket som gör samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns utmärkta sätt som exempelvis Payson att ta till. Det har jag själv använt vid en försäljning och det fungerade helt utan problem. Enkelt, billigt och snabbt! Och framför allt säkert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
När fick du klart för dig att du blivit lurad?

Dagen efter jag gjort betalningen ringde jag Sven-Erik i Kiruna för att försäkra mig om att pengarna kommit fram. Jag tänkte att jag struntar i att han har svårt att tala.

 

Mannen jag talade med, den riktige Sven-Erik förstod ingenting, visste knappt vad en Mac var. Bedragaren hade angivit alla adressuppgifter i sina mail.

Den riktige AW är skriven i Malmö där oxå företagen är skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag brukar alltid använda swedbank e-kort, dock ej i detta fallet. Hade jag gjort det hade jag kunnat återfå mina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

random__hero

Det var en jäla tur att jag googlade.

Skulle just till att köpa en iphone.

Blev lite märkligt när han hade köpt en 2g på inwarehouse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

random__hero

Numera kallar han sig Arne Bengtsson.

arnebengtsson1952@hotmail.com

Vilken jävla sätt kan man sätta dit honom tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack till ER som har skrivit om detta bedragare... Jag var nästan att bli lurad av samma person om jag inte hade kollat i google och läste era inlägg. Jag lagt ut annons på blocket för att köpa en kamera, då han hörde av sig som "Arne Bengtsson" från Kiruna. Han utgav sig som en äldre person med hjärtsjukdom och han säger att han köpte kamera från foto kungen, och nu vill han sälja pga hälsa skäll. Han vill inte lämna ut hans nummer för att han orkar inte prata i telefonen pga svaghet. Han vill att jag ska skicka pengar i ett bankgiro konto som är BG 317-2111 Aw invest. Vi var överens för 6000 för kameran, det var inte tok billigt heller, dessutom han skulle skicka med original kvitto, garantin och 1 års försäkring också. När jag skulle föra över pengarna då tänkte jag att slå in detta konto nummer i google och kolla lite.. då fick jag fram en inlägg som goran carleson som skrev.. då blev jag chockad !! Men vilken tur att jag kollade lite, annars jag hade helt littat på honom att han är en äldre människa och säker inte lura mig och jag var bestämt att skicka pengar... men tack en gång till goran carleson att ni räddade mina 6000 kr. Mail addressen som han använt denna gånger är : " arnebengtsson1952@hotmail.com ".

Jag skrev igen till honom att skicka via bussgods med efter krav då svarar han så här :

 

"" Hej igen.

Problemet är att DHL redan hämtat paketet och det är på väg till dig då vi kom överrens om att Ni ville att jag skulle skicka det.

 

Vi kan göra så här, överför halva beloppet plus 140 kr frakt idag och andra hälften efter att du fått paketet.

 

Är det ok?

 

Bästa hälsningar

Arne Bengtsson ""

 

 

Jag vet inte att vad ska jag göra nu... Går det att anmäla honom ? fast jag har inte skickat nån pengar till honom.. men jag vill inte att han ska lura mer folk på det sättet.

 

tack en gång till !

mvh

mobi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att alla polisanmäler, även de som inte betalat in några pengar. Ju mer information polisen får och ju fler anmälningar, desto större chans att de kan få ihop till ett åtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. men ska vi alla anmälla tillsammans honom ? Eller hur gör vi ? jag har aldrig gjort sånt förut så vet inte riktigt hur ska det gå till ? Men vi måste göra det så fort som möjligt att stoppa honom lura mer folk. Jag håller f.f kontakt med honom... Nu han har skickat hans uppgifter .. Arne Bengtsson´s address och telefone nummer. Han förväntar f.f att jag ska skicka hälften av pengar + frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ ""Problemet är att DHL redan hämtat paketet och det är på väg till dig då vi kom överrens om att Ni ville att jag skulle skicka det.""

 

/.../ Jag vet inte att vad ska jag göra nu... Går det att anmäla honom ? fast jag har inte skickat nån pengar till honom.. men jag vill inte att han ska lura mer folk på det sättet.

 

Om det stämmer med att paketet redan är på väg, borde han ha skickat inlämningsnumret (kolli-ID) till dej, alternativt skannat in inlämningskvittot.

 

Be honom om det (kräv)! Om han slingrar sej, kan du säga att du har blivit osäker på honom (tveksam till affären) och tänker inte betala i förskott.

Har han skickat paketet, ska han bevisa det, annars inga pengar och ingen affär (däremot ev polisanmälan).

 

Sen KAN han ju ha skickat t.ex. en tegelsten (och ger dej snällt inlämningsnumret), så fundera isf på hur du ska lösa ut paketet om du misstänker att innehållet är fejk :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. men ska vi alla anmälla tillsammans honom ? Eller hur gör vi ? jag har aldrig gjort sånt förut så vet inte riktigt hur ska det gå till ? Men vi måste göra det så fort som möjligt att stoppa honom lura mer folk. Jag håller f.f kontakt med honom... Nu han har skickat hans uppgifter .. Arne Bengtsson´s address och telefone nummer. Han förväntar f.f att jag ska skicka hälften av pengar + frakt.

Näe, ni kan ju inte ta varandra i handen allihop och gå till polisstationen tillsammans. Var och en får väl anmäla där den bor, men ge så mycket uppgifter som bara går, så att polisen kan koppla ihop de olika anmälningarna. Lättast är nog att ringa polisen och fråga vilket förfarande som blir smidigast och ger bäst resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

random__hero

Jag bad om ett foto på produkten igår innan jag hittade den här tråden.

Jag mejlade adressen till den här tråden till honom.

Tillsvar fick jag bilder på produkten.

Hej.

 

Jag bifogar en bild på vår mobiltelefon, bilden är inte den bästa men jag hoppas att den duger.

 

Bästa hälsningar

 

Arne Bengtsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte anmäla den där Bank giro nummer som han ger.. BG 317-2111 för att det är lättare för polisen att ta reda på att vem är han. Han lurar så många på pengar .. så säkert han har kontakt med det här företag att ta ut dem lurade pengar från detta konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger han att han har stoppat paket för att han vill ha nån trygghet från mig.. Han kräver f.f att jag ska skicka in hälfte pengar + frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, visst visst, han är inte så svår att förstå sej på... hälften av pengar är också pengar, eller hur, och helt gratis ner i fickan, utan någon motprestation och inget samvete som sätter hinder i vägen. Stryk är det vad han skulle ha.

 

(hur bar han sej åt för att ’stoppa paketet’? intressant, vad jag hört lär det vara omöjligt när det väl blivit avsänt)

 

 

Edit: fixade stavningen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte anmäla den där Bank giro nummer som han ger.. BG 317-2111 för att det är lättare för polisen att ta reda på att vem är han. Han lurar så många på pengar .. så säkert han har kontakt med det här företag att ta ut dem lurade pengar från detta konto.

Klart att man kan, och ska, ge all möjlig (relevant) info till polisen. Exempelvis kontonummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. jag har idag, den 21/7 antagligen blivigt bedragen av arnebengtsson1952@hotmail.com

Igår satt jag och min papap och överförde 1390 kronor till hans band 317-2111 aw invest.

 

igår kväll hörde han av sig och sa att han fått pengarna och att han skickar telefonen idag.

vid klockan 18 idag skickade han ett mejl och sa att han postade det idag klockan 13:00 och att paketet borde vara hos mig vpå torsdag. han säger att jag inte ska vara orolig för detta är inget bedrägeri om jag nu tror de. det svaret har jag fått ca 3 ggr i rad efter att jag frågat efter fraktsedelnr så jag kan ringa dhl och fråga om det stämmer.

 

ni som varit utsatta. har ni fått pengar tillbaka och i så fall hur har ni gjort? och även om ni inte har fått tillbaka dom, hur har ni gjort efter att ni blivit bedragna?

jag har haft skitsvårt att hitta sommarjobb då jag är 17 år och när jag väl hittade ett jobb på hela sommaren i 2 veckor så ryker halva min lön på honom!

 

sjukt ledsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill be att alla som läser detta & varit med om ungefär samma sak som mig utav samma person kontaktar polisen och gör en polisanmälan. jag pratade nyss med polisen och dem sa att jag skulle be alla som varit utsatta att höra av sig till polisen och göra en anmälan.

 

ni som lämnat ut pengar kan sedan ta med polisanmälan( som man får hemskickad) och gå till er bank så får ni tillbaka pengarna via en jurist.

 

hoppas inte fler blir lurade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

random__hero

Vill även varna för en kille som kallar sig Matthew Burish (mazze-80@hotmail.com)

Har blivit blåst på 2150 kr för en iphone 2g.

Han svarar aldrig på frågor och säger helatiden att han ska skicka kollinr.

När han svarar så pratar han om sig som vi.

Tex :

22 jul 2009 kl. 09.56 skrev Matthew Burish:

 

Gå du till polisen, kommer inte bli hjälp till dig. Vi har kvitton vid leverransen och blir det en anm. beh. vi pengarna. Bedrägeri kan du bara ha det till om en person lurar dig och i detta fallet kan vi motbevisa dig utan problem.

 

21 jul 2009 kl. 11.42 skrev Matthew Burish:

 

ok, vi skiter i telefonen och du tar dina pengar.

Vi har inte tid med chafs.

 

 

Subject: Re: Iphone

Date: Tue, 21 Jul 2009 10:17:34 +0200

 

Hur blev det med kollinummret?

Jag ser ingen annan utväg än att du betalar tillbaka mina pengar.

Eller så polisanmäler jag dig.

 

Någon som har några erfarenheter? Hur stor chans har jag att få tillbaka pengarna.

det första jag gör imorgon är att gå till polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även varna för en kille som kallar sig Matthew Burish (mazze-80@hotmail.com)

Har blivit blåst på 2150 kr för en iphone 2g.

Han svarar aldrig på frågor och säger helatiden att han ska skicka kollinr.

När han svarar så pratar han om sig som vi.

Tex :

22 jul 2009 kl. 09.56 skrev Matthew Burish:

 

Gå du till polisen, kommer inte bli hjälp till dig. Vi har kvitton vid leverransen och blir det en anm. beh. vi pengarna. Bedrägeri kan du bara ha det till om en person lurar dig och i detta fallet kan vi motbevisa dig utan problem.

 

21 jul 2009 kl. 11.42 skrev Matthew Burish:

 

ok, vi skiter i telefonen och du tar dina pengar.

Vi har inte tid med chafs.

 

 

Subject: Re: Iphone

Date: Tue, 21 Jul 2009 10:17:34 +0200

 

Hur blev det med kollinummret?

Jag ser ingen annan utväg än att du betalar tillbaka mina pengar.

Eller så polisanmäler jag dig.

 

Någon som har några erfarenheter? Hur stor chans har jag att få tillbaka pengarna.

det första jag gör imorgon är att gå till polisen.

 

Jag vet inte hur stor chans det är att du får tillbaka pengarna, men du har ju uppenbarligen en mail konversation med säljaren som jag antar inte är till dennes fördel.

 

---

 

Och ja detta verkar vara en skumtyp också, går under flera pseudonymer på nätet vad jag sett hittils "Matthew Burish" och påstår han bor i sidney. Ibland kallar han sig "Mats" och då har han helt plötsligt ett mobilnummer som går till sverige ( 0764134994 ) men som uppenbarligen är ett oregistrerat kontantkort.

Stort intresse för att hyra lägenheter utomlands verkar han också ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tro sig göra klipp kan bli dyrt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...